بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی گفت: سالانه ۴۰میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی این استان تولید می‌شود که ۳۰درصد آن به دلیل فرسودگی شبکه و عمر بالای تاسیسات هدر می‌رود.

محمد طاهری با بیان اینکه تنها ۷۰درصد این آب در اختیار مردم قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ۵۰درصد سال‌های سپری شده استان خراسان جنوبی طی چهل سال گذشته در خشکسالی بوده است.

وی افزود: در شرایط خشکسالی حاکم بر استان در حال حاضر تقریبا تمامی منابع آب چشمه‌ها و قنوات استان خشک شده و آب کشاورزی و شرب از این طریق در اختیارمردم نیست و تنها منبع آب استان منابع زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی تعداد چاه‌های آب کنونی استان را دوهزار حلقه عنوان کرد و گفت: از این تعداد حلقه چاه یک‌میلیارد و یکصد میلیون مترمکعب آب استخراج می‌شود که با وجود میانگین بارندگی سالانه ۱۵۰میلی‌متر در استان، یک‌میلیارد آن جبران می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه ۹۰درصد آب تولیدی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اضافه کرد: بهره‌وری آب استان در این بخش تنها حدود ۳۵درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی نیاز واقعی مردم به آب در استان را مطابق با الگوهای مصرف معادل ۲۰میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون در استان دو برابر این نیاز آب در اختیار مردم گذاشته می‌شود و این امر زیاده‌روی و اسراف را در پی دارد.

طاهری خاطرنشان کرد: امسال کشاورزان باید با صرفه‌جویی در مصرف آب این بخش، کشت‌های مناسب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و مردم نیز با استفاده از روش‌های مختل صرفه‌‌جویی در مصارف خود حداقل ۱۰درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا با مشکل کمبود و قطعی آب مواجه نشویم.