خانگیران سرخس را دریابید

اهمیت ذخایر انرژی شرق کشور به اندازه عسلویه است

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار خراسان رضوی گفت: منطقه خانگیران سرخس بعد از عسلویه ظرفیت تبدیل شدن به دومین سایت فرآوری و توسعه صنایع نفت و گاز کشور را دارا است. محمد جواد محمدی‌زاده در زمینه ایجاد کریدور انرژی شرق کشور در مشهد افزود: از جمله مزیت‌های با ارزش خراسان رضوی ذخایر گاز منطقه خانگیران سرخس است که هم‌اکنون تامین‌کننده نیاز گازی خراسان رضوی و شش استان دیگر کشور است.

وی با بیان اینکه این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به کریدور انرژی شرق کشور را دارا است، اظهار کرد: ذخایر گاز این منطقه با ترکمنستان مشترک است و طی سال‌های گذشته هیچ اقدام جدیدی برای اکتشاف و توسعه آن انجام نشده است.

وی گفت: با توجه به این ذخایر، ‌در سفر نخست رییس‌جمهور به استان با تصویب دولت، وزارت نفت مامور شد برای اکتشاف در این منطقه اقدام کند و بر این مبنا طی یک سال و نیم گذشته در حوزه‌هایی چون قوچان، درگز و سرخس کار اکتشافی شروع شده که در برخی از آنها به نتایج اطمینان بخشی دست یافته‌ایم و در مواردی هم نتیجه رضایت‌بخش نبوده است.

وی اظهار کرد: همچنین همزمان با این اقدامات اکتشافی، برای اتصال استان به شبکه گاز کشور خط ۴۸ اینچ پارچین از مسیر تهران به مشهد با سرعت در حال انجام است که این خط امکان دریافت گاز عسلویه را هم به ما خواهد داد.

وی ابراز امیدواری کرد تا اواخر سال ۸۸ و حداکثر نیمه اول سال ۸۹ این طرح به انجام برسد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین خط هفتم گاز عسلویه هم از جنوب به شرق کشور در حال اجرا است که گاز را به بیرجند و از آنجا به جنوب خراسان رضوی منتقل و به شبکه گاز موجود استان وصل خواهد کرد.

به گفته وی، با اجرای این دو خط، ایمنی و قدرت استان در تامین گاز بیشتر و نیز امنیت شبکه افزایش می‌یابد.

وی افزود: تعاملاتی هم با کشورهای همسایه به ویژه ترکمنستان و قزاقستان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های گاز، گاز مایع و گازوئیل و نیز بنزین صورت گرفته که در برخی فرآورده‌ها از جمله گاز مایع این پیگیری‌ها به خوبی پیش رفته و امیدواریم در سایر موارد هم دامنه این ارتباطات و مبادلات گسترده شود.

وی گفت: با اجرای این طرح‌ها و نیز برنامه‌های توسعه‌ای منطقه خانگیران زمینه ایجاد یک کریدور انرژی و شهرک بزرگ فرآوری انرژی در سرخس که ماموریت انتقال انرژی از کشورهای همسایه و مصرف آن در نوار شمالی کشور یا انتقال آن به جنوب کشور را برای سوآپ داشته باشد، فراهم می‌شود.

محمدی‌زاده بیان کرد: در عین حال زمینه ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در صنایع پایین‌دستی نفت و گاز هم مهیا خواهد شد چنان که هم‌اکنون چند مورد از این صنایع و طرح‌های توسعه‌ای در منطقه ویژه سرخس شکل گرفته و در کمتر از یک ماه آینده کلنگ آن به زمین زده می‌شود.

وی ادامه داد: به این منظور مطالعات چند طرح دیگر هم در حوزه نفت و گاز توسط دانشگاه فردوسی انجام شده و در سطح آزمایشی نتایج خوبی در بر داشته که در صورت وجود سرمایه‌گذار مناسب در منطقه انجام می‌شود.

وی منطقه ویژه سرخس را در حوزه صنایع نفت و گاز و صنایع آلومینیوم و نیز احداث نیروگاه برق آبی برای تامین برق مورد نیاز کشورهای همسایه از جمله افغانستان و صادرات آن بسیار مناسب عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که به سرعت اقدامات لازم برای تحقق این امر انجام شود.