دنیای‌اقتصاد- مشهد- فاطمه رمارم: نخستین کنگره بین‌المللی نوروتروما (ضربه‌های مغزی و نخاعی) به همت بیمارستان فوق تخصصی رضوی وابسته به آستان قدس رضوی با حضور بیش از ۳۰۰ متخصص و جراح مغز و اعصاب داخلی و خارجی از کشورهای آمریکا انگلیس، کانادا، آلمان، استرالیا، نیوزلند، بلژیک، ایتالیا، سویس و آفریقای جنوبی در این بیمارستان برگزار شد. در این کنگره که با همکاری انجمن‌های خارجی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا و مرکز تحقیقات اعصاب کودکان برگزار شد جدیدترین دستاوردها در زمینه‌های جراحی، پیگیری‌های درمانی بعد از ضربه، بازتوانی بیماران با ضربات سر و نخاع، پیشگیری از این ضربات، اپیدمولوژی این نوع ضربات و درمان‌های جایگزین معرفی شد.

امکانات بیمارستان رضوی در حد آخرین استانداردهای دنیا است

جراح و متخصص زبردست آلمانی در حاشیه نخستین کنگره نروترومای رضوی گفت: سطح امکانات و تجهیزاتی که آستان قدس رضوی، در این بیمارستان فوق تخصصی فراهم کرده در حد آخرین استانداردهای دنیاست و بسیار جالب است که یک مجموعه مذهبی، با مدیریت کلان‌نگر وارد مباحث پزشکی و درمانی شده است.

به گزارش ستاد خبری نخستین کنگره بین‌المللی نروترومای رضوی، پرفسور جرینر کریستف، با اعلام این مطلب افزود: تاکنون سه بار برای انجام جراحی و آموزش به دانشجویان تخصصی به ایران و بیمارستان رضوی آمده‌ام و باید گفت که دانشجویان بسیار مستعدی در ایران مشغول به تحصیل هستند.

استاد دانشگاه برلین افزود: در تعامل بسیار سازنده‌ای با بیمارستان رضوی هستیم و نتایج روشنی از این تعاملات به دست آمده است.

آستان قدس یک نهاد موفق است

سفیر آلمان نیز در نشست خبری که در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی نروترومای رضوی برگزار شد، گفت: آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد غیر دولتی و موقوفاتی توانسته بسیار موفق عمل کرده و با ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی همچون بیمارستان فوق تخصصی رضوی تعامل بسیار سازنده ای با معتبرترین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی دنیا برقرار کند.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی نمونه موفقی از تلفیق علم ومذهب است و ثابت کرده است با تلاش و کار جدی می‌توان در تمام عرصه‌های علمی فرهنگی و پژوهشی به قله‌های موفقیت دست یافت.

آستان قدس؛ پشتوانه توسعه علم و دانش

دکتر ویکتور مانوئل پدرو، یک جراح مغز و اعصاب از آمریکا نیز آستان قدس رضوی را پشتوانه مهمی برای توسعه علمی عنوان کرد و افزود: بیمارستان رضوی مرکز مهمی برای پژوهش و برگزاری چنین کنگره‌هایی است و اکثر متخصصان تقاضای حضور در کنگره‌های بیمارستان رضوی را دارند. وی با اعلام این مطلب افزود: من برای سومین بار به ایران سفر می‌کنم و شاهد پیشرفت‌های مهم پزشکی در این کشور هستم.

وی خاطرنشان کرد: موانع مختلف نتوانسته است جلوی پیشرفت علمی و تخصصی ایران را بگیرد و در حال حاضر در منطقه و دنیا حرف برای گفتن زیاد دارد. مانوئل پدرو متذکر شد: برگزاری کنگره ضربه‌های مغزی نخاعی از سوی بیمارستان رضوی گام موثری برای تبادل تجربیات متخصصان است. وی در پایان اظهار امیدواری کرد: نتایج این کنگره به صورت کتاب در اختیار متخصصان قرار گیرد.

فعالیت علمی، پژوهشی و درمانی آستان قدس تحسین برانگیز است

پروفسور بوکر کارستن، رییس دانشگاه علوم پزشکی فرانکفورت نیز در حاشیه برپایی این کنگره گفت: آستان قدس رضوی، به عنوان یک مجموعه معنوی در زمینه‌های علمی، پژوهشی و درمانی فعالیت‌های مستمر و موثری داشته که تحسین‌برانگیز است.

وی بیمارستان رضوی را یک مجموعه علمی ممتاز دانست و افزود: برگزاری مستمر چنین همایش‌هایی می‌تواند در کشف درمان‌ها و راهکارهای جدید پزشکی مفید و موثر باشد. کارستن که مقاله‌ای نیز در زمینه نروتروما در این کنگره ارائه کرده است، وضعیت پیشرفت پزشکی ایران را بسیار خوب ارزیابی کرده و گفت: البته آمار دقیقی ندارم، ولی همان‌طور که می‌دانیم و من دنبال کرده‌ام، ایران در زمینه تخصص‌های پزشکی به دستاوردهای ارزشمندی رسیده است.