دنیای اقتصاد - همدان- مینا دربندی: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همدان رتبه نخست تولیدات کشاورزی را در غرب کشور داراست.

مهندس حجت‌اله شهبازی با بیان اینکه سالانه ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود، افزود: این استان ۵/۴ درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه ۹ قرار دارد. وی افزود: این استان همچنین در تولید محصولات کشاورزی رتبه نخست منطقه در میان هشت استان همسایه را داراست.

شهبازی گفت: با وجود اینکه سرانه تولیدات باغی در جهان به ازای هر نفر کمتر از ۹ کیلوگرم است، این سرانه در ایران به ازای هر نفر ۴/۲ کیلوگرم و در استان همدان این رقم در ازای هر نفر ۳۴۰ کیلوگرم محصولات باغی است.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی و خاک مساعد به همراه نیروهای خلاق در افزایش این پتانسیل تاثیر بسزایی داشته، افزود: متوسط تولید باغات کشور در هر هکتار ۸/۶ تن است؛ اما در استان این رقم ۴/۱۰ تن است.

شهبازی ادامه داد: از حدود ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی استان، سهم محصولات باغی در سال زراعی گذشته ۵۸۲ هزار تن به ارزش ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

وی سطح زیر کشت تولیدات زراعی و باغی را ۷۰۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: سهم باغات ۶/۹ درصد و سهم تولیدات کشاورزی ۶/۱۱ درصد است که سهم باغبانی از ارزش ناخالص محصولات کشاورزی ۹/۲۱ درصد است. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: تعداد بهره‌برداران در باغات ۷۸ هزار و ۶۰۰ نفر است که سطح باغات مثمر ۶۴ هزار هکتار با تولید ۵۸۲ هزار تن و سطح باغات غیر مثمر ۴ هزار هکتار است و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز زیر کشت گیاهان دارویی با تولید ۵ هزار و ۷۰۰ تن قرار دارد.

شهبازی سطح گلخانه‌های استان را ۷۳ هکتار با ظرفیت تولید بیش از ۲۶ هزار تن محصولات سبزی و صیفی و ۲ میلیون شاخه‌گل، شاخه بریده و گلدان در سال عنوان کرد و گفت: تولید واقعی قارچ خوراکی در سال ۲ هزار و ۵۰۰ تن است و ۲۶۰ هزار اصله نهال شناسه‌دار نیز در استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: استان همدان رتبه نخست تولید گردو، رتبه دوم تولید کشمش، رتبه سوم تولید انگور و گیاهان دارویی، رتبه چهارم تولید شلیل و قارچ خوراکی، رتبه پنجم تولید آلو و هلو، رتبه ششم آلبالو و رتبه هشتم سیب و زعفران را در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: از نظر مساحت و سطح، شهرستان ملایر با دارا بودن ۲۸ درصد مساحت باغات و ۳۸ درصد تولیدات باغبانی رتبه نخست، شهرستان نهاوند با دارا بودن ۱۸ درصد مساحت باغات و ۱۹ درصد تولیدات باغی رتبه دوم و شهرستان همدان نیز با دارا بودن ۱۳ درصد مساحت باغات و ۱۲ درصد تولیدات باغی رتبه سوم را در استان دارد.

شهبازی در ادامه گفت: طرح توسعه باغات از پروژه‌های قابل پیگیری است که هر ساله با استفاده از اعتبارات و کمک‌های دولتی به صورت تسهیلات بانکی و اعتبارات بلا‌عوض، کمک‌هزینه‌ای برای توسعه باغات به متقاضیان ارائه می‌شود.