شاخص‌های مثبت صنعت نساجی درخراسان رضوی

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: ۶/۸درصد ارزش افزوده صنایع نساجی کشور در خراسان رضوی ایجاد می‌شود.

گلی‌زنگویی، کارشناس صنایع نساجی سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی، با اعلام مطلب فوق افزود: طبق آخرین آمار منتشره توسط مرکز آمار ایران، صنعت نساجی خراسان رضوی با ایجاد یک‌هزار و ۹۶۹میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال ارزش افزوده، ۷/۲۵درصد ارزش افزوده بخش صنعت استان و همچنین ۶/۸درصد ارزش افزوده صنعت نساجی کشور را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان حدود ۴۰ نوع کالای صنعت نساجی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی ۳۷۴ واحد نساجی دارنده پروانه بهره‌برداری را در خود جای داده است که این میزان ۸درصد تعداد واحدهای صنعتی استان و ۴درصد واحدهای نساجی کشور را شامل می‌شود.

زنگویی همچنین میزان سرمایه‌گذاری ثابت واحدهای نساجی دارای پروانه بهره‌برداری در استان را ۲میلیارد و ۷۵۰هزار و ۳۴۲میلیون ریال دانست و گفت: این میزان ۱۰درصد سرمایه‌گذاری کل صنعت استان و ۸درصد سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت نساجی کشور است.

وی میزان اشتغال در صنعت نساجی استان را نیز ۱۸هزار و ۱۶۹ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد ۱۳درصد اشتغال صنعت استان و ۷درصد اشتغال صنعت نساجی کشور است.

وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری ارزی در صنعت نساجی استان ۱۵درصد ارز گشایش اعتبار شده از محل تسهیلات صندوق ذخیره ارزی تخصیصی به صنعت نساجی کشور است، افزود: این میزان همچنین ۱۶درصد ارز گشایش شده از محل تسهیلات صندوق ذخیره ارزی به نوسازی صنعت نساجی کشور را به خود اختصاص داده است.

کارشناس صنایع نساجی اداره خدمات صنعتی سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی اظهار کرد: سال گذشته ۱۷درصد کل صادرات صنعتی و معدنی استان را صادرات کالاهای نساجی تشکیل داد که مبلغ آن ۱۰۲میلیون و ۱۲۵هزار دلار بوده است.

وی در ادامه، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را یکی از مشکلات عمده واحدهای نساجی استان دانست و افزود: تاکنون ۱۰۵ واحد نساجی با ایجاد اشتغال برای ۱۲هزار و ۳۸۰ نفر برای دریافت تسهیلات از محل طرح‌های زود بازده و کارآفرین معرفی شده اند که تنها ۳۰ واحد با اشتغال ۴ هزار و ۲۴ نفر موفق به اخذ مصوبه به بانک شده و تسهیلات دریافت کرده‌اند.

زنگویی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز، واحدهای نساجی را در بازپرداخت تسهیلات طرح نوسازی و بازسازی این صنایع با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: متاسفانه مصوبه ریاست‌جمهوری در اواخر بهمن ماه سال گذشته مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت ارزی اعتبارات اسنادی گشایش شده هنوز در بانک‌ها اجرایی نشده است.

وی دیگر مشکل واحدهای نساجی را تکنولوژی پایین ماشین‌آلات موجود در این صنعت عنوان کرد و افزود: ورود کالای خارجی به صورت قاچاق، مشکلات بازار، نداشتن برندهای بین‌المللی، نبود مراکز آموزش تخصصی و نبود بانک اطلاعات تخصصی از دیگر موانع توسعه نساجی است.

وی خواستار تسهیل و تسریع در وضع قوانین واردات مواد اولیه و صادرات کالا شد و افزود: باید از مشارکت واحدهای صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت شود.

زنگویی همچنین ایجاد تشکل‌های تخصصی و مشارکت فعالانه بخش خصوصی را در پیشبرد امور صنعت نساجی موثر دانست.

وی با اشاره به نقاط قوت نساجی استان، تصریح کرد: وجود تخصص و تجربه مدیران و کارشناسان واحدهای تولیدی، تجار، تنوع در زنجیره‌های تولید و همچنین وجود زیرساخت‌های صنعتی از جمله مواد اولیه و بازار مصرف و شهرک صنعتی تجهیز شده از مزیت‌های این صنعت در استان خراسان رضوی است.