دنیای اقتصاد-اصفهان-فرزانه احمدی: رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان خشکی زاینده‌رود را نتیجه برداشت‌های غیر قانونی و در مواردی جدید برای توسعه صنایع، آب شرب و کشاورزی دانست و افزود: خشکی این رودخانه آینده‌ای ناخوشایند را برای ساکنین منطقه در پی دارد و عواقب آن منافع ملی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مصطفی بهبهانی با بیان اینکه دیدگاه قبیله‌ای، مدیریت منابع آب را دچار مشکل کرده است، تاکید کرد: با این روند حتی اگر دوران خشکسالی هم به پایان برسد کمبود آب تشدید می‌شود. وی افزایش میزان برداشت بی‌رویه سال به سال را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اکنون برداشت بی‌رویه سالانه آب در محدوده سد تا پل کله به تنهایی بیشتر از کل میزان آبی است که سالانه توسط تونل دوم و تونل چشمه انگان وارد حوضه زاینده رود می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به ماده ۱۸ قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۶۱ که طبق آن، حقابه‌های قدیمی رودخانه زاینده رود به رسمیت شناخته شده است، گفت: قبل از صدور هر مجوز یا برداشت جدید باید این حق تامین شود و برداشت‌های بی‌رویه کنونی غیرقانونی است.

بهبهانی متوسط بارندگی در ۴۰ سال اخیر را حدود یک‌هزار و ۴۳۰ میلی‌متر در کوهرنگ ذکر کرد و افزود: میزان برداشت بی‌رویه

سال به سال در حال افزایش است. این در حالی است که در سال‌های ۷۷ تا ۸۰ و از ۸۶ تاکنون خشکسالی قابل توجه بوده است.

وی ادامه داد: میزان خروجی سد در سال ۸۹-۸۸ برابر با ۷۳۴ میلیون متر مکعب است که ۶۶ درصد آن در حد فاصل سد و پل کله برداشت شده است.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان داشت: جریان اصلی رودخانه زاینده‌رود ۸۵۰ میلیون مترمکعب، تونل اول کوهرنگ ۳۳۰ میلیون مترمکعب، تونل دوم کوهرنگ ۲۷۰ میلیون مترمکعب، چشمه لنگان ۱۲۰ میلیون مترمکعب، فاز اول تونل سوم کوهرنگ ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را به حوزه زاینده‌رود می‌افزاید.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: افتتاح تونل دوم در سال ۶۳ و تونل چشمه لنگان در سال ۷۶ متوسط ۳۰۷ میلیون مترمکعب آب را به سد زاینده‌رود اضافه کرده است.