اراک - خبرنگار دنیای اقتصاد‌: ورود ماشین‌آلات راهسازی دست دوم با صرف‌نظر از سال ساخت، بلای سنگین بر سر خودروسازان داخلی است.

مدیرعامل مجتمع تولیدی هپکوی اراک‌، تنها شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت‌: در حالی که این کالا ۵ تا ۱۰ سال عمر مفید دارد و با حداقل ۲۰ ساعت کار روزانه مستهلک شده و عمرش تمام می‌‌‌شود، وارد کردن این خودروها آن هم فقط در یک دوره ۵ هزار دستگاه و با تعرفه ۴ درصد در کنار واردات ماشین‌آلات چینی که فاقد استانداردهای لازم هستند خودروسازی داخلی را با تهدید تعطیل شدن روبه‌رو می‌‌‌سازد.

محمدرضا بادکوبه با اشاره به توان بالای شرکت هپکو در تولید انواع ماشین‌آلات راهسازی تصریح کرد‌: با توجه به رکود اقتصاد جهانی و بحران در کارخانجات تولیدی‌، تولیدکنندگان خودروی داخلی انتظار دارند مسوولان جدی‌تر به عمق حادثه بنگرند و با افزایش تعرفه گمرکی به صورت موقت برای عبور از بحران‌، حذف موقت مالیات بر ارزش افزوده و بخشش جرایم بانکی که در خواست همه صنعتگران کشور است‌، آنان را یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه صنایع استان بیش از ۶ ماه است حقوق بیکاری به پرسنل خود می‌‌‌دهند، گفت‌: برای حل این مشکل جهانی و عبور موقت از بحران‌، کشورها ترفندهایی اندیشیده‌اند اما در ایران فقط بحث‌ها به «می‌‌‌خواهد بشود» و «قرار است» بسنده شده است. این در حالی است که صنایع کشور نیاز مبرم به سرمایه و نقدینگی دارند.

مدیرعامل مجتمع تولیدی هپکوی اراک با بیان اینکه مدیریت هزینه و درآمد شرکت سعی کرده تا خود را از مشکل به وجود آمده نجات دهد، گفت‌: با توجه به تصمیم‌گیری هیات‌مدیره شرکت در بحث کاهش هزینه‌ها از ترفند تقلیل نیروی انسانی که مشکل جدی را گریبانگیر کارگران می‌‌‌کند به شدت اجتناب ورزیده و هیچ یک از کارگران را بیرون نکرده است بلکه با کاهش ساعت کاری و کاهش انرژی مصرفی بخشی از هزینه‌های شرکت را کاهش داده است‌.

بادکوبه با اشاره به اینکه خط تولید شرکت با پشتوانه فروش به شرکت‌‌های مرتبط هپکو فعال باقی خواهد ماند‌، از دولت و مسوولان خواست با حل بحث نقدینگی ۳۰۰ شرکت مرتبط با هپکو آنها را از بحران مالی نجات دهند‌.

وی افزود‌: اگر توان مالی این شرکت‌‌ها افزایش یابد با برقرار شدن چرخه عرضه‌، تولید نیزفعال خواهد شد.