ساخت کارخانه استحصال منیزیم از دولومیت در نهاوند آغاز شد

گروه استان‌ها- در پی سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت در هفته گذشته به استان همدان با حضور وزیر آموزش و پرورش و هیات همراه، کلنگ ساخت طرح کارخانه استحصال منیزیم از دولومیت و فرآورده‌های جانبی آن از سوی شرکت تولید منیزیم زاگرس نهاوند این شهر به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار ما، اعظم رشیدی، رییس هیات‌مدیره شرکت تولید منیزیم زاگرس نهاوند در خصوص این طرح، با بیان اینکه طرح استحصال منیزیم از دولومیت اولین بار است که در ایران اجرا می‌شود، گفت: با راه‌اندازی این طرح، نهاوند قطب صنعتی استان همدان خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح در دو فاز و در ۴۲ هکتار زمین اجرا می‌شود، افزود: فاز اول طرح شامل تولید شمش منیزیم است که در فضایی به وسعت ۲۵ هزار متر مربع و با سرمایه هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال ساخته می‌شود.

رشیدی گفت: با بهره‌برداری از فاز اول طرح سالانه ۱۰۸ هزار تن شمش منیزیم تولید خواهد شد. رییس هیات‌مدیره شرکت منیزیم زاگرس نهاوند گفت: در فاز دوم طرح نیز که همزمان با فاز اول در حال ساخت است، هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: با بهره‌برداری از این کارخانه برای ۷۸۷ نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

رشیدی در ادامه گفت: با اجرای این دو طرح سالانه ۱۰۸ هزار تن شمش منیزیم خالص، ۱۵ هزار تن آلیاژ فلزات غیر آهنی، ۲۵ هزار تن انواع ورق فلزات غیر آهنی، ۱۰ هزار تن انواع پروفیل فلزات غیر آهنی و ۲۵ هزار تن تولید و ریخته‌گری فلزات غیر آهنی به روش تزریقی در صنایع تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی تولیدات کارخانه علاوه بر مصارف داخلی به خارج از کشور نیز صادر خواهد شد، بازگشت سالانه سرمایه‌گذاری در این طرح را ۶۰ درصد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای ذخایر ارزشمندی از دولومیت با اکسید منیزیمی در حدود ۱۹ تا ۲۲ درصد است، در بیان مصارف منیزیم در صنایع مختلف گفت: منیزیم در تولید فلزاتی همچون آهن، آلومینیوم، فولاد و فلزات غیر آهنی کاربرد دارد.

رشیدی در ادامه گفت: همچنین از منیزیم برای تولید شیشه، سیمان، گلوله‌های کوچک گرافیت، تیتانیوم و بدنه اتومبیل نیز استفاده می‌شود.

رییس هیات‌مدیره شرکت تولید منیزیم زاگرس نهاوند، در بیان دیگر مزایای منیزیم، به کاربرد آن در صنایع عمرانی، کشاورزی، شیمیایی، ریخته‌گری و موشک‌سازی، کمک به جداسازی گوگرد از آهن و فولاد، ساخت مواد منفجره و فلاش دوربین عکاسی اشاره کرد.

رشیدی در ادامه موقعیت محلی کارخانه که در محل معادن سنگ دولومیت نهاوند واقع شده و دسترسی به مواد اولیه باکیفیت با حداقل هزینه را از مزایای اجرای چنین طرحی در نهاوند دانست و گفت: نیاز قابل توجه داخلی و خارجی به محصولات این کارخانه، علاقه مسوولان، شرایط اقتصادی در تشویق کارآفرینان، مشارکت با شرکت‌های معتبر خارجی در تولید و صادرات محصولات، امکان استفاده از وام‌های بانکی و در اختیار داشتن نیروی کار متخصص از دیگر مزایای اجرای این طرح در نهاوند است.

بر اساس این گزارش، شرکت تولید منیزیم زاگرس نهاوند در سال ۸۶ از سوی سهامداران تاسیس شد و در همین سال جواز تاسیس کارخانه را از سازمان صنایع و معادن استان همدان دریافت کرد.

محل ساخت این کارخانه در کیلومتر ۷ جاده نهاوند - کرمانشاه است.