دنیای اقتصاد - اصفهان - فرزانه احمدی: معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان از پیگیری‌های انجام شده برای عقد قرارداد خواهر خواندگی با شهرهایی از آذربایجان و افغانستان خبر داد. حبیب الله تحویل‌پور هدف اصلی از این اقدام را تشکیل یک زنجیره فرهنگی، تاریخی بین شهرهای کشورهای همسایه عنوان کرد و با اشاره به اینکه شهر اصفهان ۱۳ خواهر خوانده دارد، گفت: تلاش شده است با لحاظ کردن بخش‌هایی در قرارداد خواهر خواندگی، منافع شهروندان دو شهر در زمینه‌های مختلف فراهم شود و آنها بتوانند از امکانات متقابل یکدیگر استفاده نمایند.

تحویل پور خاطرنشان ساخت: هدف اصلی از انعقاد قرارداد‌های خواهر خواندگی شهر‌هایی که از نظر فرهنگی و تاریخی و بافت و ابعاد شهر‌سازی مشابه هستند، تبادلات فرهنگی و ارتباط در حوزه انسانی است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های خواهر خواندگی اصفهان در شش بخش برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است، ادامه داد: بخش اول، خدمات عمرانی بین این شهرها نظیر تبادل تکنولوژی خدماتی مثل آتش نشانی، تراموا و بازیافت و غیره است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری بخش دوم را فعالیت‌هایی در قالب صادرات و واردات ذکر کرد و افزود: شهرداری انجام این کار را به اداره صنایع و اتاق بازرگانی سپرده است که این کار نیز می‌تواند در بخش اقتصادی منافع قابل‌ملاحظه برای شهر اصفهان داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه استانبول ترکیه، فرایبورگ آلمان و دانشگاه اصفهان مبادلات استاد و دانشجو را که بخش سوم برنامه‌ریزی ارتباط خواهر خوانده‌ها را تشکیل می‌دهد، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام داده‌اند.