دنیای‌اقتصاد- اصفهان-فرزانه احمدی: مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان از پیشرفت ۹/۹۹ درصدی اجرای طرح‌ها در این مجتمع خبر داد و گفت: دو عدد مدول احیای موجود در کارخانه که قبل از این به دلیل نبود نیروی انسانی و سایر مشکلات به تناوب از آنها استفاده می‌شد در حال حاضر به طور همزمان فعالند؛ به طوری که از ظرفیت اسمی آنها به طور کامل استفاده می‌کنیم. وی درباره کوره‌ها نیز گفت: در مورد کوره‌ها نیز باید گفت که کوره یک در حال کار است و کوره ۲ در آستانه راه‌اندازی است که با حضور مقامات کشوری راه اندازی خواهد شد.

آقاجانی با اشاره به اینکه تجربه تولید فولاد به روش کوره‌های قوس الکتریکی در هرمزگان وجود نداشت گفت: فولاد مبارکه سال‌ها پیش این تجربه‌ها را کسب کرده و با صرف هزینه‌های بسیار دانش لازم را به‌دست آورده است و شرایط کار به گونه‌ای بود که ۳ سال طول کشید تا شرکت مذکور به ظرفیت اسمی خود رسید. اما امروز این دانش در فولاد مبارکه وجود دارد و با توجه به تشابه دو صنعت، وجود قطعات یدکی، طرح‌ها و نقشه‌های مشابه، فولاد هرمزگان می‌تواند از این تجربه استفاده و از دوباره کاری و افزایش هزینه جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه قبل از خریداری فولاد هرمزگان توسط فولاد مبارکه، قراردادی بین این دو شرکت برای انتقال دانش از مبارکه به هرمزگان در حال انعقاد بود، گفت: امروز راه برای انتقال علم و قطعات بین این دو شرکت باز است. این یک معامله برد-برد بود که برای هر دو طرف فوایدی در پی داشت.

وی افزود: فولاد مبارکه می‌تواند زنجیره تولید ورق از جمله تولید فولاد را افزایش دهد و هرمزگان نیز امکان استفاده از تکنولوژی و تجربه موجود در فولاد را خواهد داشت. مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در خصوص صادرات محصولات تولیدی این شرکت به خارج از کشور اظهار کرد: رفع نیازهای داخلی هدف اولیه ماست. در صورتی که نیاز داخلی تامین شود و مجوزهای لازم را کسب کنیم به دلیل نزدیکی به اسکله، صادرات محصول به سهولت صورت می‌گیرد.

وی تبدیل تختال به نورد در داخل کشور را نسبت به صادرات دارای اولویت دانست و گفت: هرچه سنگ‌آهن منتقل شده به کارخانه به محصول نهایی‌تر تبدیل شود برای ایجاد شغل و نیز کسب ارزش افزوده مفیدتر خواهد بود.

آقاجانی ادامه داد: طی دو سال آینده با تکمیل طرح‌های توسعه فولاد مبارکه و تولید اسلب در این کارخانه، انتقال محصول از این منطقه به مبارکه قطع خواهد شد و در آن زمان باید برای صادرات به خارج از کشور برنامه‌ریزی داشته باشیم.