قطب جدید تولید فولاد کشور در راه است

دنیای اقتصاد- کرمان- مرجان ضیایی: استان کرمان که به بهشت معادن ایران شهرت دارد، در حالی در تمام سال‌های گذشته بیشترین حجم تولیدات معدنی خود را به صورت خام فروشی راهی بازارهای داخلی و خارجی کرده که همواره امکان فراهم آوردن بستر فرآوری نیز در آن وجود داشته است، موضوع بسیار مهمی که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته بود. به تازگی اما و به صورت همزمان طرح‌های متعددی در این زمینه کلید خورده است که اتفاقا برخلاف بسیاری از پروژه‌های صنعتی که گاه در کشور به یک دهه زمان برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری نیاز دارند، این طرح‌ها از سرعت پیشرفت مطلوبی نیز برخوردار هستند. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید می‌کند: همه این طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی خوبی که دارند تا ۴۰ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند. محمد عابدی‌نژاد می‌گوید: طرح‌هایی با ظرفیت تولید سالانه هفت میلیون تن فولاد در سطح استان در حال اجرا است که با راه‌اندازی این واحدها استان کرمان به قطب تولید فولاد کشور تبدیل می‌شود.

وی با یادآوری اینکه استان کرمان به لحاظ حجم استخراج مواد معدنی رتبه نخست کشور را دارد، تصریح می‌کند: در سال آینده نیز دو طرح تولید آهن‌اسفنجی در شهرستان‌های بافت و بردسیر با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به تولید خواهد رسید. وی می‌افزاید: امسال ظرفیت تولید کنسانتره ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اعلام اینکه هفت طرح صنایع مادر هم با اعتبار حدود یک میلیارد دلار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان می‌کند: با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۲ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی همچنین از وجود ۴ میلیارد تن ذخیره قطعی مواد معدنی در استان کرمان خبر می‌دهد که بر این اساس استان کرمان از نظر تنوع و حجم مواد معدنی رتبه نخست کشوری را دارد.

این گزارش می‌افزاید: عملیات اجرایی طرح توسعه کنسانتره سنگ آهن زرند به ظرفیت تولید ۲ میلیون تن در سال آغاز شد. در مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی طرح توسعه کنسانتره شرکت فولاد زرند ایرانیان که با حضور محمد عابدی نژاد سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان و پورمند مدیرعامل شرکت ملی هلدینگ خاورمیانه برگزار شد، مجید قانونی مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در گزارشی از روند پیشرفت پروژه کنسانتره سنگ آهن ۲ میلیون تنی شهرستان زرند، گفت: این پروژه حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی فولاد زرند ایرانیان در حال حاضر ۴ پروژه در دست اجرا دارد، اعلام کرد: کارخانه کنسانتره سنگ آهن، گندله‌سازی، کک‌سازی و فولادسازی زرند ۴ پروژه‌ای است که در شهرستان زرند در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان میزان سرمایه‌گذاری احداث کارخانه ۲ میلیون تنی کنسانتره زرند در فاز اول را حدود ۲۱۹ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با بهره‌برداری از این پروژه ۳۰۰ نفر به طور مستقیم صاحب شغل می‌شوند. طرح توسعه کنسانتره سنگ آهن زرند از ۲ میلیون تن به ۴ میلیون تن در سال به مدت ۲۴ ماه احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.

بر اساس این گزارش طرح توسعه تولید کنسانتره فولاد سیرجان ایرانیان هم از ۲ میلیون تن به ۴ میلیون تن در سال با حضور قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد کشور کلنگ‌زنی شد. سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد سیرجان ایرانیان به عنوان کارفرمای پروژه با اشاره به اینکه این شرکت ۴پروژه در حال احداث دارد، گفت: عملیات اجرایی فاز اول کارخانه ۲ میلیون تنی کنسانتره سیرجان سال گذشته به اتمام رسیده است. وی با اعلام اینکه در این سایت تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال و خلوص ۶۸ درصد انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: با آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه تولید کنسانتره ظرفیت آن به ۴ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.