شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص ۴۲۰‌میلیارد تومان برای اجرای ۲۸ طرح‌آموزشی، تحقیقاتی در زمینه داشت و برداشت محصولات کشاورزی در کشور خبر داد.

فرید اجلالی که برای شرکت در همایش ملی مدیریت و بقایای گیاهی و کشاورزی پایدار به شیراز سفر کرده بود با اعلام خبر فوق همچنین از بومی‌سازی تکنولوژی کشاورزی و علمی‌کردن مکانیزاسیون در کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: به منظور سیاست‌های جدید در کشاورزی پایدار در برنامه پنجم توسعه به سمت توسعه مکانیزاسیون و سرمایه‌گذاری مناسب در تولید در حرکتیم تا بتوانیم به امنیت غذایی برسیم. وی افزود: در این میان استان فارس دارای مدرن‌ترین دستگاه‌ها برای افزایش راندمان تولیدات و حفظ بقایای گیاهی است. اجلالی در ادامه با بیان اینکه ۶۰درصد‌ دستگاه‌های کشاورزی در داخل تولید می‌شود، افزود: در این زمینه موافقتنامه‌ای با اداره استاندارد کشور به عمل آمده که تمام ادوات ساخت داخل استاندارد شود و چنانچه تولید کننده‌ای دارای استاندار بین‌المللی باشد نیازی به استاندارد داخلی ندارد. وی در ادامه بحران آب، فقیر شدن اراضی از مواد آلی، کشت پی درپی، سلسله عملیات متراکم ماشین در مزرعه، فرسایش خاک، بحران انرژی، از بین رفتن غذای دامی، شوری آب و خاک و تسطیح اراضی را از مشکلات کشاورزی دانست و اظهار کرد: با تغییر تکنولوژی و با روش خاک‌ورزی جدید می‌توان تولیدات کشاورزی را تا ۴ برابر افزایش داد.

رییس‌سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در ادامه استان فارس را در زمینه تسطیح لیزری اراضی دارای رتبه اول کشور دانست و گفت: این استان، ۱۹ استان کشور را با ارسال کمباین و سایر ماشین‌آلات کشاورزی برای برداشت محصول کشاورزی به خصوص گندم و کلزا پوشش می‌دهد.