دنیای اقتصاد - زنجان - اسدا... قربان‌زاده: در حالی که ارزش اقتصادی محصول سیر و افزایش ظرفیت تولید آن در شهرستان طارم مهیا است، ولی تاکنون اقدامی در زمینه کاهش هزینه تولید و مکانیزاسیون تولید آن، انجام نشده است. این در شرایطی است که بازار هدف صادراتی این محصول برای خارج از کشور تعریف نشده و ورود بی‌رویه سیر چینی بر مشکلات عرضه این محصول بومی در داخل کشور نیز دامن زده است. با این حال کارشناسان عرصه صادرات استان زنجان اعتقاد دارند که باید بازار هدف و برنامه مدون صادراتی برای این محصول شناسایی شود. شهرستان طارم در استان زنجان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه‌ای در عرصه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و اقلیمی دارد. تنوع محصولات کشاورزی این منطقه از استان با برنامه‌ریزی مدون و اصولی صادراتی می‌تواند زمینه توسعه زیرساخت‌های طارم را رقم بزند.

این روزها زیتون این منطقه در سطح کشور و دنیا شناخته شده است و سیر دیگر محصول پربار این منطقه هم می‌تواند در بازارهای رقابتی جهان جایگاه ممتازی داشته باشد.

در مراسم تجلیل از صادر‌کنندگان نمونه استانی و ملی، استاندار زنجان نیم نگاهی به مغفول ماندن ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی استان به خصوص سیر طارم داشت و با ابراز تاسف گفت: به رغم پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود، صادرات این محصول به دیگر کشورها کمرنگ است.دکتر محمد رئوفی‌نژاد بر لزوم توجه و حمایت از توسعه صادرات سیر این منطقه از استان تاکید کرد.

تسهیل صادرات و تعیین بازار مشخص برای صادرات سیرمهندس مسعود زنگنه، مدیر جهاد کشاورزی طارم معتقد است: می‌توان با تسهیل امر صادرات و تعیین بازار مشخص در دیگر کشورها برای صادرات سیر در عرصه رقابتی این محصول گام برداشت. وی حمایت و نقش دولت را در توسعه بازار صادراتی سیر مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: با مکانیزه کردن تولید و فرآوری، ایجاد صنایع تبدیلی، مشاوره‌های فنی در کشت مکانیزه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها می‌توان در بهبود کیفیت این محصول گام برداشت. به گفته زنگنه، سیر طارم علاوه بر استان‌های همجوار قزوین، گیلان، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و مازندران به برخی کشورهای عربی و آسیایی نیز صادر می‌شود.این مقام مسوول بر این باور است که سیر طارم ظرفیت‌های بالایی را برای صادرات دارد و اگر جایگاه صادراتی آن معین شود ظرفیت تولید آن می‌تواند به بیش از ۷۴ هزار تن در سال افزایش یابد.زنگنه ارتقای کیفیت سیر طارم را منوط به استفاده از بذر خوب و کودهای آلی و بیولوژیکی عنوان کرد و بر لزوم بالا بردن سطح آموزش کشاورزان و سیرکاران منطقه تاکید کرد.مدیر جهاد کشاورزی طارم سطح زیر کشت سیر را در این شهرستان،۲ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در سال گذشته تولید این محصول نزدیک به ۷۴ هزار تن بوده است. زنگنه توسعه نهادهاى کشاورزی، برگزاری کلاس‌هاى آموزشى و ترویجى و تهیه برنامه‌هاى رادیویى را از اقدامات موثر اداره جهاد کشاورزی در بالا بردن سطح آگاهی سیر کاران طارم عنوان کرد.

رقیب چینی

ورود سیر چینی یکی از موانع توسعه بازار صادراتی این محصول بومی است. سجاد نباتچیان، رییس خانه صنعت و معدن استان نیز با ابراز تاسف از ورود سیر چینی به بازار مصرف کشور تصریح کرد: برای بها دادن به تولید سیر منطقه باید در وهله اول ورود محصولات دیگر کشورها ممنوع شود و واردات در صورتی انجام شود که کمبود محصول سبب ایجاد بحران در کشور شود. وی تصریح کرد: در مقابل با ممنوع شدن ورود سیر باید کشاورزان بر بالابردن کیفیت محصول خود تعهد داشته باشند.نباتچیان تعیین قیمت تضمین شده خرید از کشاورزان را مهم ارزیابی کرد و گفت: اطمینان سیرکاران از قیمت مناسب خرید محصولاتشان توسط دولت می‌تواند در کاستن مشکلات دامنگیر این صنف نقش داشته باشد. به گفته وی، کیفیت، مزه و عطرو بو از ویژگی‌های صادراتی این محصول بوده که در این خصوص نقش مسوولان کشاورزی مهم است.

پایانه‌ها و تشکل‌های صادراتی

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در تشریح راهکارهای افزایش صادرات سیر طارم اظهار کرد: با توجه به افزایش مصرف سیر در کشور، با برنامه ریزی و افزایش میزان تولید می‌توان مقدار قابل ملاحظه‌ای از محصول تولیدی را صادر کرد.

علی ابراهیمی ایجاد پایانه‌های صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی به منظور سورتینگ و بسته‌بندی برای صادرات به بازارهای هدف را یادآور شد و گفت: این طرح در زنجان در حال انجام است.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به تولید سیر طارم به مدت ۴۰ روز زودتر از سیر چین، فرصت مناسبی برای بازاریابی و فروش نوبرانه است که بازاریابی و بازارسازی قبل از رسیدن سیر مهم است. ابراهیمی، با اشاره به نبود تشکل خاص در صادرات سیر، ایجاد اتحادیه و شرکت تعاونی صادراتی برای خرید و بازاریابی صادرات و ایجاد واحدهای تولید و فرآوری اعم از چیپس سیر، اسلایس سیر، فریز سیر و نیز پودر سیر برای مصرف واحدهای تولیدی را راهکارهای توسعه صادرات سیر عنوان کرد.

بر اساس این گزارش با این حال دلالان، با قیمت کمتری سیر را از کشاورزان خریداری می‌کنند که سود ناشی از تولید عاید دلالان می‌شود که این امر نیز یکی از موانع صادرات سیر است که باید این مورد را در توسعه صادرات سیر در نظر گرفت.