دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان از رشد شاخص‌های توسعه استان و اجرای ۳۵ هزار طرح عمرانی در دولت‌های نهم و دهم خبر داد. سیدجعفر حجازی با بیان اینکه رشد این شاخص‌ها در تمامی زمینه‌ها از حوزه فرهنگ و امور اجتماعی گرفته تا امور زیربنایی و عمرانی است، افزود: رویکرد دولت نهم و دهم توسعه، پیشرفت و عدالت محوری بوده که به این منظور اقدامات قابل توجه و تاثیرگذاری صورت گرفته است.

حجازی تصریح کرد: دراین مدت استان خوزستان در شاخص‌های مختلف از جمله صادرات غیرنفتی، توسعه صنعت، توسعه محصولات کشاورزی و ... جزو برترین‌های کشور بوده است. وی افزود: در هشت سال گذشته بیش از ۳۵ هزار طرح عمرانی به ارزش ۱۵۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در استان خوزستان اجرایی شده است.

وی بیشترین طرح‌های انجام شده را مرتبط با شاخص‌های اقتصادی و عمران روستایی عنوان کرد و افزود: توجه به عمران روستایی و رفاه روستاییان نشان از عدالت محوری دولت و توجه به اقشار ضعیف دارد.

۹۰ مصوبه منتفی شده است

استاندار خوزستان با بیان اینکه ۵۰ درصد طرح‌های انجام شده در استان خوزستان مربوط به سفرهای هیات دولت به استان است، اظهار کرد: هیات دولت در سه سفر خود به استان خوزستان در مجموع ۷۴۶ مصوبه داشته است که از این رقم ۳۳۸ مصوبه اجرایی و ۲۶۹ مصوبه دیگر در حال اجراست.

وی به منتفی شدن۹۰ مصوبه از مصوبات سفرهای هیات دولت به خوزستان اشاره کرد و گفت: موانع قانونی، عدم توجیه لازم یا اصلاح مصوبه از دلایل منتفی شدن این مصوبات است و عملا ۶۵۶ مصوبه سفرهای هیات دولت در استان خوزستان به اجرا می‌رسد.

حجازی با تاکید براینکه بیش از ۸۵ درصد پروژه‌های مصوب سفرهای هیات دولت به استان خوزستان تعیین تکلیف شده‌اند، افزود: ۹۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای مصوبات سفر هیات دولت به استان خوزستان تصویب شد، که این رقم معادل ۷۰ درصد استان‌های دیگر بوده است. وی تصریح کرد: از اعتبار تعیین شده برای استان خوزستان ۷۷ هزار میلیاردریال تخصیص داده شد که از این رقم ۹۶ درصد جذب شده است.

حجازی به ساخت ۲۲ بیمارستان در مصوبات سفرهای هیات دولت به استان اشاره کرد و گفت: به این ترتیب بیمارستان‌های دشت آزادگان، اروندکنار، سوانح سوختگی اهواز، بیمارستان اطفال اهواز، تامین اجتماعی آبادان، تامین اجتماعی شوش، تامین اجتماعی امیرکبیر، تامین اجتماعی ماهشهر، بیمارستان رامهرمز، باغملک، صنایع فولاد، گتوند، بیمارستان جایگزین راضی، بیمارستان نظام مافی شوش، خاتم‌الانبیاء شوشتر و سه بیمارستان مسجد سلیمان، امیدیه و آبادان از تعهدات وزارت نفت نیز در سال ۹۲ و برخی در سال ۹۳ به بهره‌برداری می‌رسند. استاندار خوزستان ازجمله حمایت‌های دیگر دولت از استان را تخصیص دو درصد درآمد نفت عنوان کرد و افزود: اگرچه براساس مصوبه مجلس تنها یک سوم این درصد به مناطق نفت خیز اختصاص یافت، اما افزایش ۳۰۰ میلیارد تومان به اعتبارات استان کمک قابل توجهی به خوزستان است. وی افزایش سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به سقف اعتبارات استان در مدت پنج سال را از دیگر توجهات دولت نهم و دهم به استان خوزستان برشمرد و گفت: به این منظور سال ۸۹ در حدود ۲۲۰ میلیارد تومان، سال ۹۰، ۲۱۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۱۸۰ میلیارد تومان به اعتبارات استان خوزستان افزوده شده است.

طرح آب غدیر مهم‌ترین مصوبه

استاندار خوزستان با اشاره به طرح آب غدیر اظهار کرد: این طرح از مهم‌ترین مصوبات سفرهای هیات دولت به استان خوزستان است که به صورت بلند مدت و اساسی اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری کامل از طرح غدیر که بزرگ ‌ترین طرح آبرسانی کشور از نظر حجم کاری است، مشکل کمی و کیفی آب شرب چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت مناطق شهری و روستایی ۲۱ شهر کوچک و بزرگ خوزستان رفع می‌شود.

حجازی با بیان اینکه فاز اول این طرح به پایان رسیده و فاز دوم نیز تا خرداد ماه آینده آبگیری می‌شود، افزود: فاز دوم طرح شامل آبرسانی به اهواز، دشت‌آزادگان، هویزه، شادگان، آبادان و خرمشهر، با ظرفیت آبرسانی ۱۰ متر مکعب بر ثانیه، است.

وی افزود: طرح بزرگ آبرسانی غدیر که با اعتبار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در حال اجرا است نوید بخش تامین آب شرب مطلوب با ای‌سی زیر یک هزار برای شهروندان است.

حجازی گفت: به این ترتیب در سال ۹۴ آب شرب استان خوزستان و یک هزار و ۶۰۰ روستا از سد دز تامین خواهد شد، همچنین برای شهرهای شمال شرق از سد کارون۳، و شهرهای جنوب شرق از سد کوثر آب مورد نیاز تامین می‌شود.

بهره‌برداری از یک‌هزار طرح

استاندار خوزستان در ادامه به طرح‌های ‌بهره‌‌برداری شده در دهه فجر اشاره کرد و گفت: در دهه فجر امسال یک هزار و ۴۹ طرح به ارزش ۱۱و ۶۲۷میلیارد ریال در استان خوزستان بهره‌برداری شد.

‌وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی پروژه‌‌ها در دو بخش روستایی و شهری تقریبا یکسان است، افزود: این پروژه‌ها بیش از ۱۰ هزار و ۶۴۸ فرصت شغلی ایجاد می‌کنند.