دنیای اقتصاد- اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان اردبیل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اردبیل مستقر هستند. محمد ملاطفی در نشست با جمعی از صنعتگران و تولید‌کنندگان در اردبیل که در شهرک صنعتی شماره یک اردبیل برگزار شد، اظهار کرد:‌ استقرار این واحدها در شهرک‌های صنعتی سبب شده تا خدمات‌رسانی به آنها با سهولت بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این استان ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی فعال هستند، خاطرنشان کرد: بخشی از این واحدها با ظرفیت مناسب در حال تولید و ارائه خدمات هستند، اما بخشی دچار مشکلات و تنگناهای متعدد به ویژه سرمایه در گردش و تعدیل توان مالی در خرید مواد اولیه هستند که در این زمینه اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، این استان را استان در حال توسعه و گذر از سنتی به صنعتی شدن توصیف کرد و یادآور شد: ما ۵۰ درصد عوارض واحدهای صنعتی را صرف تامین زیر‌ساخت‌های مورد نیاز در خود شهرک‌ها می‌کنیم تا بخش عظیمی از توانمندی آنها به رشد و بالندگی برسد. ملاطفی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی از این ۵۰ درصد در تامین زیر‌ساخت‌ها، بخشی را صرف تجهیز شهرک‌ها به ساختمان و خودروها و تجهیزات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی می‌کند، گفت: در کنار آن توسعه فضای سبز و مجهز شدن شهرک‌ها به برخی زیر‌ساخت‌های دیگر امری ضروری و بسیار کارساز است. عضو شورای برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه این استان در بخش معدن نیز توانمندی منحصر‌به‌فردی دارد، بیان کرد: در بخش معدنی در این استان دارای سه زون اصلی از ۲۰ زون موجود در کشور هستیم که بهتر از این می‌توانیم از این قابلیت و ظرفیت استفاده کنیم. ملاطفی این زون‌ها را شامل زون معدنی طارم، تالش و ارسباران اعلام کرد و افزود: احیا و احصای ظرفیت معدنی در این استان می‌تواند به رونق تولید و ارز‌آوری بیشتر کمک کرده و مجموعه‌های صنعتی را یاری کند. وی با اعلام اینکه توجه جدی به صنعت نوپای استان نارسایی‌ها و برخی خلأ‌های عرصه تولیدی و صادراتی را می‌تواند برطرف کند،‌ تصریح کرد: صنایع ما باید به سمت تولید صادرات محور حرکت کند، چرا که صادرات محصولات بیش از گذشته به توانمندی‌ها و تقویت اقتصاد استان کمک خواهد کرد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل در پایان با گرامیداشت روز ملی صادرات ابراز کرد: مولفه‌های اصلی در امر صادرات، تقویت زیر‌ساخت‌ها، حمایت از سرمایه‌گذاران، در نظر گرفتن مشوق‌های تولید بیشتر و با کیفیت است.