87، سال جهش صادراتی خراسان رضوی

صادرات کالا از خراسان رضوی تا پایان امسال به یک‌‌‌میلیارد دلار می‌رسد

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی پیش‌بینی کرد که تا پایان سال‌جاری ارقام صادرات از این استان به حدود یک‌‌‌میلیاردو ۴۰۰میلیون دلار خواهد رسید. علی صفرزاده، سال ۸۷ را سال جهش صادراتی خراسان‌رضوی دانست و با بیان اینکه صادرات کالا از این استان به مرحله مولد و پایدار رسیده است، افزود: روند افزایشی صادرات طی ۶ماه دوم امسال همچنان ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه از صدور ۴۸هزار تن کالا به ارزش ۵۰۳میلیارد ریال طی مهرماه سال‌جاری از این استان خبر داد و با بیان اینکه این میزان صادرات، نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۷۴درصد و از لحاظ وزنی ۵۸درصد رشد داشته است، کالاهای صادراتی را شامل زعفران، صنایع غذایی و مصنوعات پلاستیکی دانست. وی گفت: این کالاها به کشورهای آسیای میانه، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اسپانیا صادر شده است.

رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۵/۳۲ درصدی صادرات استان به لحاظ ارزشی و ۵/۲۳ درصدی از نظر وزنی طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: صادرات کالا از گمرکات استان در این مدت به حدود ۴۵۰‌‌‌میلیون دلار رسید که با احتساب صادرات کالاهای این استان از سایر گمرکات کشور، این رقم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰‌‌‌میلیون دلار افزایش دارد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری استان برای صادرات کالا از گمرکات تا پایان سال ۸۷ یک‌‌‌میلیارد دلار است، افزود: حدود ۲۰ درصد صادرات پسته، ۲۰ درصد صادرات فرش دستباف و حدود ۲۰۰‌‌‌میلیون دلار صادرات سنگ آهن و مواد معدنی کشور مربوط به تولیدات و صادرات خراسان رضوی است که از سایر گمرکات کشور صادر می‌‌‌‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه چهارم توسعه متوسط رشد سالانه صادرات ۷/۱۰ درصد هدفگذاری شده، اظهار کرد: متوسط رشد سالانه صادرات استان در سه سال اول برنامه چهارم ۵/۶ درصد بود که این رقم امسال با عبور از مرز ۷/۱۰ درصد به ۱۶درصد رسیده است.

او میانگین ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی خراسان رضوی را حدود یک دلار و ۲۰ سنت عنوان کرد و افزود: این رقم در مقایسه با آمار کشوری که حدود ۷۶ سنت است، به حدود دو برابر می‌‌‌‌رسد.

وی افزود: این عملکرد حاصل فعالیت هزار و ۵۰۰ دارنده کارت بازرگانی و ۷۰۰ عضو بانک اطلاعاتی صادرکنندگان استان است که باید سه سال متوالی به میزان حداقل ۱۰۰ هزار دلار صادرات داشته باشند.

صفرزاده با بیان اینکه زیرساخت‌‌‌های بخش صادرات در خراسان رضوی کاملا فراهم است، افزود: یک خیزش و جهش صادراتی را برای نخستین‌بار در استان تجربه می‌کنیم که نتیجه همکاری بخش‌های تولیدی، تشکل‌ها و انجام درست ماموریت‌‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن است.

وی افزود: با وجود چهار هزار و ۵۰۰کارگاه و بنگاه صنعتی در خراسان رضوی و ارتقای توانمندی‌های بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌وری و همچنین کیفیت تولیدات، می‌توان بخش عمده‌ای از این واحدها را وارد امر صادرات کرد.

صفرزاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون پنج درصد از صادرات کشور مربوط به خراسان رضوی است که باید افزایش یابد، گفت:‌پرداخت ۵/۱۲ تا ۱۳درصد مشوق‌ها و جوایز صادرات کشور به صادرکنندگان خراسان رضوی خود نشان از عدم وابستگی دولتی اقتصاد استان و حضور محکم بخش خصوصی در تولید استان است.

وی در ادامه از ایجاد زیرساخت‌‌‌ها و توسعه فضای نمایشگاه بین‌‌المللی مشهد، ایجاد پایانه‌‌‌‌های صادراتی از جمله پایانه‌‌‌‌های دوغارون و فریمان، راه اندازی مراکز دائمی ‌‌‌‌تجاری ایران در تاجیکستان، قرقیزستان و لبنان و تشکیل خانه فرش استان به عنوان مصوبات دور دوم سفر هیات وزیران برای بخش بازرگانی استان یاد کرد.

وی بالا‌بودن هزینه برندسازی و بازاریابی در بازارهای هدف، تاخیر طولانی در پرداخت جوایز صادراتی، افزایش پی‌در‌پی تعرفه‌‌‌‌های ورودی کالا برای بازارهای هدف، تنوع کالایی پرونده‌‌‌‌های صادراتی استان و پایین بودن بهره‌وری در بنگاه‌‌‌‌های تولیدی و اقتصادی استان را از مهمترین مشکلات بخش صادرات استان دانست و گفت: برای رفع این مشکلات تا کنون گام‌‌‌‌های موثری برداشته شده است.

صفرزاده گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ایجاد شرکت هلدینگ صادرات با هدف کاهش هزینه‌‌‌‌های بازاریابی و ایجاد زمینه برند‌سازی، ایجاد مرکز خدمات پشتیبانی صادرات که در آن همه فعالیت‌‌های صادراتی از قبیل برگزاری دوره‌‌‌‌های آموزش، استقرار تشکل‌ها و شرکت‌‌های بزرگ صادراتی، برپایی همایش‌ها، ایجاد مرکز دائمی‌‌‌‌نمایشگاهی کالاهای صادراتی و مذاکرات تجاری و مطالعات بازار، امکانپذیر خواهد شد و رفع عوارض بر کالاهای صادراتی از اقدامات پیش بینی شده برای رفع مشکلات صادراتی استان است.

رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی افزود: با موافقت وزیر بازرگانی مقرر شده خراسان رضوی به عنوان معین تجارت با افغانستان قرار گیرد و در پنج کشور آسیای میانه نیز این استان مجموعه فعالیت‌‌های نمایشگاهی و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و ایجاد مرکز دایمی‌‌‌‌تجاری را عهده دار شود.

وی در ادامه درباره میزان واردات نیز گفت: در مهرماه سال‌جاری ۷۶هزار تن کالا به ارزش ۳۴۶میلیارد ریال وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ۶۰درصد و از لحاظ وزنی ۵۱درصد کاهش داشته است.

صفرزاده کالاهای وارداتی به استان را لوازم صوتی و تصویری و قطعات ماشین‌آلات صنعتی ذکر کرد.