تصویب اجرای 60 طرح بزرگ صنعتی و معدنی

۸۷درصد از مصوبات دور نخست سفر رییس‌جمهوری به استان اصفهان به طور کامل اجرا شده است

گروه استان‌ها- رییس‌جمهور و هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی و در پنجاه و پنجمین سفر به استان اصفهان سفر کردند تا ضمن بررسی اجرای مصوبات دور اول سفر به این استان با انجام ملاقات مردمی، طرح‌ها و پیشنهادات را بررسی و به منظور آبادانی و پیشرفت استان اصفهان مصوبات جدیدی به تصویب برسانند.

سفر به این استان در حالی صورت گرفت که به گفته معاون عمرانی استاندار اصفهان، ۸۷‌درصد‌ از مصوبات دور نخست سفر رییس‌جمهور به اصفهان به طور کامل به مرحله اجرا رسیده است.

محمد‌جعفر علیزاده در این باره با بیان اینکه مصوبات و طرح‌های تایید شده در دور قبلی سفر رییس‌جمهور به اصفهان با رضایت اجرا شده، گفته است در دور اول سفر هیات دولت به اصفهان ۲۵۵ مصوبه مورد تایید قرار گرفت که ۲۲۱ بند از این مصوبه‌ها به صورت کامل اجرا شده است.

علیزاده پیرامون اجرایی شدن ۱۱۷ مصوبه دیگر در استان اصفهان نیز گفت: تا کنون ۴۶‌درصد‌ از این مصوبات با همکاری سازمان‌های مربوطه اجرا شده است‌.

رییس‌جمهور و هیات دولت در فرودگاه اصفهان مورد استقبال مقامات محلی این استان قرار گرفتند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پس از ورود به فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف سفر دو روزه‌ خود به این استان پرداخت.

وی با اشاره به ویژگی‌های استان اصفهان و مردم آن گفت: اصفهان مرکز فرهنگ و تمدن ایران‌زمین است و در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز نقش بسیار مهم و شایسته‌ای داشته است.

رییس‌جمهور به برنامه‌هایش در جریان این سفر نیز اشاره کرد و یکی از دستور کارهای این سفر را پی‌گیری مصوبات دور اول دانست.

دکتر احمدی‌نژاد هم‌چنین از برگزاری کارگروه‌های تخصصی در این استان خبر داد و افزود: در جریان این سفر موانع پیشرفت استان بررسی می‌شود تا برطرف شود و ان‌شاءالله قدم‌های بهتری برای پیشرفت و آبادانی برداشته شود.

۲۱۵ مصوبه هدیه دولت به‌اصفهانی‌ها

بر اساس این گزارش پنجاه و پنجمین جلسه استانی هیات دولت به ریاست دکتر احمدی نژاد که ۷ ساعت به طول انجامید با ۲۱۵ مصوبه در زمینه‌های صنعت، معدن و اشتغال، راه و حمل و نقل، مسکن و عمران شهری، آب و کشاورزی، توسعه اشتغال و ... همراه شد .

صنعت، معدن و اشتغال

در بخش صنعت و معدن اجرای ۶۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری ۱۳۲۲۰‌میلیارد ریال از محل طرح آمایش صنعت و معدن از مهمترین مصوبه‌ها بود.

بررسی مزیت‌های رقابتی صنایع نساجی استان، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای ۶ خوشه صنعتی، اختصاص اعتبار برای کمک به تملک و ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اختصاص اعتبار برای تکمیل و تجهیز آزمایشگاه استاندارد مستقر در گمرک اصفهان، ساخت نمایندگی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گلپایگان، تجهیز آزمایشگاه مصالح ساختمانی، تکمیل آزمایشگاه وسایل گاز سوز و طرح جامع کنترل بازار، مطالعه و ایجاد زیرساخت‌های معادن استان، مطالعه ایجاد شهرک تخصصی سنگ و شهرک تخصصی آجر و سفال و در خوانسار، گلپایگان و نائین و توسعه شهرک‌های صنعتی محمود آباد و حسن‌آباد با اختصاص ۲۷۰ هکتار زمین برای الحاق واحدهای صنعتی خارج از محدوده شهرک‌های صنعتی مصوب و مطالعه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان اصفهان از دیگر طرح‌های مصوب در این بخش‌ها هستند.

راه و حمل و نقل

تسریع در اجرای طرح سه راهی دامنه - داران - الیگودرز و زیار- سیان - اژیه - ورزنه، ساخت باند دوم برای ۱۰ محور و جاده استان، ساخت کمربندی‌های جنوب غربی و شمال شرقی اصفهان، ساخت بزرگراه سیمان سپاهان به مبارکه و جاده‌های «در- خونداب»، «قمصر- قهرود» و «دولت آباد- آزادراه»، رفع ۳۲ نقطه و ۷۵ مقطع پر حادثه راه‌های استان، تجهیز سیستم راه‌آهن اصفهان - شهرضا - شیراز به سیستم ETCS، مطالعه ساخت خط راه‌آهن انارک- طبس، تبدیل گذرگاه‌های همسطح راه‌آهن به گذرگاه‌های غیرهمسطح در استان، تطویل خطوط و ایستگاه‌های راه‌آهن اصفهان برای حمل و نقل سنگین، تجهیز و توسعه خطوط و ایستگاه راه‌آهن بادرود و ساخت ترمینال پروازهای بین‌المللی فرودگاه اصفهان به متراژ ۱۸۵۰۰ مترمربع از طرح‌های مصوب در بخش راه و حمل و نقل بودند.

مسکن و عمران شهری

در بخش مسکن و عمران نیز طرح‌هایی از جمله اختصاص مبلغ ۵۸۰‌میلیارد ریال برای کمک به انجام فعالیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و ستاد حوادث غیرمترقبه استان، اختصاص ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۰۰ ون، ۲۰۰ مینی‌بوس و۱۲۰۰ تاکسی، تسریع و تسهیل در اجرای طرح‌های مسکن مهر، تأمین هزینه‌های تاسیسات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر در سطح استان، تدوین لایحه قانون تهیه اسناد شهرهای زیر ۱۲‌هزار نفر در روستاهای الحاقی به محدوده شهرها، تامین اعتبار مطالعه و تهیه طرح توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و اختصاص ۳۰ هکتار زمین برای ساماندهی حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده به شهرداری‌های شهرهای بالای ۲۰‌هزار نفر جمعیت در این جلسه به تصویب رسیدند.

آب و کشاورزی

در بخش آب و کشاورزی نیز اختصاص تسهیلات یارانه ای برای متقاضیان بخش غیردولتی ساخت سیلو و انبارهای مکانیزه نگهداری و ذخیره سازی گندم و غلات در سال ۱۳۸۸ در سقف مطالعات انجام شده، ایجاد ردیف مستقل آبخیزداری در حاشیه کویر مرکزی ایران، اختصاص تسهیلات برای زراعت چوب، اختصاص مبلغ ۴۵‌میلیارد ریال برای اجرای عملیات آب و خاک تعاونی‌های تولید روستایی، اختصاص مبلغ ۱۰۰میلیارد ریال به منظور افزایش سرمایه صندوق حمایت از محصولات کشاورزی، تامین تسهیلات بانکی به منظور راه‌اندازی ۶۰ شرکت خدمات مشاوره‌ای فنی- مهندسی کشاورزی، اختصاص مبلغ ۱۵۰‌میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های تامین اعتبار سالانه برای ایجاد کمربند سبز، تکمیل مطالعات و ساخت سدهای تنگ‌آب، جنگ‌آباد، گوگان، بلطاق، گردنه خاکی و میدانک ۲، مطالعه و ساماندهی سواحل رودخانه زاینده‌رود، توسعه فاضلاب شهر اصفهان و تسریع در اجرا و بهره‌برداری تونل کوهرنگ ۳ در جهت تامین آب مورد نیاز استان از مهمترین طرح‌هایی هستند که در این جلسه مصوب شد.

انرژی

مطالعه ساخت پالایشگاه نفت و صنایع پایین‌دستی توسط بخش غیردولتی پس از اجرای خط لوله نفت نکا به جاسک در جندق و تامین خوراک، اجرای ۶ طرح برای تکمیل خطوط تقویتی طرح جامع گازرسانی اصفهان بزرگ، اجرای خطوط تقویتی طرح جامع گازرسانی شهرستان کاشان و مطالعه اجرای خطوط تقویتی طرح آران و بیدگل، گازرسانی به شهرهای خور و بیابانک، جندق و انارک در قالب اجرای خط یازدهم، مطالعه تغییر کلاس خطوط انتقال گاز در نقاط حساس، تغییر سوخت مصرفی دو نیروگاه اصفهان از مازوت به گاز به منظور کاهش آلودگی شهر اصفهان، پیش‌بینی تمهیدات لازم به منظور رفع آلودگی پالایشگاه اصفهان، اختصاص اعتبار برای بهینه‌سازی شبکه‌های برق فرسوده شهری و روستایی، برق رسانی به روستاهای بدون برق بالای ۲۰ خانوار، مطالعه ساخت سایت‌های انرژی‌های نو و مطالعه اجرای خط ۲۳۰ کیلوولت از زواره به انارک به منظور تقویت برق منطقه کویری نیز از مهمترین طرح‌هایی هستند که در بخش انرژی به تصویب رسیدند.

فرهنگی

استقرار دبیرخانه دائمی معماری

ایرانی- اسلامی در سازمان مسکن و شهرسازی، کمک به تکمیل و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی شهرهای چادگان، خوانسار، هرند، ورزنه و نائین، تأمین اعتبار مورد نیاز ساخت کتابخانه مرکزی استان، کمک به تکمیل کتابخانه خور و تجهیز کتابخانه‌های عمومی شهرهای ابریشم و دهق و تکمیل و تجهیز کتابخانه خیرین گلپایگان پس از تکمیل ساختمان کتابخانه و راه‌اندازی ۵۰۰ کانون جدید فرهنگی و هنری مساجد نیز از طرح‌هایی هستند که در بخش فرهنگی مصوب شدند.

بهداشتی و درمانی

در بخش بهداشتی و درمانی نیز ساخت و خرید تجهیزات مورد نیاز یک باب بیمارستان صحرایی برای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، توسعه و تجهیز بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تکمیل و راه‌اندازی ساختمان اورژانس بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، توسعه اورژانس بیمارستان آیت‌الله کاشانی اصفهان، مطالعه ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان عیسی بن مریم(ع)، اختصاص اعتبار برای تکمیل بیمارستان نیمه تمام امام رضا (ع) دولت آباد و اختصاص ۳۰ دستگاه آمبولانس استاندارد به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان به تصویب هیات دولت رسید.

گردشگری

ایجاد ردیف مستقل اعتباری برای ایجاد و تکمیل کمربند سبز در مجموعه شهری اصفهان، تملک زمین و احداث مرکز تحقیقات زیست‌محیطی شهرستان فریدن، تجهیز موزه تاریخ طبیعی و مرکز بازدیدکنندگان در شهرستان کاشان پس از ساخت، تجهیز، مرمت، راه‌اندازی و نگهداری ۲۲ موزه، اختصاص اعتبار برای تهیه طرح مستندنگاری و آسیب‌شناسی بافت تاریخی روستای برسیان، مطالعه و طراحی ایجاد سایت موزه تپه باستانی سیلک، تکمیل مطالعات و مرمت آثار شاخص تاریخی و ایجاد موزه فرش دستباف اصفهان نیز از جمله طرح‌های مصوب بخش گردشگری این جلسه هستند.

ورزشی

در بخش ورزشی نیز اجرای ۳۰ طرح ورزشی جدید، اختصاص مبلغ ۲۵‌میلیارد ریال برای تکمیل استخر سرپوشیده قدس اصفهان وزارت کار امور اجتماعی و اختصاص مبلغ ۴۰‌میلیارد ریال برای تکمیل ۱۲ ورزشگاه کارگران به تصویب هیات دولت رسید.

مخابرات

واگذاری ۳۰‌هزار شماره تلفن ثابت در صورت وجود متقاضی، ایجاد ۱۳۲ دفتر ICT روستایی در سطح استان و مطالعه و امکان‌سنجی یکی از Gateway‌های کشور در استان نیز از طرح‌های مصوب بخش مخابرات بودند.

در این سفر با حضور اعضای کابینه طرح‌هایی نیز به بهره‌برداری رسیدند که به اختصار به آنها اشاره می‌شود.

نخستین بزرگراه ۲ طبقه کشور

با حضور رییس‌جمهور و همزمان با دور دوم سفرهای استانی طبقه دوم بزرگراه امام خمینی(ره) اصفهان به طول ۳‌هزار و ۶۰۰ متر افتتاح شد. بر اساس این گزارش، طبقه دوم خیابان امام خمینی نخستین خیابان دو طبقه در سطح کشور است.

بودجه برای تکمیل فاز اول و دوم این بزرگراه ۵۰۰‌میلیارد ریال بوده است.

خط تولید تجهیزات ایستگاه CNG

همزمان با سفر استانی هیات دولت به استان اصفهان خط تولید تجهیزات ایستگاهی گاز طبیعی فشرده CNG با حضور سردار سرتیپ مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شرکت هسا به بهره‌برداری رسید.

تولید کمپرسور و تجهیزات جانبی آن برای فشرده‌سازی گاز طبیعی از فشار ۱۷ بار به ۲۵۰ بار با ظرفیت ۱۵۰۰ مترمکعب بر ساعت، تولید مجموعه مخازن ذخیره گاز طبیعی با ظرفیت ۵۷۶۰ لیتر، تولید تابلو کنترل و مدیریت تجهیزات ایستگاه گاز طبیعی و تولید «درایر» برای خشک‌کردن گاز طبیعی قبل از ورود به کمپرسور از اقلام تولیدی این خط است.

با ورود محصولات این خط تولید به بازار علاوه بر تامین نیاز داخلی بخش‌های ذیربط می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به راه‌اندازی و گسترش ایستگاه‌های CNG اقدام کنند.