بیرجند- خبرنگار دنیای اقتصاد: همایش فناوری نانو و نقش آن در صنعت آب و فاضلاب در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه لوله‌کشی آب شرب شهر بیرجند دارای قدمت ۸۵ساله است، گفت: بیرجند نخستین شهر در ایران است که از امتیاز آب لوله‌کشی برخوردار شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی؛ محمد طاهری بهره‌مندی ۱۰۰درصدی شهروندان از خدمات آب شرب بهداشتی و باکیفیت، بهره‌مندی ۶۰درصدی جمعیت شهری استان از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب و ارتقای سطح کیفیت آب شرب با استفاده از سامانه‌های غیرمتداول آب شرب را از برنامه‌های این شرکت به منظور برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله کشور و برنامه چهارم توسعه عنوان کرد. وی با بیان اینکه انسان متخصص و ماهر مهم‌ترین عامل در پیشرفت و رسیدن به اهداف سازمانی است، افزود: به این منظور برای هریک از کارکنان برنامه‌ریزی توسعه شغلی در قالب برنامه‌های آموزشی تدوین شده است. او گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۶۶نفر از کارکنان این شرکت در قالب ۱۲هزار و ۴۵۱ نفر ساعت آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اعتبار پژوهشی امسال این شرکت را حدود ۵۰۰میلیون ریال ذکر و بیان کرد: تهیه نرم‌افزار برای تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از ویدئومتری شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و بررسی تاثیر شرایط کیفی خاک و آب شرب بر کاهش عمر لوله‌ها از جمله طرح‌های پژوهشی امسال این شرکت است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این همایش گفت: ایران در ارتباط با فناوری نانو در منطقه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. حجت احمدی افزود: فناوری نانو در کشاورزی، غذا، دارو، تشخیص پزشکی، بیوتکنولوژی، الکترونیک، محیط‌زیست، آب و فاضلاب و سایر موارد کاربردهای مختلفی دارد. وی با بیان اینکه در تشخیص آلاینده‌های آب از نانو استفاده می‌شود، افزود: امسال ۳۰میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در زمینه نانو سرمایه‌گذاری شده است. عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: چشم‌انداز فناوری نانو در کشور در برنامه ۲۰ساله، تولید ثروت، افزایش کیفیت زندگی مردم و دستیابی به جایگاه مناسب در بین ۱۵کشور جهان تا سال ۱۳۹۴است. وی افزود: ایران تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی رتبه ۲۵دنیا و رتبه نخست کشورهای اسلامی و منطقه را در تعداد مقالات منتشره در زمینه نانو داشته است. وی گفت: زیرساخت‌های لازم و شبکه آزمایشگاهی در زمینه فناوری نانو در ۱۲ استان کشور از جمله خراسان جنوبی توسعه یافته است.