خشکسالی 1400‌میلیارد تومان به خراسان‌رضوی خسارت زد

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد خشکسالی در استان خراسان رضوی ۱۴هزارو ۴۶۰‌میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

مدیرکل دفتر بازسازی و حوادث غیرمترقبه خراسان‌رضوی با بیان این مطلب گفت: بعد از استان فارس، خراسان رضوی به‌عنوان دومین استان در فهرست استان‌های دارای خشکسالی قرار گرفته و به همین منظور ۲۹۰‌میلیارد ریال به این امر اختصاص یافته است. جواد عرفانیان در ادامه از تمدید یک ساله وام‌های دامداری و کشاورزی استان خبر داد و گفت: جریمه دیرکرد وام‌ها تا سقف ۵۰ میلیون ریال بخشیده می‌شود. وی با بیان اینکه بانک‌ها موظف به اجرای این مصوبه هستند، افزود: علاوه بر اجرای این مصوبه، بانک‌ها موظف هستند بدون توجه به تسهیلات پرداختی قبلی، به کشاورزان و دامداران، تسهیلات جدید پرداخت کنند.

عرفانیان تامین آب شرب، علوفه و توزیع علوفه یارانه‌ای، خرید دام و تانکر آبرسانی را از مهمترین برنامه‌های دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی دانست و افزود: به منظور حمایت از دامداران، خرید دام در این استان در حال اجرا است به‌طوری که ۴۰درصد خرید دام مازاد کشور در خراسان‌رضوی انجام می‌شود.

وی همچنین از اشتغال به کار کشاورزان و دامداران بیکار شده در اثر خشکسالی از طریق اداره کار و پرداخت مستمری به آنان خبر داد.مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۲‌میلیاردو ۱۰۰ میلیون تومان از اعتبارات این ستاد برای اجرای ۱۸۰ طرح به‌منظور کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه به شهرستان گناباد اختصاص یافته است.

عرفانیان افزود: سرمازدگی و سیل فروردین‌ماه سال‌جاری از مهمترین حوادث غیرمترقبه استان بوده که بر اثر این حوادث ۵۰۰‌میلیارد تومان به بخش کشاورزی و دامی و ۲۲‌میلیارد تومان دیگر به سایر بخش‌ها خسارت وارد شده است.

معاون امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: به‌منظور کمک به دامداران و کوتاه شدن دست واسطه‌ها، از ابتدای اردیبهشت ماه سال‌جاری تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار راس دام سبک خریداری شده است.

طاهری افزود: برای حمایت از دامداران ۵۰۰ هزار تن کنسانتره یارانه‌ای توزیع خواهد شد.وی با اشاره به نبود تعادل بین قیمت علوفه‌های دامی و قیمت تمام شده شیر از تصویب قیمت جدید شیر در شورای اقتصاد خبر داد و اظهار امیدواری کرد با قیمت جدید تا حدودی مشکلات دامداران مرتفع می شود.

در ادامه فرماندار گناباد نیز از فرسودگی شبکه‌های آبرسانی روستایی و شهری شهرستان خبر داد و گفت: ۳۷درصد آب استحصالی ما در شبکه‌های شهری و روستایی به دلیل فرسودگی از بین می‌رود. صفایی افزود: به علت خشکسالی‌های اخیر ۵۸ روستای شهرستان با کمبود شدید آب شرب مواجه بوده و فقط با یک تانکر آبرسانی می‌شوند که به هیچ وجه جوابگوی بحران موجود نیست.

وی افزود: طبق آمارها ۹۲درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است، ولی هیچ روان‌سازی برای بهره‌وری بهینه آب وجود ندارد.