اراک - خبرنگار دنیای اقتصاد: به‌رغم پیگیری‌‌های نمایندگان مردم محلات، دلیجان، ساوه و زرندیه در مجلس برای انتزاع این شهرستان‌ها از استان مرکزی و الحاق به استان قم مجمع نمایندگان استان مرکزی مخالفت خود را با تجزیه استان اعلام کرد. رجایی نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: این پیشنهاد در دوران مجلس هفتم از سوی نماینده فعلی ساوه مطرح و زمزمه‌های انتزاع شهرهای ساوه و زرندیه از استان مرکزی و الحاق به استان قم آغاز شد که در همان زمان نیز مجمع نمایندگان استان طی نامه اعتراضی به وزیر کشور وقت موضع خود را در مخالفت با طرح موضوع اعلام کردند و وزارت کشور نیز به‌طور مکتوب بحث تقسیمات کشوری را در استان مرکزی به‌طور کلی رد کرد و موضوع به‌رغم طومارهایی که نماینده ساوه تهیه و تقدیم مجلس کرد، منتفی و بایگانی شد.

رجایی با اشاره به حرکات اخیر و اقدامات نماینده‌های محلات، دلیجان، ساوه و زرندیه برای انتزاع و تجزیه استان از تشکیل جلسه‌ای متشکل از برخی از نمایندگان استان، در تکمیل موضوع مطروحه در کارگروه توسعه و عمران استان قم که با حضور تعدادی از وزرا و معاونان رییس‌جمهور در سفر هیات‌دولت به قم صورت گرفته بود، خبر داد و گفت: طبق مصوبه دولت در استان قم کارگروهی به‌عنوان تصمیمات دولت در قم تشکیل شد و این بحث نیز در کارگروه مطرح شده بود و موضوع انتزاع این شهرها و الحاق هم بنا به تقاضای نمایندگان این شهرها به‌عنوان یکی از دستورات جلسه طرح شد که نماینده مردم تفرش و آشتیان مخالفت جدی خود را با موضوع اعلام کرد، اما نماینده محلات و دلیجان با بیان این که این دو شهر پیش از این جزئی از قم بوده‌اند بر انتزاع این دو شهر از استان مرکزی و الحاق به استان قم پافشاری کرد. بنایی نماینده مردم قم نیز با اظهار این که بیشتر تبادلات کالا و خرید و فروش تجار و بازارهای این شهرستان‌ها در قم انجام می‌شود، در موضع انتزاع و الحاق به قم در مقام دفاع برآمد که قرار شد قم از استان مرکزی جدا و به عنوان استان در تقسیمات کشوری قرار گیرد.

وی در تاکید سخنان خود در مخالفت با بحث انتزاع و الحاق گفت: صنایعی که در استان شکل گرفته، صنایع خوشه‌ای است و پراکنش صنایع در استان با وابستگی‌‌های ارگانیک صورت گرفته که اگر یک انتزاع به هر دلیل صورت گیرد، حلقه‌های ارگانیک به هم می‌خورد.

رجایی به حوضه‌های آبریز استان مرکزی اشاره و اظهار کرد، آبی که در پشت سد ساوه است از شهرستان شازند سرچشمه گرفته و اگر روستاییان جلوی این آب را نمی‌گیرند، به دلیل منافعی است که نصیب استان می‌شود، اما با قوت گرفتن بحث انتزاع مطمئنا مشکلاتی در این خصوص پیش خواهد آمد. در رابطه با سد ۱۵خرداد نیز که بخشی از آن به استان قم می‌ریزد چون سرچشمه آن از کوه‌های شهرستان خمین منشا گرفته با بحث انتزاع به‌طور مطمئن مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس تصریح کرد: اگر قرار باشد در آرایش سیاسی جغرافیایی استان مرکزی تغییری ایجاد شود، این موضوع باید در همه کشور مورد بررسی قرار گیرد و این که فارغ از تقسیمات ملی فقط گوشه‌ای از یک استان را جدا کنند نه تنها درست نیست، بلکه تشنج‌زا خواهد بود که در این خصوص باید ملاحظات سیاسی و اقتصادی به‌درستی مورد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به راه‌‌های مواصلاتی که از استان مرکزی می‌گذرد، گفت: در سفر اول هیات دولت به استان مرکزی موضوع با رییس‌جمهور در میان گذاشته شد و وی با توجه به مشکلاتی که طرح موضوع برای کشور و استان دارد با بیان این که بحث انتزاع به هیچ‌وجه در دستور کار دولت قرار ندارد، انتزاع را رد کرد.

رجایی ضمن تایید بحث توسعه نامتوازن در استان مرکزی گفت: توسعه‌نیافتگی بیماری است که در کل استان وجود دارد و این طور نیست که به اراک و کمیجان رسیدگی شده، اما دیگر شهرها در بحث توسعه عقب مانده‌اند. وی با اشاره به اینکه استاندار جدید باید با نمایندگان استان برای توسعه استان مرکزی تعامل بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: نمایندگان پتانسیل‌هایی به سهم خود دارند که مسوولان ارشد استان می‌توانند از این پتانسیل‌ها استفاده نمایند، در حالی که پیش از این برخی از مسوولان استان به جای ادامه دادن کارها، سدی در مقابل انجام امور می شدند.

رجایی با بیان اینکه فضای سیاسی در استان باید فضای همراهی و همگرایی باشد، گفت: اگر می‌خواهیم سهم خود را در سطح کلان کشوری به دست آوریم، باید در فضای تعامل حرکت کنیم.

وی بهبود شبکه‌های ارتباطی در حل مشکل دسترسی به نقاط مختلف استان، بررسی جدی در خصوص مشکل آب در استان مرکزی، ایجاد یک فرهنگ غالب به جای بهره‌بردن از خرده‌فرهنگ‌هایی که موجب بروز مشکل در هویت شهری در استان مرکزی شده با کمک صدا و سیما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه‌ها، تغییر در مدل بودجه‌ریزی در استان با هدف اجرای عدالت، بهره‌گیری از نیروهای بومی در صنایع و خدمات دولتی، بومی کردن سطوح مدیریتی استان با استفاده از نیروهای کارآمد و دارای شاخصه‌های ویژه را از جمله راه حل‌های ایجاد همگرایی برای توسعه استان برشمرد.

رجایی در پایان با اشاره به این که همه مردم، احزاب سیاسی و ائمه جمعه باید در بحث تجزیه استان واکنش نشان دهند، تصریح کرد: مجمع نمایندگان استان اعتراض خود را در این خصوص به استانداری مرکزی اعلام کرده و با طرح بیانیه‌ای در مجلس شورای اسلامی بر موضع مخالفت خود پافشاری خواهد کرد که در این خصوص نیازمند یاری و همراهی همه مردم هستند.