بیش از 50درصد آب‌های سطحی استان روانه عراق می‌شود

گروه استان‌ها - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه «خشکسالی امسال در ۵۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است»، گفت: با تشکیل ستاد ویژه خشکسالی در استان در پی کاهش و تعدیل خسارات ناشی از این مساله هستیم.

مهندس رمضان روئین‌تن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: اولویت‌بندی آب‌رسانی به مزارع و باغات استان در جهت حفظ ذخایر ژنتیکی کشاورزی از جمله اقداماتی است که توسط سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است.

به گفته مهندس روئین‌تن، ۸۰درصد تولید محصولات کشاورزی و ۱۰۰درصد مراتع استان وابسته به کشت دیم است که همین موضوع نشانگر بحران در وضعیت خشکسالی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: دامداران استان نیز در مواجهه با خشکسالی مجبور به فروش بخش عمده‌ای از دام‌های خود شده‌اند که به این ترتیب از تعداد دام‌های مولد در سطح استان کاسته شده است.

او اظهار امیدواری کرد که با پرداخت یارانه از سوی دولت، علوفه مورد نیاز دام‌های استان تامین شود.

مهندس روئین‌تن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بیمه محصولات کشاورزی در دستور کار قرار دارد یا خیر، گفت: باید تلاش کنیم که بیمه محصولات کشاورزی لحاظ شود، اما شکل‌گیری نظام بیمه مشارکت کشاورزان را می‌طلبد. آنها باید به این سمت حرکت کنند.

از مهندس روئین‌تن پرسیدیم: «اکثر کشاورزان استان از بانک‌های عامل وام گرفته‌اند، سررسید آنها معمولا سر خرمن است، حالا که وعده سر خرمن آنها حداقل ۱۲ ماه به عقب افتاده است، تکلیف اقساط وام‌های بانکی آنها چه می‌شود؟» رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پاسخ داد: «بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است که بدهی بانکی آسیب‌دیدگان از خشکسالی به ویژه کشاورزان، دامداران و عشایر با هماهنگی بانک‌های عامل و تایید ستاد حوادث غیرمترقبه استان‌ها به مدت یک سال (بدون اعمال سود و کارمزد) به تاخیر افتد و جرایم دیرکرد وام‌های قبلی نیز بخشوده شود. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین با اشاره به این نکته که از میزان ۷/۷میلیارد مترمکعب آب‌های سطحی استان ۶/۶میلیارد مترمکعب آن از استان خارج می‌شود، گفت: متاسفانه ۲/۴میلیارد مترمکعب از آب‌های سطحی استان به کشور عراق سرریز می‌شود که باید در جهت مهار آن برنامه‌ریزی کرد.