جبران عقب ماندگی‌های صنعتی گیلان

دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: هر چند که طی سال‌های ۶۳ تا ۷۸ به استان گیلان تنها به عنوان استانی کشاورزی و گردشگری و نه صنعتی نگاه می‌شد و این نگاه محدود نیز ضربه‌های بزرگی را به پیکره استان وارد کرد اما طی سال‌های گذشته این بخش در استان رشدی مشهود داشته است. مهندس محمد حسین اصغریان، معاون برنامه‌ریزی استانداری گیلان و رییس پیشین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در نشستی به مناسبت گرامیداشت دهه صنعت و معدن که در آن سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز معرفی شد، از تلاش همه مسوولان و رسانه‌ها برای رسیدن به جایگاه مطلوب و شایسته استان در صنعت سخن گفت و به کاستی‌های موجود نیز اشاره کرد.

وی اظهار کرد: قدم‌های خوبی طی سال‌های گذشته در بخش صنعت استان برداشته شده و با توجه به بضاعت موجود پیشرفت خوبی نیز حاصل شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ طرح صنعتی در حال اجرا در استان گیلان وجود دارد، افزود: با به نتیجه رسیدن این طرح‌ها وضعیت بهتر خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری گیلان گفت: این پروژه‌های مهم با همکاری بخش خصوصی، استانداری، بانک صنعت و معدن، شرکت شهرک‌های صنعتی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در حال ساخت است و این مهم سال‌ها عقب‌ماندگی استان در بخش صنعت را جبران خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با این گام‌های بلند طی امسال و سال آینده آثار خوبی را در این بخش استان شاهد باشیم.

اصغریان در ادامه به بحث مهم افزایش قیمت نان اشاره کرد و با بیان اینکه با نانوایی‌هایی که کم‌فروشی کنند به شدت برخورد می‌شود، افزود: مردم نیز نباید با کم‌فروشی کنار بیایند و می‌توانند مراتب را به سامانه شبانه روزی ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اطلاع دهند تا در اولین فرصت با متخلفان برخورد شود. وی افزود: جریمه‌های بسیار سنگینی برای این متخلفان در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست علی منتظری به عنوان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان معرفی شد.

وی در نخستین نشست خبری خود پس از معارفه گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که به عنوان یک مدیر برنامه‌ریزی‌هایی را که ساعت‌های زیادی برای تدوین آن وقت گذاشته شده و هم‌اکنون تا این نقطه جلو آمده را ادامه خواهم داد. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان افتتاح ۱۳ طرح تولیدی، تقدیر و تشکر از برگزیدگان حوزه صنعت و معدن و تجارت و واحدهای صنعتی و پیشکسوت صنعتی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، افتتاح ۴ طرح عمرانی در شهرک‌های صنعتی، آغاز اجرای شهرک سرمایه‌گذاری استان، آغاز برنامه افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی و... را از برنامه‌های دهه صنعت و معدن عنوان کرد.

منتظری خاطرنشان کرد: ما حرکتی را از نو آغاز نخواهیم کرد و روند کنونی را با سرعت بیشتری به سوی مقصد ادامه خواهیم داد.

رمضان کامران پی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۷ کشور (گیلان) نیز در این نشست اعلام کرد: ماموریت اصلی ما ذخیره کالاهای اساسی و استراتژیک خصوصا گندم است و وظیفه داریم آرد موردنیاز نانوایان استان را تامین کنیم، البته مسوولیت خرید تضمینی گندم و برنج نیز به عهده ما می‌باشد. همچنین علیرضا رحمان طلب، معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان نیز اعلام کرد: بخش صنعت و معدن و شهرک‌های استان طی سال‌های اخیر رشد مناسبی داشته است.

وی افزود: تا سال ۸۴ تعداد شهرک‌های استان ۱۹ شهرک بوده که در پایان سال قبل به ۳۲ شهرک و ناحیه رسید و مساحت اراضی این شهرک‌ها نیز ۶۸۸ هکتار بوده که به ۱۶۸۶ هکتار رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان تجهیز شهرک‌های استان به سیستم تصفیه خانه فاضلاب را از برنامه‌های مهم این شرکت عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون ۷ شهرک استان مجهز به این سیستم است، همچنین تعداد شهرک‌های گازدار استان در سنوات گذشته ۷ مورد بوده که هم‌اکنون به ۲۱ شهرک رسیده است.