دنیای اقتصاد -کرمانشاه- الهام اکبری: معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: برنامه دامپزشکی کشتار تمام گوشت قرمز مورد نیاز استان در کشتارگاه‌های صنعتی است که تحقق آن به حمایت مسوولان استان نیاز دارد. دکتر علیرضا امیری در جمع خبرنگاران، تعداد کشتارگاه‌های دام استان را ۱۲ مورد اعلام کرد و افزود: دو کشتارگاه استان صنعتی و ۱۰ کشتارگاه سنتی است.

امیری با اشاره به کشتار کم دام در کشتارگاه‌های سنتی استان که در شهرستان‌ها قرار دارند، گفت: در حال حاضر حدود

۶۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان در کشتارگاه‌های صنعتی و ۴۰ درصد در کشتارگاه‌های سنتی کشتار می‌شود.

وی تجمیع کشتار دام در دو کشتارگاه صنعتی ماهیدشت و بیستون را از برنامه‌های دامپزشکی عنوان کرد و افزود: ساختارهای صنعتی بهداشتی مورد نظر در این کشتارگاه ایجاد شده و تنها مشکلاتی در خصوص اصلاح پرسنلی این کشتارگاه‌ها وجود دارد که امیدواریم با حمایت مسوولان استان زودتر مرتفع شود.

امیری با بیان اینکه این دو کشتارگاه ظرفیت کشتار تمام دام مورد نیاز استان را دارند، گفت: برنامه ما تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی استان و تامین گوشت مورد نیاز شهرستان‌ها از طریق کشتارگاه‌های صنعتی و حمل با استفاده از ماشین‌های یخچال‌دار است.

وی تعداد کشتارگاه‌های طیور فعال استان را نیز پنج کشتارگاه اعلام کرد و گفت: گوشت مرغ مورد نیاز استان در این کشتارگاه‌ها کشتار و بسته‌بندی شده و سپس به بازار عرضه می‌گردد.

امیری در خصوص کشتار خیابانی دام نیز که در برخی نقاط استان مشاهده می‌شود، اظهار کرد: این نوع کشتار هم از لحاظ بهداشتی و هم شرعی مشکل دارد.

وی افزود: ما این افراد متخلف را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم، اما واقعیت این است که جریمه‌ها بازدارنده نیست و مجددا مرتکب این کار می‌شوند.

امیری، پایین بودن قیمت گوشت کشتارهای خیابانی نسبت به گوشت عرضه شده در قصابی‌ها و فقر فرهنگی را از دلایل روی آوردن مردم به استفاده از چنین گوشت‌هایی عنوان کرد و گفت: تنها شکل ظاهری دلیل سلامت دام نیست و مردم باید بدانند از ۱۸۰۰ عامل بیماری ۸۰۰ مورد آن از دام به انسان منتقل می‌شود.

معاون فنی دامپزشکی استان کرمانشاه، در ادامه ارتقای بهداشتی کیفیت شیر را از برنامه‌های دامپزشکی استان عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها به کارگیری مسوولان فنی در مراکز جمع‌آوری شیر است تا از طریق این مراکز شیر با کیفیت‌تری به کارخانجات تحویل شود. ضمن اینکه بر دامداری‌ها هم نظارت خواهد شد.

امیری تجهیز و تکمیل آزمایشگاه دامپزشکی استان جهت تشخیص قطعی بیماری‌ها در زمان کوتاه‌تر را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد. وی کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و خصوصا تب مالت را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: امسال برنامه داریم ۱۰۰ هزار گوسفند را در نقاطی که کانون بیماری هستند خونگیری و دام‌های مبتلا را حذف کنیم.

امیری در ادامه کمبود نیروی انسانی را از مشکلات موجود دامپزشکی استان عنوان کرد و گفت: برای نظارت مناسب برای دام و فرآورده‌های دامی مورد مصرف مردم بیش از ۱۰۰ کارشناس کم داریم که با استفاده از نیروهای بخش خصوصی تا حدودی این کمبود را مرتفع کرده‌ایم.