جزئیات مصوبات چهارمین سفر دولت به همدان

دنیای‌اقتصاد- رییس‌جمهور و هیات دولت در دومین سفر از دور چهارم سفرهای استانی به استان همدان سفر کردند.

این سفر با رویکرد بررسی مصوبات سه سفر نخست و تعیین تکلیف طرح‌های راکد و بلاتکلیف انجام شد و همچنین طرح‌های جدیدی نیز برای توسعه و آبادانی استان به تصویب رسید. به گزارش ایرنا، معاون اول رییس‌جمهوری بعد از جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ۶۴۵ مصوبه در سه سفر هیات دولت به استان همدان تایید و تصویب شده که بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته ۳۷۹ مصوبه معادل ۵۹ درصد به اتمام یا به بهره‌برداری رسیده است.

معاون اول رییس‌جمهوری اضافه کرد: ۱۹۲ مصوبه سه سفر هیات دولت به همدان معادل ۳۰ درصد کل مصوبات در حال اجرا بوده و دارای پیشرفت‌های مطلوبی است.

رحیمی افزود: برای تعیین تکلیف ۱۱ درصد از مصوبات باقیمانده از سه سفر هیات دولت نیز ۲۰ جلسه برگزار شد و زمینه تسهیل در تامین اعتبار و رفع موانع و مشکلات احتمالی فراهم شد.

وی در ادامه به تشریح مصوبات نشست هیات دولت پرداخت و گفت: تامین اعتبار طرح تهیه نقشه‌های هوایی ژئوفیزیک همدان از جمله مصوبات این نشست بود که عملیاتی شدن این طرح در سهولت کشف ذخایر و ثروت‌های موجود، در دسترس قرار گرفتن این ذخایر برای مهندسان ایرانی و استخراج آنها تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: طبق مصوبه هیات دولت دو سازمان توسعه صنایع و معادن ایران در سرمایه‌گذاری و ایجاد واحد صنعتی فرآوری ذخایر استان مشارکت و همکاری می کنند.

رحیمی احداث مجموعه ورزشی صنعت نفت در همدان، آغاز عملیات اجرایی سدهای «خرم رود» تویسرکان و «آلان» کبودرآهنگ، اجرای طرح انتقال آب از سد تالوار (زنجان) به سد اکباتان همدان، ساخت سالن ورزشی چند منظوره در تویسرکان و کبودرآهنگ، ساخت ساختمان بنیاد بوعلی سینا و مجتمع فرهنگی سید جمال، اجرای طرح پژوهشکده علوم و نانوبیوتکنولوژی در دانشگاه بوعلی، دانشکده صنایع غذایی بهار و سایر دانشگاه‌ها، ایجاد پژوهشکده باغداری در ملایر برای فرآوری تولیدات محصول کشمش، اختصاص اعتبار برای احداث مرکز رشد اجتماعی و مرکز تحقیقاتی و صدور مجوز ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی هنری تالار بزرگ همدان را از مصوبات مهم دور چهارم سفر هیات دولت به همدان برشمرد.

وی با بیان اینکه تبدیل سیستم تر به خشک نیروگاه شهید مفتح در این نشست بررسی و تصویب شد، افزود: ظرفیت تولید برق در کشور به ۶۰ هزار مگاوات رسیده در حالی‌که ۴۲ هزار مگاوات از این میزان در داخل کشور مصرف می شود به همین منظور و برای تامین آب زمین‌های کشاورزی روستاها و شهرهای مجاور این نیروگاه در صورت نیاز تا حد نیاز مصرف داخل برق تولید می شود.

وی اضافه کرد: موضوع انتقال جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان به اصفهان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد جشنواره همطراز با جشنواره فیلم کودک در همدان برگزار شود.

وی اظهار کرد: احداث سالن دو و میدانی، مجموعه سوارکاری، دهکده المپیک، پیست دوچرخه سواری، تکمیل پیست اسکی تاریک دره، ساخت خوابگاه برای ورزشکاران تویسرکان، نهاوند و همدان، احداث کتابخانه، خوابگاه ۴۰۰ نفره پسران در همدان، احداث آزمایشگاه مرکزی رزن و بهار، احداث و توسعه فضای خونگیری و انتقال خون در همدان، ساخت دانشکده بهداشت و پرستاری در اسدآباد از مصوبات دور چهارم سفر هیات دولت به همدان است.

معاون اول رییس‌جمهوری در خصوص طرح‌های زیر بنایی نیز گفت: رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با صدور مجوز اتصال راه آهن ملایر به همدان و مطالعه اجرای قطار شهری برای کلانشهر همدان موافقت کرد.

رحیمی گفت: همچنین در این نشست یک هزار میلیارد ریال برای عمران شهری و روستایی، یک هزار میلیارد ریال برای تکمیل حوزه علمیه برادران و خواهران، مطالعه و احداث راه تویسرکان همدان برای خروج تویسرکان از بن بست، ادامه طرح آزاد راه کربلا تا کنگاور و حذف گردنه اسدآباد، تامین ۸۵ درصد از اعتبار آبیاری تحت فشار اراضی همدان، اختصاص ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های تولیدی استان همدان، اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای بیمارستان قلب فرشچیان تصویب شد و در حوزه ورزش ۵۰ میلیارد ریال برای نفع نواقص مجتمع‌های ورزشی اختصاص یافت.