800دوربین سرعت‌سنج در جاده‌های کشور

مرکز نظارت تصویری جاده‌ای خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: مرکز نظارت تصویری جاده‌ای استان خراسان رضوی با حضور معاون وزیر راه‌و‌ترابری در مشهد به بهره‌برداری رسید.

محمد بخارایی، معاون وزیر راه‌و‌ترابری و رییس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور در این مراسم گفت: یکی از اهداف ایجاد مرکز نظارت تصویری، تامین نیازهای شبکه جاده‌ای و رفع موانع احتمالی در این زمینه بود که به این منظور نصب و استفاده از دوربین‌های مداربسته را در نقاط حادثه‌خیز در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه مدیریت لحظه‌ای بر شبکه نیز یکی دیگر از اهداف این طرح بوده است، در خصوص سایر اقدام‌ها و فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در سال جاری تصریح کرد: نصب ۱۰۰تابلوی پیام متغیر در محورهای مختلف و همچنین نصب ۸۰۰دوربین سرعت‌سنج در نقاط پرحادثه جاده‌ای از جمله برنامه‌های این سازمان در سال جاری است.

وی مدیریت بر شبکه توسط پلیس راه و راهداری را از جمله اهداف این طرح‌ها عنوان کرد و افزود: همچنین مدیریت توزین بارها در شبکه را نیز در راس برنامه‌هایمان قرارداده‌ایم.

وی در این خصوص اظهار کرد: به دلیل آنکه آسفالت سطح جاده‌ها و همچنین ساخت پل‌ها متناسب با بار وسایل نقلیه سنگین و نیمه‌سنگین انجام می‌شود، افزود: از این رو وجود بار غیرمجاز می‌تواند به مستهلک شدن و تخریب سریع این زیرساخت‌ها بینجامد.

وی افزود: از سویی بار غیرمجاز می‌تواند منجر به ایجاد خطر و همچنین کندی حرکت وسایل نقلیه در جاده و اختلال در شبکه شود که در این راستا در صددیم تا از سیستم‌های نوین در تشخیص اوزان بار استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در این سیستم وزن بار وسیله نقلیه به وسیله یک سنسور «تشخیص بار در حال حرکت» به پلیس اطلاع داده شده و این سنسور نسبت به بار غیرمجاز هشدار می‌دهد. وی ادامه داد: هم‌اکنون دو دستگاه از این سنسورها در برخی نقاط جاده‌ای نصب شده که تا پایان سال، ۵۵دستگاه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از نصب ۳۰۰دستگاه ترددشمار در شبکه‌های شریانی برای کنترل ترافیک خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین برای کنترل ماشین‌آلات جاده‌ای که در جاده‌های کشور فعالیت می‌کنند برنامه‌هایی در دست اجرا است، به طوری که ۲هزار دستگاه راهداری به سیستم GPS مجهز خواهد شد که این امر نیز در کنترل ترافیک بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه ۱۷ گردنه مهم کشور در سال جاری به دستگاه مانیتورینگ (کنترل تصویری) مجهز خواهد شد، افزود: یکی از این طرح‌ها محور باغچه به محور تربت‌حیدریه بود که به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای وزیر جدید راه‌و‌ترابری اجرای طرح‌های نیمه‌تمام است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما برای کاهش تصادفات در جاده‌های کشور اصلاح ۱۰۰۰نقطه پرحادثه در شبکه جاده‌ای است که این امر به روش زودبازده و کم‌هزینه اجرا خواهد شد.

وی ایجاد باند سبقت در گردنه‌ها، اصلاح تقاطع‌های جاده‌ای، ایجاد روشنایی در ورودی شهرها و نقاط مه‌گیر، ایجاد جاده‌های جدید و ایجاد کنار گذر در برخی نقاط پرحادثه را از جمله اقدام‌های دیگر سازمان راهداری در سال جاری برشمرد.

بخارایی همچنین در مورد رفع اشکالات نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای گفت: در اواخر سال ۸۵، ۲۳۲۳نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که در سال گذشته ۹۴۷نقطه اصلاح شد و امسال نیز اصلاح ۱۰۰۰نقطه حادثه‌خیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر راه‌و‌ترابری با اشاره به کاهش ۲۱/۲درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی در شبکه برون‌شهری گفت: روکش آسفالت ۱۶طرح بزرگ نیز در محورهای شریانی در دستور کار قرار دارد که برخی از این محورها شامل تهران - مشهد - دوغارون - سیرجان - بندرعباس، اصفهان - شیراز - بوشهر، تهران - همدان،‌ کرمانشاه به مرز مهران و تهران - تبریز می‌شود.

وی جاده را حادثه‌خیز ندانست و دلیل عمده تصادف را بی‌احتیاطی در رانندگی عنوان کرد.

صمدی مدیر روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی نیز از افتتاح سالن تجاری پایانه مرزی دوغارون خبر داد و گفت: عملیات محوطه‌سازی این سالن تجاری نیز هم‌اکنون درحال انجام است.

وی همچنین به ایجاد مرکز نظارت تصویری جاده‌ای استان اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر هشت دوربین کنترل و نظارت‌بر ترافیک در محور باغچه تا تونل دوم جاده تربت‌حیدریه نصب شده که طول مسیر اجرای طرح ۷۰کیلومتر است.

وی هزینه اجرای این طرح را سه میلیارد ریال اعلام کرد.