بارش‌ها هم به «برقابی»‌ها کمک نکرد

حجم آب کارون۳، بزرگ‌ترین نیروگاه برقابی کشور، ۱۰متر پایین‌تر از حداقل است

محبوبه فکوری- وضعیت خشکسالی بی‌سابقه تابستان گذشته و در ادامه تداوم آن در زمستان و احتمالا بهار و تابستان آتی وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای نیروگاه‌های برقابی رقم زده است، به نحوی که کاهش شدید بارندگی‌ها و عدم بارش‌های مناسب در زمستان جاری بسیاری از نیروگاه‌های برقابی حوزه کارون بزرگ را به مخاطره انداخته و این نیروگاه‌ها یک به یک در حال خروج از مدار تولید برق هستند.

وضعیت در نیروگاه‌های برق آبی این حوضه آبریز کشور به نحوی است که شاید ذخیره فعلی مخازن سدهای مربوط به این نیروگاه‌ها یارای پاسخگویی به نیاز تامین آب شرب مردم این منطقه در تابستان ۸۸ را نیز نداشته باشند. مطابق اظهارات مسوولان وزارت نیرو هم‌اکنون کارون ۳ به عنوان یکی از نیروگاه‌های مهم برق آبی حوضه آبریز کارون بزرگ تنها با یک واحد ۲۵۰ مگاواتی آن هم به صورت ۳ ساعت کار در شبانه‌روز در مدار تولید برق قرار گرفته، در حالی که کارون ۳ دارای ۸ واحد ۲۸۵ مگاواتی است که به دلیل خشکسالی تنها یک واحد آن به صورت ۳ ساعت در شبانه‌روز مشغول به کار است.

هم‌‌اکنون ورودی کارون ۳ در بدترین شرایط عمر خود به سر می‌برد و به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، هیچ‌گاه کارون ۳ چنین وضعیتی را به لحاظ میزان آب موجود در مخزن به خود ندیده است. از سوی دیگر گزارش‌های رسیده از سد دز به نحوی است که این سد ظرف چند روز آتی از مدار تولید خارج خواهد شد. همچنین سد کرخه نیز به عنوان یکی دیگر از ذخایر برق آبی کشور ۳ ماه است که از مدار تولید خارج شده و حتی یک کیلووات برق نیز تولید نمی‌کند. این سد هم‌اکنون تنها نقش یک مخزن نگهدارنده آب را برای کشور بازی می‌کند تا شاید بتوان در تابستان و بهار آتی میزانی از نیاز آب مردم خوزستان را تامین کند. در این راستا عباس علی‌آبادی معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص آخرین وضعیت مخازن آب سدها و نیروگاه‌های برق آبی کشور به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: هم‌اکنون میزان آب موجود در مخازن اکثر نیروگاه‌های برق آبی کمتر از حد معقول و استاندارد برای این نیروگاه‌ها است و از این میزان آب تنها می‌توان برای تامین نیاز شرب مردم خوزستان استفاده کرد. وی افزود: هم‌اکنون حجم آب سد و نیروگاه کارون ۳، ده متر پایین‌تر از حداقل است و وزارت نیرو و دست‌اندرکاران این سد به زحمت در حال ذخیره مقداری آب برای تابستان سال آتی مردم خوزستان هستند.

به گفته معاون وزیر نیرو، هم‌اکنون کاری که در کارون ۳ انجام می‌شود، به جای تولید برق، ذخیره آب برای تابستان مردم این منطقه بوده چرا که بارندگی به میزان کافی وجود نداشته است. علی‌آبادی گفت: در حال حاضر به دلیل وجود ذخیره در شبکه برق کشور و برتری میزان تولید برق نسبت به مصرف، نیازی به وارد آوردن فشار به نیروگاه‌های برق آبی برای تولید برق نیست.

علی‌آبادی گفت: وضعیت بارش‌ها در زمستان امسال باعث استفاده حداکثری از نیروگاه‌های حرارتی برای تامین برق کشور است.

به گزارش خبرنگار ما، شنیده‌ها حاکی از آن است که تنها وزیر نیرو حق صدور اجازه برای افزایش تولید برق از نیروگاه کارون ۳ و رهاسازی آب برای تولید برق را دارد و بر این اساس شرایط ویژه‌ای در رابطه با تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی در کشور حاکم شده است. در حال حاضر این نیروگاه بدترین راندمان را دارد به این معنا که از یک متر آب رهاسازی شده برای تولید برق می‌توان کمترین میزان برق را دریافت کرد، چرا که آب باید در تراز بالا از توربین‌ها گذر کند تا بتواند برق مطلوبی را تولید کند. در این راستا وزارت نیرو برای عدم کاهش راندمان نیروگاه‌های برقابی واحدها را گرم نگه می‌دارد و توربین‌ها مختصری به حرکت در می‌آیند. به گفته مسوولان وزارت نیرو میزان برق تولیدی مختصر آبی که به دلیل بارندگی از توربین‌های نیروگاه‌های برقابی رد می‌شود نیز گرفته می‌شود تا هدرروی در این بحث وجود نداشته باشد. به هر حال نظر به ظرفیت ۷هزار و ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های برقابی با چنین وضعیتی به نظر می‌رسد که تنها ۱۵درصد از ظرفیت نیروگاه‌های برقابی در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد.