افزایش تعرفه آب در 20 شهر خراسان رضوی

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: ۳۰ طرح وزارت نیرو درهفته جاری همزمان با دهه فجر در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: ۲ طرح بزرگ شبکه فاضلاب نیشابور و تربت حیدریه با اعتبار ۲۴۰میلیارد ریال و ۲۸ طرح آبرسانی، اصلاح، توسعه و ساخت مخزن نیز با اعتبار ۱۶۰میلیارد ریال در ۲۰ شهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه هزینه تامین آب در این استان دو برابر سایر استان‌ها است، افزود: ۹۹‌درصد از جمعیت شهری استان به جز شهر مشهد تحت پوشش سازمان آب و فاضلاب قرار دارند که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

جمشیدی ادامه داد: جمعیت شهری استان نسبت به جمعیت شهری کشور ۳/۳درصد است در حالی که منابع تامین آب و طول خطوط انتقال به ترتیب ۴/۵ و ۷/۵‌درصد کشور است که نشان‌دهنده حساسیت تامین آب و نیز هزینه بالای آن در این استان است.

وی گفت: به همین دلیل انتظار داریم با توجه به هزینه دو برابری تامین آب در این استان، این امر در تخصیص اعتبارات نیز مورد توجه قرار گیرد.جمشیدی با اشاره به وجود ۲۷کیلومتر خط انتقال آب استان در سال ۸۴ گفت: در سال جاری این مقدار به ۱۳۴کیلومتر رسیده که نشان دهنده افت سطح آب استان و اجبار به تامین آب از منابع دورتر و صرف هزینه بیشتر است.

وی افزود: در سال جاری تعداد چاه‌های مورد بهره‌برداری قرار گرفته در استان به منظور تامین آب به ۷۱حلقه رسیده که این تعداد در سال ۸۴، ۴۴حلقه بوده است.

مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: در بخش فاضلاب نیز با اولویت تصفیه فاضلاب به عنوان یک منبع تولید آب در سه شهر سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه شبکه جمع‌آوری، انتقال و تصفیه به اجرا در آمده است که شبکه تصفیه فاضلاب سبزوار به بهره‌برداری رسیده و هم اکنون ۵۰‌درصد از این شهر تحت پوشش این شبکه قرار دارند و شبکه فاضلاب تربت حیدریه و نیشابور نیز در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود در مجموع در این سه شهر روزانه ۵۳هزار مترمکعب از فاضلاب شهرها تصفیه و به مصرف کشاورزی برسد.

وی افزود: عملیات اجرایی شبکه فاضلاب هفت شهر دیگر نیز به زودی آغاز خواهد شد که پنج شهر قوچان، تایباد، طرقبه، گناباد و تربت‌جام از جمله این شهرها هستند.

جمشیدی جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری استان را ۱۵‌درصد اعلام و اظهار کرد: با توجه به متوسط ۳۰‌درصدی کشور در این بخش با عقب ماندگی ۵۰‌درصدی رو به رو هستیم که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم، مشکلات موجود مرتفع شود.

وی گفت: بحران آب در دشت‌های خراسان رضوی جدی است و سالانه شاهد کاهش یک متری سطح آبهای زیرزمینی هستیم که می‌بایست از هم اکنون با تخصیص اعتبارات لازم به فکر تجهیز و احداث تاسیسات منابع آبی و ایجاد تاسیسات تصفیه‌ای باشیم.

جمشیدی در ادامه از ارائه طرح افزایش تعرفه آب ۲۰ شهرستان به وزارت نیرو خبر داد و افزود: براساس مصوبه دولت، شوراهای اسلامی هر شهر با تایید وزارت نیرو می‌توانند تعرفه آب مصرفی را افزایش دهند که هم اکنون با موافقت شورای اسلامی ۲۰ شهر استان، طرحی به وزارت نیرو ارائه شده که پس از تصویب آن اجرایی خواهد شد.

وی هزینه متوسط تمام شده هر مترمکعب آب را حدود ۳ هزار ریال اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هر مترمکعب آب در بخش مسکونی ۳۵۷ریال محاسبه می‌شود.