تخلیه و بارگیری 145میلیون تن کالا در بنادر بوشهر

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در سال گذشته ۱۴۵‌میلیون و ۷۸‌هزار و ۳۷۸ تن کالا در بنادر استان بوشهر تخلیه و

بارگیری شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد راستاد با اعلام این خبر میزان تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر را ۳‌میلیون و ۴۴۲‌هزار و ۳۵ تن کالا دانست که در مقایسه با سال ۸۶، ۲/۱۲‌درصد رشد داشته است. وی افزود: از این میزان یک‌میلیون و ۶۵۸‌هزار و ۹۳۲ تن کالای غیر نفتی در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری شده و علاوه بر رشد شش‌درصدی نسبت به سال گذشته، ۹۳‌درصد از اهداف پیش‌بینی شده در برنامه توسعه محقق شده است.

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: همچنین در سال گذشته یک‌میلیون و ۷۸۳‌هزار و ۱۰۳ تن کالای فله مایع در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری شده و علاوه بر رشد ۶۳/۱۸‌درصدی، ۱۰۱‌درصد از اهداف پیش‌بینی شده در این زمینه نیز محقق شد. وی با اشاره به اینکه ۴۵۴‌هزار و ۳۷۹ تن کالای غیرنفتی نیز از بندر بوشهر صادر شده است، گفت: میزان صادرات کالای غیرنفتی از بندر بوشهر ۱۶‌درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: میزان واردات کالاهای غیر نفتی در سال گذشته نیز یک‌میلیون و ۲۶۴‌هزار و ۱۴۵ تن کالا بوده که نسبت به سال ۸۶ هفت‌درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: میزان صادرات غیرنفتی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس ۳۷۹‌هزار و ۷۴۹ تن بود که نسبت به سال قبل ۳۱‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

راستاد با بیان اینکه در سال گذشته ۷‌هزار و ۷۹۳ فروند انواع کشتی در بندر بوشهر پهلو گرفتند، افزود: این تعداد کشتی نسبت به سال ۸۶ تنها یک درصد رشد داشت، اما با برنامه‌های مختلف توسعه‌ای میزان تخلیه و بارگیری در بندر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

راستاد با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری در جزیره خارگ نیز گفت: در سال گذشته ۱۳۰‌میلیون و ۳۶۹‌هزار و ۵۳۳ تن کالا در این جزیره تخلیه و بارگیری شد. وی گفت: میزان تخلیه و بارگیری در عسلویه نیز با ۸/۲۴‌درصد رشد به ۱۴‌میلیون و ۳۰۲‌هزار و ۷۴۴ تن رسید.

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: میزان تخلیه و بارگیری در بندر گناوه نیز با توجه به فعال شدن بخش خصوصی در این زمینه ۶۱‌هزار و ۸۲۵ تن کالا بود که این میزان نسبت به سال ۸۶، ۲۴‌درصد رشد داشت.

راستاد افزود: در سال ۸۷ حدود ۱۵‌هزار و ۵۵۵ عدد گواهی مبدا در منطقه ویژه اقتصادی بندر بوشهر صادر شد که این میزان ۱۸‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۶۰۰‌میلیارد ریال طرح‌ توسعه‌ای در بنادر استان بوشهر در حال اجرا است، گفت: ساخت ساختمان برج کنترل مخابرات دریایی بندر بوشهر با اعتبار حدود ۱۵۵‌میلیارد ریال و ۷۷‌درصد پیشرفت فیزیکی، ساخت اسکله کوثر بوشهر با اعتبار ۱۷۰‌میلیارد ریال و ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی از مهم‌ترین طرح‌های سال گذشته است که پیش‌بینی می‌شود این طرح‌ها در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

راستاد ادامه داد: ترمینال مسافری خارگ و گناوه با ۹۰‌میلیارد ریال و ۲۹‌درصد پیشرفت فیزیکی و اسکله خارگ نیز با ۴۶‌میلیارد ریال اعتبار ۱۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سال ۸۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: اسکله تجاری بندر دیر با ۳۰‌میلیارد ریال، طرح توسعه ارتقای ایمنی دریانوردی در سواحل استان با ۵/۲‌میلیارد ریال اعتبار، سیستم اطفای حریق بندر بوشهر با ۴۰‌میلیارد ریال، ساختمان آتش‌نشانی دیلم با ۲/۱‌میلیارد ریال و ساماندهی بندر گناوه با ۶۰‌میلیارد ریال اعتبار از جمله طرح‌های توسعه‌ای بنادر استان بوشهر است.

راستاد با اشاره به اینکه تکمیل طرح‌های نیمه تمام از برنامه‌های سال جدید است، افزود: در سال جدید طرح‌ جدیدی نداریم و فقط طرح‌های مربوط به بخش خصوصی در سال جاری اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیز ترمینال کانتینری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: واگذاری عملیات بندری و سرمایه‌گذاری بنادر دیلم و دیر به بخش موردنظر از برنامه‌های سال جدید برای این دو بندر است.