دنیای اقتصاد - بیرجند-محمد قربانی: همایش بین‌المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق با حضور معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی‌ایران برپا شد. هدف از برگزاری این همایش، تبیین و برجسته‌سازی محور شرق عنوان شده و در آن پتانسیل‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی موجود در محور شرق شناسایی و مورد تصمیم‌گیری کارشناسان، سیاستمداران و اندیشمندان قرار گرفت. بررسی راهکارهای توسعه و تقویت کریدور شمال و جنوب ایران، توجه ویژه کشورهای مشترک المنافع (CIS) به آب‌های آزاد جنوب از طریق جمهوری اسلامی‌ایران و اجرایی شدن راه آهن چابهار - بیرجند - سرخس از دیگر اهداف برپایی این همایش بود.

توسعه ترانزیت از مهم ترین امور

محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری در این همایش با بیان اینکه توسعه ترانزیت از مهم ترین کارهای کشور است و درآمد فراوانی از طریق ترانزیت حاصل می‌شود، گفت: باید تلاش کنیم درآمد حاصل از ترانزیت کشور را به سطح درآمدهای نفتی برسانیم.

وی اظهار کرد: ارزش کالاهای ترانزیت شده در دنیا سالانه ۱۶ هزار میلیارد دلار است در حالی که درآمد سالانه از نفت، تنها ۱۰۰ میلیارد دلار می‌باشد که این دو با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: سهم کشورهای آسیایی از ترانزیت به اروپا، پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار است که اگر بتوانیم ۱۰ درصد آن یعنی ۵۳۰ میلیارد دلار را جذب کنیم، درآمد قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه اکنون ۳۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از ترانزیت داریم، گفت: باید تلاش کنیم این رقم را افزایش و به درآمد نفتی خود نزدیک کنیم.

رحیمی‌ با اشاره به حضور نمایندگانی از کشورهای همسایه در همایش بین‌المللی ترانزیت در بیرجند گفت: کشورهای منطقه باید از طریق مذاکره با یکدیگر فرمولی برای ترانزیت تهیه کنند تا از طریق آن همه کشورها سود ببرند.

وی با بیان اینکه تجار و بازرگانان به دنبال یافتن راه‌های ارزان برای انتقال کالا هستند، اظهار کرد: انتقال کالا از کشور چین به اروپا از طریق دریا سه ماه طول می‌کشد، اما از طریق ایران بین ۱۱ روز تا ۲ هفته طول می‌کشد که بسیار مقرون به صرفه است.

رحیمی‌خاطر نشان کرد: مسیر ایران، مسیری ویژه در جهان است و ایران مانند پلی بین آسیا، اروپا و آفریقا به ایفای نقش می‌پردازد.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه شبکه راه‌های ایران هنوز کامل نشده است، افزود: برای تکمیل راه‌آهن، چهار هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

رحیمی ‌با بیان اینکه همه کشورها از درآمد ترانزیتی سود می‌برند، گفت: یکی از راه‌های مهم در کشور، مسیر چابهار، بیرجند، مشهد به آسیای میانه است که از طریق این مسیر، کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد متصل می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: کشورهای عربی از جمله عمان به دنبال این هستند که از طریق چابهار به آسیای میانه متصل شوند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ترانزیت از کارهای بزرگی است که در کشور باید انجام شود که البته به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد.

رحیمی از وزارت راه و شهرسازی خواست تا با برقراری تعامل با کشورهای همسایه، تعرفه‌ها را برای آنان کاهش دهد تا بازار ترانزیت گرم شود.

ترانزیت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد

وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش گفت: ترانزیت سبب توسعه اقتصادی، افزایش درآمد ناخالص ملی، اشتغال، امنیت و توسعه روابط در امور بین‌الملل و کمک به توسعه عدالت در کشور می‌شود.

مهندس علی نیکزاد اظهار کرد: هیات وزیران در سال ۸۵ مصوبه‌ای با هدف توسعه ریلی مسیر شرق داشته است که مطالعات محور ریلی چابهار مشهد به طول تقریبی یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر در قالب دو محور چابهار ـ زاهدان و بیرجند ـ مشهد انجام شده و در سال ۸۷ مجوز کارگروه قانون برنامه چهارم اخذ شده است.

نیکزاد خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ظرفیت بندر چابهار افزایش پیدا کرده و پایانه‌های مرزی در محور شرق با کشور‌های همسایه به سرعت توسعه و تکمیل شده است.

وی بیان کرد:برگزاری همایش ترانزیت می‌تواند به‌عنوان سنگ بنای توسعه اقتصادی منطقه، شتاب بیشتری به برنامه‌های توسعه پایدار ببخشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:مناطق شرقی کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان و سه استان خراسان‌جنوبی، رضوی و شمالی به علت دارا بودن یک‌هزار و ۷۰۵ کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشور پاکستان و افغانستان و ۹۲۲ کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشور ترکمنستان و امکان دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد جنوب از طریق بندر چابهار از جمله مناطق استراتژیک و حساس کشور در زمینه بازرگانی، ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی به شمار می‌روند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: محور شرق در واقع بستر بکری برای مشارکت بخش خصوصی با ظرفیت‌های بالا است که در آن زمینه‌های کشف نشده دیگری نیز در حوزه‌های توریستی و اجتماعی وجود دارد.

نیکزاد، افزایش نقش و سهم کشور در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین‌المللی، افزایش سهم بندر چابهار در بازرگانی داخلی و خارجی و ترانزیت کالا، توسعه و تکمیل شبکه راه‌های منطقه و پایانه‌های مرزی، اتصال مستقیم ریلی بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و رضوی و ارتقای سطح متوسط درآمد و شاخص‌های توسعه و تسریع در توسعه اقتصادی، بازرگانی و اجتماعی، تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همسایه و توسعه تجارت و بازرگانی با کشورهای محصور در خشکی را از اصلی‌ترین اهداف مد نظر دولت در راستای توسعه محور شرق عنوان کرد.

وزیر راه و شهرسازی توسعه جاده‌ها و افزایش پایانه‌های مرزی را از اهداف‌ دولت در این زمینه عنوان کرد.

خراسان جنوبی مرکز ثقل محور شرق

استاندار خراسان جنوبی نیز در این همایش با بیان اینکه این استان مرکز ثقل و توسعه محور شرق کشور است، اظهار کرد: این استان در منطقه مرکزی و مرکز ثقل محور ارتباط کشورهای آسیای میانه با چابهار قرار دارد که دارای بهترین شاخص‌های سرمایه‌گذاری و امنیتی در شرق کشور است، قهرمان رشید به استعدادهای اقتصادی استان از جمله در بخش معدن اشاره کرد و افزود: بر اساس ارزیابی‌های مکرر در سطح ملی این استان دارای بهترین شاخص‌های امنیتی است و امن‌ترین استان کشور شناخته شده است.

وی اضافه کرد: توجه دولت نهم و دهم به این منطقه و اختصاص اعتبارات حدود هزار میلیارد تومان در قالب اعتبارات استانی و سایر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روند افزایش نرخ اقتصادی استان را به همراه داشته است به طوری که در سال ۱۳۸۴ مجموعه ارزش افزوده استانی نیم درصد ارزش افزوده کشور بود که اکنون به هشت دهم درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: رییس‌جمهوری و هیات دولت چهار سفر استانی در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۶، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ به خراسان جنوبی داشته اند که با ۵۰۱ مصوبه و توافقنامه گام‌های خوبی برای توسعه این استان برداشته شده است.

استاندار خراسان جنوبی،اجرای طرح مجتمع فولادسازی قاین با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، پایانه صادراتی شرق کشور و مرز رسمی‌و گمرک میل ۷۸ و چهار بازارچه مرزی را از جمله سرمایه‌گذاری‌های انجام شده یا در دست اجرا در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: اتمام، توسعه و افزایش این پروژه‌ها مستلزم توسعه محور شرق کشور است.

رشد ۷۵ درصدی ترانزیت ایران

شهرام افندی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش با بیان اینکه در سه سال اخیر ایران رشد ۷۵ درصدی را در بخش ترانزیت تجربه کرده است، گفت: ظرفیت ترانزیت کشور بالا است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصریح کرد: نخستین همایش توسعه محور شرق در استان سیستان و بلوچستان با محوریت چابهار برگزار شد و امروز شاهد برگزاری دومین همایش توسعه محور شرق با محوریت خراسان‌جنوبی هستیم. افندی‌زاده افزود: امید است بتوانیم در این همایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های محور شرق با محوریت خراسان‌جنوبی را به نحو شایسته معرفی کنیم.