دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بخش کشاورزی این استان از نظر امور زیربنایی و سطح تولید محصولات کشاورزی در دولت نهم و دهم با جهش محسوسی در مقایسه با پایان برنامه سوم توسعه یعنی ابتدای سال ۸۴ همراه بوده است. کیخسرو چنگلوایی گفت: درسال جاری رقم تجهیز و نوسازی اراضی سنتی و مدرن استان خوزستان به ۴۶هزار هکتار رسید که این میزان درابتدای دولت نهم ۱۴ هزارهکتار بود.

وی اضافه کرد: در دولت‌های نهم و دهم درحدود ۳۲ هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری کشاورزی درخوزستان ساخته شد که این رقم در ابتدای دولت نهم به ۷ هزارهکتار می‌رسید.

چنگلوایی به آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: سطح آبیاری تحت فشارما درابتدای دولت نهم حدود ۸۶۲ هکتار بود که این بخش با مساعدت دولت به ۱۲ هزارهکتار درسال جاری رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در حوزه تولیدات دامی گفت: دراین زمینه به منظور توسعه کمی وکیفی تولیدات دامی در استان خوزستان و تامین امنیت غذایی پایدار،خودکفایی محصولات دامی، اشتغالزایی وحفظ اشتغال موجود همچنین بهبود شاخص‌های تغذیه درزمینه پروتئین دام، پروژه‌های مختلفی اجرا شد.

وی نوسازی اماکن دامی، استحصال مواد علوفه‌ای، ساخت سیلوهای علوفه، اجرای عملیات اصلاح نژاد دام، بهبود مدیریت واحدهای تولیدی، تجهیز واحدهای دامپروری، ایجاد سامانه دامپروری استان و سیستم اطلاعات جغرافیایی دامپروری استان را ازجمله این طرح‌ها نام برد.

چنگلوایی گفت: میزان تولید گوشت مرغ در فاصله سال‌های ۸۴تا ۹۱از ۴۶هزار تن به ۴۹۱هزار تن ومیزان تولید گوشت قرمز از ۵۶هزار تن به ۴۹۷هزار تن رسیده است.

وی افزود: تولید تخم‌مرغ نیز در استان خوزستان دراین مدت از شش هزار تن به ۴۹هزار تن و تعداد واحدهای دامی از ۸/۹میلیون واحد به ۴۶/۱۰میلیون واحد دامی افزایش یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با اجرای شبکه مراقبت از عوامل خسارت زا در محصولات کشاورزی مختلف و مبارزه با آفات عمومی، اجرای قرنطینه خارجی برای محصولات مختلف، نظارت بر واحدهای گیاه پزشکی بخش خصوصی به ویژه نظارت بر عملیات تولید محصول سالم دراستان خوزستان و سایر طرح‌ها درصدد برآمدیم تا کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی سالم را ارتقا ببخشیم.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیرکشت تحت پوشش مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌های گیاهی از ۷۶۵هکتاردرسال ۸۴به ۶۷هزار هکتار در سال جاری رسیده که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: به این منظور کلینیک‌ها، انسکتاریوم‌ها و شرکت‌های ضدعفونی در بخش خصوصی تاسیس شد و در سال جاری ۴۲واحد کلینیک، ۱۵انسکتاریوم و۱۲شرکت ضدعفونی دراستان تاسیس شد درحالی که در سال ۸۴تنها ۱۱ شرکت ضدعفونی در خوزستان فعال بودند وکلینیک وانسکتاریوم هم نداشتیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به سطح تولیدات زراعی و جهش‌های صورت گرفته دراین بخش اشاره کرد و گفت: دراین زمینه خوزستان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشوراست وبه استناد آمار موجود سالانه حدود ۳/۱۳میلیون تن انواع محصولات زراعی درخوزستان تولید می‌شود که ظرفیت تولید نزدیک به۳۰میلیون تن از این محصولات را به راحتی دارد.

چنگلوایی ادامه داد: در سال ۸۴میزان تولید گندم در خوزستان یک میلیون و ۴۸۸هزار تن بوده که در سال جاری این رقم به یک میلیون و ۶۲۳هزار تن و نیشکر از پنج میلیون و ۵۳۰هزار تن در سال ۸۴هفت میلیون و ۲۵۰هزار تن در سال جاری، سبزیجات و صیفی از دو میلیون و ۶۰هزار تن در سال ۸۴به سه میلیون و۳۶۸هزار تن افزایش یافته است.

وی همچنین به بحث تضمین خرید محصولات کشاورزی در استان خوزستان پرداخت و گفت: میزان تولید خرما از ۱۴۷هزار تن درسال ۸۴به ۱۸۳هزارتن درسال جاری افزایش یافته که ازاین رقم ۶۷هزار و ۸۰۰هزار تن خرما به صورت توافقی خریداری

شد.

چنگلوایی اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در خوزستان را محصول دولت نهم در خوزستان دانست و گفت: طرح کشاورزی حفاطتی از سال ۸۴وبا یک دستگاه خاک ورز مرکب آغاز شد. در سال ۹۰ با اجرای طرح جامع کشاورزی حفاطتی ۳۱۶دستگاه ادوات خاص کشاورزی جذب شد که درحال حاضر خوزستان دارای دستگاه بذرکارکشت مستقیم و بیش از ۷۴۵دستگاه انواع خاک ورزهای حفاطتی است.

وی احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی درخوزستان را ازضروریات دانست و گفت: با توجه به تولید بالای محصولات کشاورزی استان خوزستان و برای جلوگیری از ضایعات این محصولات و افزایش ارزش افزوده، همچنین ایجاد اشتغال پایدار در توسعه صادرات غیرنفتی توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی دربخش کشاورزی از ضروریات

است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۲۵واحد تولیدی صنایع تبدیلی با ظرفیت ۵۵۹هزار و ۴۰۰تن با اشتغالزایی دو هزار و ۱۷۰نفر تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی خوزستان فعالیت دارند و تعداد ۱۹۴فقره طرح صنایع تبدیلی کشاورزی بالای ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی دردست ساخت است.