دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: معاون برنامه‌ریزی و بودجه استاندار خراسان جنوبی گفت: باید سرمایه‌گذاری‌هایی در استان صورت بگیرد که در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال موثر باشد. مجید امینی در کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان توجه به نرخ بیکاری را یکی از مولفه‌های مهم در اقتصاد کلان دانست و تصریح کرد: با توجه به جوان بودن خراسان جنوبی، بالا بودن نرخ مشارکت اقتصادی آن و نهفته بودن بیکاری در جمعیت فعال باید تدابیری اتخاذ شود که حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در استان تاثیر مثبتی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید با ارائه تسهیلات مناسب به حجم سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان کمک کنند، اظهارکرد: تاکنون از ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خانگی تنها ۳۳ درصد آن پرداخت شده که بانک‌ها باید با اتخاذ تدابیر مناسب و سریع در روند ارائه تسهیلات به کاهش نرخ بیکاری در استان کمک کنند.

عابدین محمدی، مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی خراسان جنوبی نیز شرط پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی را داشتن مجوز مشاغل خانگی دانست و گفت: این امر باید مورد توجه بانک‌ها برای ارائه تسهیلات قرار گیرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر بر مبنای ارائه تسهیلات هیچ گونه مجوزی برای اشتغال‌های خانگی صادر نمی‌شود، افزود: متقاضیان می‌توانند در صورت عدم دریافت تسهیلات برای اخذ مجوز ایجاد مشاغل خانگی اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی خراسان جنوبی از صدور ۱۱ هزار و ۵۳۷ مجوز در قالب مشاغل خانگی در استان خبرداد و تصریح کرد: این مجوز‌ها در قالب ۶۶۶ مجوز برای میراث فرهنگی، ۹۹۳ مجوز برای جهادکشاورزی، ۱۸۰۴ مجوز برای صنعت، معدن و تجارت، ۱۶۴۹ مجوز برای فنی و حرفه‌ای، ۴ هزار و ۴۴ مجوز برای کمیته امداد و ۲ هزار و ۳۸۱ مجوز برای صندوق مهر صادر شده است.

محمدی با اشاره به اینکه تا‌کنون ۹هزار و ۵۱ نفر برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌های عامل استان معرفی شده‌اند، افزود: این امر در قالب ۵۷۷ مورد از میراث فرهنگی، ۶۸۴ مورد از جهادکشاورزی، ۱۶۴۴ مورد از صنعت، معدن و تجارت، ۱۴۲۹ مورد از فنی حرفه‌ای، ۲ هزار و ۹۳۵ مورد از کمیته و ۱۷۸۲ مورد از صندوق مهر صورت گرفته است.

وی از پرداخت ۶۸ میلیارد و ۳۷۱ میلیون ریال تسهیلات از طریق بانک‌های عامل به بخش مشاغل خانگی استان خبرداد و افزود: این پرداختی در قالب ۲ هزار و ۸۷۲ مورد پرداختی از طرف بانک‌های عامل صورت گرفته است. محمد اکبری، مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در کمیته امداد در بحث مشاغل خانگی ۴ هزار و ۴۴ پرونده تشکیل و برای آن مجوز صادر شده است، گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۹۳۵ مورد به بانک‌ها معرفی شده‌اند که تنها به ۱۲۰۰ مورد آن تسهیلات پرداخت شده است. وی با اشاره به حجم بالای افراد متقاضی مشاغل خانگی از طریق دستگاه‌های اجرایی خواستار ارائه دلایل عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها برای مدیریت آنها شد.