ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: موضوعی که امروزه در جوامع اهمیت فراوانی دارد، بحث تحول اداری است و این تحول محقق نخواهد شد مگر با اصلاح سیستم‌ها و روش‌های توسعه فناوری که مشارکت پرسنل و نظام و پیشنهادات از جمله مصداق‌های این تحول محسوب می‌شوند.

سیدمحمد کریمی، استاندار مازندران در گردهمایی یک روزه تحول در نظام اداری که در سالن اجتماعات باشگاه برق استان مازندران و با حضور معاون راهبردی منابع انسانی و معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی رییس‌جمهور و مسوولان استانی و محلی برگزار شد با بیان مطالب فوق افزود: اگر تحول اداری صورت گیرد شاهد ارتقای بهره‌وری خواهیم بود و اگر ارتقای بهره‌وری داشته باشیم موفق بوده و برای تحقق هدف گام برخواهیم داشت. وی متذکر شد: اگر این فرآیند به وجود آید رضایتمندی و ارائه خدمات فراهم شده و توسعه فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

کریمی توسعه فکر و اندیشه و فرهنگ را بسیار مهم و با ارزش دانست و افزود: برای تقویت آن باید زنجیره تحول را در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی، مسکن و شهرسازی، معماری خاص شهری و روستایی، اختصاص بودجه را به‌گونه‌ای طراحی و به کار گیریم که بتوانیم فرهنگ اصیل خود را حفظ کنیم.

استاندار مازندران در ادامه از راه‌اندازی دفاتر منابع انسانی و تحول اداری در استانداری‌های مناطق یک کشور شامل: تهران، سمنان، مازندران، خراسان‌شمالی، قزوین و گلستان خبر داد و افزود: باید به دنبال آن باشیم که مدیران چه شرایط و ویژگی‌هایی باید داشته باشند تا تحول و ارتقای بهره‌وری و رضایتمندی مردمی به وجود آید و شاهد استفاده از توسعه اقتصادی و اجتماعی باشیم. وی تاکید کرد: توسعه استان توسط تجربیات مدیران لایق عملیاتی خواهد شد.

طباطبایی، معاون راهبردی منابع انسانی رییس‌جمهور نیز در این مراسم با بیان اینکه باید به اندیشه‌های سازگار توجه کنیم و از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، افزود: جهت‌گیری کلان باید به سمتی برود که دولت کارآفرین باشد و از حالت تصدی‌گری بیرون بیاید. وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم باید نگرش‌ها عوض شود، افزود: دولت موظف است از طریق مقررات‌زدایی نسبت به کاهش حجم مقررات و ساده‌سازی امور اقدام کند. وی افزود: ویژگی‌های نظام اداری موجود در بحث و تقسیم نکردن امور، درون‌گرا بودن، روزمره‌مدار و نزدیک‌بین، تحول‌گریز و محافظه‌کار، مشارکت‌ناپذیری، خود محور و افراط‌طلب، تجربه‌گرا و سنتی‌‌اندیش و دانش‌گریز، بی‌نظم و ناهماهنگ، انحصار‌گرا و ... بودن است که باید روی آن کار شود تا تحول اداری عملی شود.

معاون راهبردی منابع انسانی رییس‌جمهور تصریح کرد؛ هر دولتی که تمام تفکرش روی اقتصاد بگردد قفل می‌کند.