سرعت چشمگیر سازندگی در هرمزگان

دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سرعت سازندگی در طرح‌های عمرانی هرمزگان چشمگیر است، گفت: به منظور سرعت بخشی به روند اجرای طرح‌های عمرانی، براساس توافقاتی که در مذاکره با معاون رییس‌جمهور و هیات دولت به دست آمده، پروژه‌هایی که امسال با اعتبار کافی به بهره برداری می‌رسند، تخصیص اعتبار صددرصدی خواهند داشت.

علی‌اکبر آقایی در نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مجمع نمایندگان استان، معاونان وزارت راه و شهرسازی و مدیران اجرایی استان در بندرعباس، افزود: هم‌اکنون نیز به طور میانگین ۲۳درصد از اعتبارات طرح‌ها تخصیص یافته است.

وی همچنین با اشاره به دیدار اعضای کمیسیون عمران مجلس از طرح‌های در دست اجرای استان و به ویژه طرح‌های مهر ماندگار، خاطرنشان کرد: در صورت نیاز کمیسیون عمرانی مجلس منابع مالی تازه‌ای برای اتمام این طرح‌ها تخصیص داده خواهد شد.

استاندار هرمزگان نیز در این جلسه گفت: با وجود دستاوردها و پیشرفت‌های هرمزگان از سال ۸۴ تاکنون، این استان در حوزه آب، راه، درمان و زیرساخت عقب‌ماندگی‌هایی دارد که تعامل کمیسیون عمران به کاهش این مشکلات کمک می‌کند.

ابراهیم عزیزی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در مدت فعالیت دولت‌های نهم و دهم اظهار کرد: نرخ بیکاری استان در دولت‌های نهم و دهم از ۱/۱۲ درصد در سال ۸۴ به ۱۱ درصد در سال ۹۰ کاهش یافته است. وی یادآور شد: اعتبارات عمرانی نیز از یک هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال در سال ۸۴ به سه هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال در سال ۹۰ افزایش یافته است.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در سال‌های ۸۵ و ۸۶ این استان رتبه اول سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را کسب کرد و هم‌اکنون نیز قطب اول صادرات و واردات کشور به شمار می‌رود. به گفته عزیزی حجم صادرات هرمزگان طی سال ۹۰ از نظر وزنی به ۲۹ میلیون تن و از نظر ارزش ریالی به بیش از ۹ میلیارد دلار رسیده است که این رقم نسبت به سال ۸۴ از نظر وزنی ۸۷ درصد و از نظر ارزش ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

رییس شورای برنامه‌ریزی استان همچنین با اشاره به کارکرد و جایگاه ملی هرمزگان اضافه کرد: میزان واردات انجام شده توسط گمرکات هرمزگان نیز طی سال گذشته بیش از ۲۷میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۸۴حدود ۳۸درصد افزایش را نشان می‌دهد. عزیزی ادامه داد: طول راه‌های استان در حال حاضر به هفت هزار و ۹۹۱ کیلومتر رسیده است که در مقایسه با ابتدای سال ۸۴ دارای رشد ۱۸۹ درصدی است.

وی همچنین طول بزرگراه‌ها و آزادراه‌های استان در ابتدای دولت نهم را ۵۱ کیلومتر اعلام کرد که اکنون به ۴۸۹کیلومتر افزایش یافته است. رییس شورای حمل‌و‌نقل استان هرمزگان متذکر شد: در بخش تردد دریایی نیز میزان جابه‌جایی مسافر از ۵/۴ میلیون نفر در سال ۸۳ به ۱۰ میلیون نفر در سال ۹۰ رسیده که توسعه زیرساخت‌های ساحلی و حمل‌و‌نقل دریایی در این مدت را به اثبات می‌رساند.

رییس کارگروه مسکن هرمزگان دستاوردهای این بخش را نیز چشمگیر و بی‌نظیر توصیف و اضافه کرد: در حالی که از ابتدای شکل‌گیری این استان به عنوان سکونتگاه انسانی در مجموع ۲۵۰هزار واحد مسکونی در این استان ساخته شده بود، از سال ۸۴ تاکنون ۱۳۰هزار واحد مسکونی در هرمزگان ساخته شده است.