دنیای اقتصاد - بندرعباس - کاظم محمدیان: در سال گذشته بندرعباس با حمل ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۵۰۰ تن کالا و اختصاص سهم۳۷ درصدی، فعال‌ترین مرز کشور در زمینه ترانزیت ورود کالا بود.

کوروش جهانبخش، مدیرکل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان هرمزگان با اعلام این مطلب گفت: از بین ۳۲ مرز فعال کشور شامل ۲۲ مرز زمینی و۱۰ مرز آبی بندرعباس با اختصاص سهم۳۷ درصدی از کل ترانزیت کشور، فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا بوده است و پس از بندرعباس مرزهای پرویزخان (کردستان)، بازرگان (آذربایجان غربی)، باشماق (کردستان) و سرخس (خراسان رضوی) به ترتیب با ۱۷، ۹، ۷ و ۶ درصد به عنوان فعال‌ترین مرزهای کشور در ورود کالاهای ترانزیت به شمار می روند.

جهانبخش گفت: طی ۱۲ماه سال گذشته از میزان ۱۰ میلیون و۱۳۰ هزار تن کالای ترانزیتی حمل شده، ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۵۰۰تن کالا از مرز بندرعباس، یک میلیون و۷۳۷ هزار و ۴۳۷ تن از مرز پرویز خان (کردستان) و مابقی از سایر مرزهای کشور وارد شده است.

وی در تکمیل این خبر با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از کالاهای ترانزیت شده از پنج مرز عنوان شده و مابقی از سایر مرزها وارد کشور شده، گفت: عمده‌ترین کالاهای ترانزیت شده طی این مدت را کالاهایی نظیر مواد سوختی، کالاهای ساختمانی، وسایل نقلیه باری و مسافری و انواع پنبه به ترتیب با ۳۲، ۶، ۴ و ۲ درصد تشکیل داده اند.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان ضمن اشاره به سهم عمده حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در جابه‌جایی کالا طی ۱۲ماه سال گذشته گفت: بندر عباس به‌دلیل دارا بودن امکانات مناسب تخلیه و بارگیری و بندر مهم شهید رجایی بیشترین سهم ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است. از این رو توجه همزمان به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال -جنوب و شرق -غرب کشور که تکمیل‌کننده کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی هستند؛ جایگاه ایران را در این صنعت بارزتر خواهد کرد.

جهانبخش در ادامه گفت: آمار ترانزیت کالا از کشور و میزان کالاهای عبوری نشان دهنده نقش و اهمیت کریدور بین‌المللی شمال و جنوب در ترانزیت کشور است که با توسعه زیرساخت‌های لازم در مسیر این کریدور این نقش به مراتب افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، طی ۱۲ماه سال گذشته از کل ۷۲۴۴ هزار تن کالای ترانزیت شده به خارج از کشور، ۲ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۶۶۲ تن معادل ۲۳ درصد از بندر امام، یک میلیون و ۷۰ هزار و ۴۳۰ تن معادل ۱۱ درصد از دوغارون (خراسان رضوی)، یک میلیون و ۲۲ هزار و ۶۰ تن معادل ۱۰ درصد از سرخس (خراسان رضوی) و ۴۶ درصد مابقی از سایر مرزها خارج شده است.