دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: استاندار خوزستان بر ضرورت راستی آزمایی بیکاران متقاضی طرح‌های توسعه کشاورزی مهر و شناسایی بیکاران واقعی در این استان تاکید کرد. سید جعفر حجازی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال به منظور اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی از اهداف این طرح است، گفت: در این طرح اولویت با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار است.

رییس کارگروه کشاورزی استان خوزستان افزود: به این منظور شناسایی و راستی آزمایی فارغ‌التحصیلان بیکار به سازمان نظام صنفی کشاورزی استان واگذار شد که از بیش از پنج هزار نفر ثبت نام شده در سایت در حدود سه هزار و ۴۰۰ نفر تحصیلکرده در رشته کشاورزی مرتبط شناسایی شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه بخشی از شناسایی بیکاران به عهده این سازمان است، گفت: فرمانداری‌ها، جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها نیز باید از ظرفیت‌های خود برای شناسایی بیکاران واقعی استفاده کنند و بیکاران واقعی برای طرح‌های توسعه کشاورزی معرفی شوند.

حجازی افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از طریق بیمه تامین اجتماعی بیکاری متقاضیان را کنترل می‌کند و در صورتی که افرادی دارای بیمه کارفرمایی باشند، حذف می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه رسیدن به اهداف طرح توسعه کشاورزی منوط به اجرای این طرح‌ها توسط بیکاران و افراد دارای اهلیت است، افزود: افرادی که برای اجرای طرح‌ها ثبت نام کرده و متقاضی هستند علاوه بر اینکه باید بیکار باشند، داشتن روحیه کار کشاورزی نیز برای آنها ضروری است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین متقاضیانی که در مهلت ۲۰ روز تعیین شده برای تکمیل پرونده‌های خود مراجعه نکنند، حذف و متقاضیان جدید جایگزین می‌شوند.

وی بر ضرورت توجه و همکاری بانک‌ها و فرمانداران برای اجرای طرح توسعه کشاورزی و رفع موانع و مشکلات تاکید کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در ادامه از معرفی ۸۰ درصد طرح‌های توسعه کشاورزی به بانک‌های عامل خبر داد. کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: تاکنون هشت هزار و ۱۷۵ طرح کشاورزی در استان تصویب شده که از این رقم بیش از شش هزار طرح به منظور عقد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه کل تسهیلات مصوب شده برای طرح‌ها بیش از ۵۸۶ میلیارد تومان است، افزود: طرح‌های معرفی شده به بانک ۴۶۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند که این رقم بیشترین تسهیلات طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها در سطح کشور است و استان بعد از خوزستان، فارس با ۲۶۰ میلیارد تومان است.

چنگلوایی بیشترین طرح‌های معرفی شده به بانک را در شهرستان اهواز با ۹۲۲ طرح عنوان کرد و گفت: شهرهای ایذه، باغملک و بهبهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی تعداد طرح‌های پرداختی و عقد قرارداد شده در بانک‌ها را تا کنون ۴۳۰ طرح در کل استان دانست و افزود: مبلغ پرداختی این طرح‌ها ۴۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که بیشترین پرداخت‌ها در شهرهای شوش، دزفول و اندیمشک بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه در کل کشور ۲۳۳ میلیارد تومان تسهیلات برای طرح‌های کشاورزی پرداخت شده، یادآور شد: استان خوزستان با پرداخت ۱۶ درصد تسهیلات به متقاضیان توانسته رتبه نخست کشور را کسب کند.