دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از صادرات ۱۰۰ میلیون دلار کالا از استان طی هفت ماه نخست امسال خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. علیرضا جمیع در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اظهار کرد: در هفت ماه سال گذشته ۱۲۰ میلیون دلار کالا از استان صادر شد که امسال این میزان به ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است. وی از ابلاغ آیین نامه جوایز صادراتی سال ۸۹ خبر داد و گفت: در سفر چهارم دولت به استان حدود ۵/۱ میلیارد تومان مطالبات جوایز صادراتی درخواست شد و در حال حاضر سیستم رایانه ای آن اجرایی و عملیاتی شده است.سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: دی ماه سال‌جاری میز کشوری افغانستان در خراسان جنوبی برگزار خواهد شد که بازرگانان و سرمایه‌گذاران می‌توانند نظرات و مسائل مربوط به تجارت را مطرح و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند.جمیع اظهار کرد: ‌در سفر چهارم هیات دولت به استان مباحثی از قبیل استقرار قرنطینه، صدور مجوزهای بهداشتی در داخل استان و مجوز ورود دام مطرح و به تصویب رسید.وی بیان کرد: این سازمان از سرمایه‌گذاران در رابطه با مقوله ورود دام و صنایع مرتبط با آن اعم از کشتار، فرآوری و بسته بندی حمایت می‌کند.سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: پیش از این تنها سیستان و بلوچستان مجوز ورود دام داشته که در سفر چهارم رییس‌جمهور به خراسان جنوبی این فرصت برای استان نیز مهیا شد.

جمیع در رابطه با ویزای مسافران در معبر میل ۷۸ نیز تصریح کرد: مراودات در این ناحیه مرزی باید افزایش یابد؛ چرا که رسیدن به موفقیت به دنبال افزایش و توسعه ارتباطات با کشور همسایه است.وی با اشاره به زیرساخت‌های صادراتی استان به ویژه در

میل ۷۸ افزود: زیرساخت‌ها در میل ۷۸، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم با تامین اعتبارات بتوانیم زیرساخت‌های دیگر را عملیاتی کنیم.

صادرات بر اساس محصولات و تولیدات باشد

رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: صادرات استان بر اساس مزیت‌های بالای خود استان نظیر معادن سنگ، محصولات مهم استراتژیک زعفران، زرشک و عناب انجام گیرد.

محسن احتشام با بیان اینکه صادرات پایدار محور توسعه است، گفت: تولید، توزیع، مبادله و مصرف، حلقه‌های یک زنجیره و مرتبط با یکدیگر هستند.وی با اشاره به اهمیت صادرات پایدار، افزود: برای حمایت از تولید بیشتر باید به تقاضای کالا در سطح بازارهای جهانی توجه ویژه داشته باشیم.رییس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به اینکه صادرات محور توسعه اقتصادی بوده و به گسترش مبادلات کمک می‌کند باید جایگاه صادرکنندگان در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

احتشام اظهار کرد: صادرات استان باید به سمتی حرکت کند تا کالاها با ارزش افزوده بیشتری به بازارهای خارج از کشور ارائه شود.وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی تلاش دارد تا مشکلات صادرکنندگان را برطرف کند، تصریح کرد: امروز استکبار جهانی اقتصاد کشور را نشانه گرفته است، اما هر سال شاهد افزایش صادرات هستیم.احتشام با بیان اینکه جوایز صادراتی به گمرک‌های رسمی داده می‌شود، افزود: حجم زیادی از صادرات استان از طریق بازارچه‌های مرزی انجام می‌شود و اهدای جوایز صادراتی به پیله‌وران و صادرکنندگان استان تعلق نمی‌گیرد و در این زمینه باید رایزنی‌های لازم با مسوولان وزارتخانه انجام شود.رییس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات تجار بازاریابی و قدرت پایین رقابت در بازارهای جهانی است.

وی عنوان کرد: ما از بانک‌ها هیچ گونه گله‌ای نداریم، اما مشکل اصلی ما قوانین حاکم بر بانک‌ها است که دست تجار را بسته است.

وی زیرساخت‌های گمرکی ضعیف، ضعیف بودن حمل و نقل و ترانزیت و نبود کنسولگری مناسب را از مهم‌ترین موانع و مشکلات پیش روی صادرکنندگان استان دانست.

پرداخت ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات

سرپرست بانک توسعه صادرات خراسان جنوبی نیز گفت: این بانک امسال ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات به صادرکنندگان استان پرداخت کرده است. کیوان منوچهری صادرات را از بااهمیت‌ترین فعالیت‌های هر کشور عنوان کرد و گفت: واردات موجب گسترش بیکاری می‌شود؛ اما پیامد صادرات اشتغال است.وی با اشاره به اهمیت مباحث فرهنگی در صادرات ادامه داد: وقتی کالای یک کشور صادر می‌شود نام و فرهنگ آن کشور نیز صادر می‌شود بنابراین باید به موضوعات فرهنگی که به دنبال صادرات رخ می‌دهد، توجه کرد.منوچهری عنوان کرد: بانک توسعه صادرات کمبود منابع مالی ندارد و به تمامی طرح‌های توجیهی که به این بانک ارائه شود تسهیلات خواهیم داد.سرپرست بانک توسعه صادرات خراسان جنوبی فعالان اقتصادی را سربازان جبهه اقتصادی دانست و بیان کرد: تجار استان باید از قالب سنتی خارج شوند و نگاه را به سایر بازارهای صادراتی از جمله صادرات به آسیای میانه را نیز داشته باشند.منوچهری با اشاره به اینکه تمرکز صادر‌کنندگان و تجار استان روی بازارهای کشور افغانستان است، ادامه داد: این بانک توانایی دارد اطلاعات بازار سایر کشورها را در اختیار تجار قرار دهد تا زمینه صادرات به بازارهای سایر کشور‌ها نیز در استان فراهم شود.وی تاکید کرد: تجار اگر به سمت بازارهایی نظیر آسیای میانه بروند تجارت استان تکان خواهد خورد.سرپرست بانک توسعه صادرات خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی، از مساعدت این بانک به واحدهای فرآوری محصولات زرشک و زعفران خبر داد.

۲۰ میلیارد دلار صادرات در کشور

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت ایران هم در این مراسم گفت: در نیمه نخست امسال ۲۰ میلیارد دلار صادرات در کشور انجام شده است. طالبی افزود: این میزان صادرات با احتساب صادرات میعانات گازی و خدمات فنی و مهندسی است.وی میزان صادرات نسبت به واردات در کشور را بدون احتساب صادرات میعانات گازی و خدمات فنی ۵۲ درصد عنوان و بیان کرد: با احتساب صادرات میعانات گازی و خدمات فنی این رقم به ۲/۷۴ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه برای امسال هدف‌گذاری صادرات ۴۳ میلیارد دلار انجام شده است، ادامه داد: ۸۳ درصد صادرات کشور به کشور‌های آسیایی بوده است.به گفته وی کشورهای اروپا ۳/۱۳ درصد، آفریقا ۸/۱ و آمریکا یک درصد صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود تحریم‌ها، تنها به کشور آلمان ۴/۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.طالبی گفت: خراسان جنوبی با وجودی که در نیمه نخست امسال وضعیت مطلوبی در زمینه صادرات نداشته است، اما سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار صادرات داشته که در خور تامل است.