هشدار برقی برای صنایع کرمان

دنیای‌اقتصادـ ‌کرمان‌ـ‌ مرجان ضیایی: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان از افزایش سهم بخش صنعت و تولید از انرژی برق در آینده نزدیک خبر داد. اصغر نصراللهی در مراسم تجلیل از صنایعی که به منظور کاهش مصرف انرژی برق بیشترین همکاری را با شرکت برق منطقه‌ای کرمان داشتند، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار و ۵۵۰ مگاوات درخواست تایید شده از سوی صنایع برای انرژی برق وجود دارد، گفت: با توجه به درخواست‌های موجود در استان کرمان، سهم بخش صنعت و تولید از انرژی برق رو به افزایش است.

وی افزود: با وجود تنگناها، بستر و زیرساخت‌ها برای تامین برق مصرف‌کنندگان صنعتی فراهم شده است، اما در صورت غفلت در این زمینه، شبکه دچار افت می‌شود و اختلال در تامین برق صنایع تبعات اقتصادی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.

نصراللهی در ادامه با تاکید بر مصرف صحیح انرژی برق، مهم‌ترین نیاز استان کرمان را توسعه زیرساخت‌های تولید برق عنوان کرد و گفت: تابستان نسبتا گرم امسال با کمترین مشکل در زمینه تامین برق مورد نیاز در استان کرمان برای بخش‌های مختلف پایان یافت و همکاری و همدلی صنایع بزرگ استان کرمان با شرکت برق منطقه‌ای در ساعات پیک مصرف امسال نیز محقق شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای کرمان، وی با اشاره به اینکه ۲۳ درصد مصرف انرژی برق در استان کرمان در بخش صنعت، ۳۵ درصد در بخش کشاورزی، ۲۲ درصد در بخش خانگی، ۱۴ درصد در بخش عمومی،

۴ درصد در بخش تجاری و ۲ درصد در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود، تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته بیشترین مصرف انرژی برق مربوط به بخش صنعت است.

مدیر مرکز دیسپاچینگ جنوب شرق نیز در این مراسم گفت: امسال رشد فزاینده‌ای را در مصرف انرژی برق در ماه‌های اردیبهشت و مرداد نسبت به ماه‌های مشابه در سال‌های قبل شاهد بودیم که همکاری صنایع استان کرمان در مدیریت مصرف انرژی قابل تقدیر

بود.

محمدرضا حبیبی افزود: در سال گذشته نیاز برق استان کرمان هزار و ۶۵۲ مگاوات بود که در سال ۱۳۹۲ به ۱۹۶۳ مگاوات به اضافه ۵۰۰ مگاوات نیاز صنایع جدید می‌رسد و در این زمینه باید به توسعه زیرساخت‌ها توجه کافی داشت.

حبیبی افزود: رشد بار پنج ساله در مناطقی مانند جیرفت و عنبرآباد در استان کرمان حدود ۳/۶۶ درصد بوده است که جبران این افزایش سریع، زمان و سرمایه زیادی می‌خواهد.

مسوول دفتر مدیریت مصرف برق منطقه‌ای کرمان نیز در این مراسم تصریح کرد: موفقیت‌های چشمگیری در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق در همکاری با صنایع استان کرمان حاصل شد و علاوه بر اینکه استان کرمان به همراه هرمزگان و اصفهان از استان‌های پیشرو در همکاری صنایع برای مدیریت مصرف برق بود، مجموع انرژی صرفه‌جویی شده در سال ۱۳۸۹، سه برابر سال ۱۳۸۸ بود و استان کرمان رتبه اول کشوری را در همکاری صنایع و برق منطقه‌ای به دست آورد.

حمیدرضا ایرانمنش اظهار کرد: رتبه دوم کشور در کاهش مصرف برق در ساعات پیک شبکه سراسری و بالاترین متوسط همکاری روزانه کشور از دیگر موفقیت‌های به دست آمده در استان کرمان در این زمینه بود.

در این مراسم از صنایعی که با کاهش مصرف برق خود در برنامه تعطیلات تابستان سال گذشته با برق منطقه‌ای کرمان همکاری کرده بودند، تقدیر شد. همچنین کارخانجات سیمان ممتازان کرمان با ۶/۴۷ درصد، مس سرچشمه با ۳/۳۳ درصد، لاستیک بارز با ۱۸ درصد، مس شهید باهنر با ۱۵ درصد، گروه صنایع سیمان کرمان با ۹ درصد و مجتمع مس میدوک با ۷/۸ درصد کاهش برق مصرفی خود بیشترین همکاری را با شرکت برق منطقه‌ای کرمان انجام داده‌اند.