ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: به مناسبت هفته دولت و با حضور مسوولان ارشد استان مازندران و راه‌آهن، پنج طرح توسعه سامانه‌های ارتباطی راه‌آهن شمال به بهره‌برداری رسید.

بر اساس این گزارش، این ۵ طرح شامل، کابل‌های فیبرنوری محور ساری - گرمسار به طول ۲۴۰کیلومتر با هزینه ۱۴میلیارد ریال، شبکه

دیتا سوئیچ تمامی ایستگاه‌های راه‌آهن شمال از گرگان تا گرمسار با ۲۳دستگاه CISCO و با هزینه ۱۳میلیارد ریال، طرح دکل‌های بی‌سیم مربوط به طرح رادیویی محور شمال با ۳۱ دستگاه و با هزینه ۳۰۰میلیون ریال و طرح وایرلس (لینک) رادیویی بین ساری - خزرآباد با هزینه ۳۰۰میلیون ریال و طرح کاریرهای فیبر نوری (SDH) محور ساری، گرمسار با ۱۵ دستگاه STM-۴ و با هزینه یک‌میلیون دلاری ارزی و ۶۵۰میلیون ریالی و مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده به مبلغ ۳۲میلیارد و ۶۸۰میلیون ریال و یک‌میلیون دلار هستند.

سید فرهاد ظهور پرواز، مدیر کل راه‌آهن شمال در مراسم افتتاح این طرح‌ها پروژه‌های فیبر نوری را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راه‌آهن شمال برشمرد که از گرمسار تا گرگان را پوشش می‌دهد. وی در ادامه افزود: این طرح‌ها با توجه به وجود مناطق شهری، کوهستانی و جلگه‌ای، اجرای آن با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بود و در نتیجه مدت زمان اجرای آن از سال ۸۲ تا امسال به طول انجامید.

ظهور پرواز در خصوص دیگر مزایای این طرح‌ها اظهار کرد: کاریرهای منصوبه در این سامانه از نوع NEC ژاپن با ظرفیت STM۴ است که قابلیت افزایش به ظرفیت‌های بالاتر را داشته و با بهره‌برداری از این سیستم امکان ارسال و دریافت سیگنال بین تمامی ایستگاه‌های راه‌آهن شمالی علی‌الخصوص تلفن‌های داخلی و لینک‌های ۲مگابیتی فراهم شده است. وی در خصوص طرح شبکه دیتا سوئیچ نیز گفت: این طرح توسط شرکت W.R.I کشور چین و با مشارکت شرکت‌ صنایع الکترونیک شیراز انجام پذیرفته که با توجه به تکنولوژی بالای (HI-TEC) سیستم‌های CISCO جزو تکنولوژی‌های تحریم شده از سوی ایالات‌متحده علیه دولت جمهوری اسلامی ایران است، از این رو با بهره‌برداری از این سیستم در تمامی ایستگاه‌های راه‌آهن شمال ارسال همزمان صدا، تصویر و هر گونه اطلاعات مابین هر ایستگاه فراهم شده است و می‌توان در گسترش شبکه رادیویی، صدور بارنامه، گراف مکانیزه، اتوماسیون اداری، مانیتورینگ ایستگاه‌ها (هر نوع سیستم تصویری)، ردیابی قطارها، فروش ONLINE بلیت و کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و ... و نیز با اشتراک گذاردن تجهیزات و منابع با سازمانه‌های حقوقی و حقیقی دیگر کسب درآمد کرد.

محمد کریمی، استاندار مازندران نیز در این مراسم با اشاره به نقش راه‌آهن در توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی بیان کرد: راه‌آهن یکی از راه‌های مواصلاتی و با قدمت ۸۰ ساله در کشورمان است که به رغم سابقه طولانی متاسفانه در توسعه به هنگام به روز نبوده است.

استاندار مازندران با اشاره به موانع عدم توسعه راه‌آهن گفت: بالا بودن هزینه‌های ساخت و نیز عدم ورود بخش خصوصی در این حوزه تاکنون یکی از موانع اساسی توسعه حمل‌ونقل ریلی بوده که اکنون با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی راه برای رفع این موانع هموار شده است.