دنیای اقتصاد ـ کرمان ـ مجید نعمت الهی: خدمات رسانی به مناطق محروم و دورافتاده جنوب استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور، به دلیل گستردگی و شرایط خاص جغرافیایی، همواره با دشواری‌هایی روبه‌رو بوده که البته به مدد برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر، گذر از آنها هم امکان‌پذیر شده است. با این رویکرد توسعه خدمات رسانی به این مناطق در زمینه‌هایی همچون تامین برق، آب و گاز سرعت قابل قبول و در مواردی تحسین برانگیز یافته است. در این زمینه معاون امور مهندسی و برنامه‌ریزی شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه مسیر بعضی از روستاهای این استان سخت‌گذر یا فاصله آنها از شبکه برق‌رسانی دور است، استفاده از انرژی‌های نو را راه‌حل مناسبی برای برق دار کردن این‌گونه روستاها عنوان کرد و افزود: به دلیل دشواری برق رسانی به این روستاها و در شرایطی که هزینه برق‌رسانی به روستاهای دور افتاده استان کرمان به ازای هر خانوار بیش از ۲۰ میلیون تومان است، با توجه به موقعیت جغرافیایی جنوب این استان و وجود آفتاب، استفاده از انرژی فتوولتائیک برای برق رسانی به این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

عبدالوحید مهدوی نیا گفت: در سال گذشته سه روستای بخش جبال‌بارز جیرفت از طریق نصب ۱۶ سیستم فتوولتائیک، برق دار شدند و ۹ سیستم دیگر نیز از این نوع باید در این مکان‌ها نصب شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای برق رسانی به روستای تیرگر بخش جبال‌بارز به دلیل فاصله ۲۶ کیلومتری این روستا از شبکه اصلی توزیع برق برای برق‌رسانی حدود ۵۹۴ میلیون تومان اعتبار نیاز بود در حالی که با نصب سیستم فتوولتائیک ۴۲ میلیون تومان هزینه شد.

مهدوی نیا گفت: امسال نیز روستای ابرکوهی سیرجان با نصب ۱۱ سیستم برق‌دار می‌شود و با نصب این سیستم‌ها استان کرمان بعد از استان‌های خوزستان، لرستان، اردبیل و فارس، جزو استان‌هایی محسوب می‌شود که از سیستم برق فتوولتائیک برای برق‌رسانی روستایی استفاده می‌کند.

وی افزود: استفاده از این سیستم در مناطق و روستاهای صعب‌العبور استان کرمان برای اولین‌بار است که در منطقه جنوب شرق کشور انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در سیستم‌های فتوولتائیک انرژی خورشیدی ذخیره می‌شود و مصرف‌کننده می‌تواند از انرژی ایجاد شده استفاده کند.

وی تولید متناسب با مصرف، سهولت در نصب و تعمیر و نگهداری سیستم، بالا بودن قابلیت اطمینان و نداشتن خاموشی،کم بودن تلفات انرژی ،عدم نیاز به شبکه انتقال و تولید و نیز مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی را از مزایای استفاده از سیستم فتو ولتائیک در نقاط دور افتاده برشمرد وخاطر نشان کرد: تاکنون ۱۰ روستای دیگر برای استفاده از این سیستم شناسایی شده اند.

به گفته مهدوی نیا تاکنون در مجموع سه هزار و ۱۵ روستا در مناطق جنوبی استان کرمان از نعمت برق برخوردار شده‌اند و شرکت برق جنوب استان کرمان از نظر برق‌دار کردن روستاها دومین شرکت در کشور محسوب می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: با برق دار شدن ۷۳ روستا در سال ۸۸ کلیه روستاهای ۲۰ خانوار جنوب استان کرمان از نعمت برق برخوردارشدند.

وی در ادامه یکی از سیاست‌های وزارت نیرو را برق دار شدن روستا‌های بالای ۱۰ خانوار و روستاهایی که از شبکه توزیع برق فاصله دارند، عنوان کرد و گفت: طی سال گذشته ۱۱۱ روستا در استان با اعتبار ۳۸ هزار میلیون ریال برق‌دار شده‌اند و قرار است طی سال جاری نیز به۱۷۷ روستا با اعتبار ۸۰ هزار میلیون ریال برق رسانی شود.