دنیای‌اقتصاد - کرج - مجید طاهرخانی: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسوولان دولتی حدود یک هزار و ۵۰۰ نوع کالا در کشور مشمول استاندارد اجباری قرار گرفته است. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان البرز که در دومین جلسه کمیسیون صنعت و معدن و در جمع صاحبان صنایع در محل این اتاق سخن می‌گفت این مطلب را بیان داشت.

حسین طوسی افزود: این موضوع به صورت دفعی و بدون تمهیدات تصمیم‌گیری شده و مشکلات زیادی را برای تمام صنایع به وجود آورده است.

به گفته وی، اتحادیه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان که ۵ درصد از ترکیبات تولیدات آن را مواد اولیه تشکیل می‌دهد گرفتار قرنطینه استاندارد شده است.

طوسی یادآور شد: در این راستا تاکنون فعالیت ۳۵ کارخانه در استان متوقف و کار آنها به تعطیلی کشیده شده است. او پیشنهاد کرد: برای حل مشکلات، و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی بیشتر، بخشی از محموله آزاد و در اختیار این واحدها قرار داده شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان البرز تصریح کرد: این سیاست سازمان استاندارد باعث شد تا بعضی از واحدهای صنعتی با کمبود مواد اولیه مواجه شده و نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند. مهندس مهدوی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز در این جلسه بحث مربوط به مواد اولیه ناشی را از عدم آشنایی استاندارد بیان کرد.

وی با بیان این نکته که درخواست سرمایه‌گذاری در استان بالاست اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد مسائل ما مسائل بانکی است که خارج از حوزه کاری ما است و باید در حوزه بحث کلان کشوری حل شود. رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان البرز ضمن اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری نزدیک با صاحبان صنایع برای رفع مشکل آنها گفت: در صورت ارائه تسهیلات برای واحدهایی که شرایط خاص ندارند استان البرز دومین استانی خواهد بود که این تسهیلات را در اختیار صنعتگران قرار می‌دهد.

در جلسه یاد شده، محسن رزم خواه مدیرعامل شرکت توکاصدر به قوانین دست و پا گیر در کشور اشاره کرد و افزود: تحریم‌های کشورهای بیگانه را پشت سر گذاشته‌ایم، اما تاکنون نتوانستیم مشکل تحریم‌های داخلی را که توسط مسوولان برای ما ایجاد شده، حل کنیم.

وی با بیان این نکته که تنها راه نجات کشور تولید می‌باشد بر لزوم استفاده از درآمد نفت برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی در جهت افزایش تولید تاکید کرد. مدیرعامل شرکت صنعتی توکاصدر با اشاره به اینکه مسوولان وعده تزریق پول به عنوان سرمایه در گردش را به صاحبان صنایع می‌دهند، اظهار کرد: قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان به این قشر بدهند، اما زمانی که صنعت دچار بحران شد تزریق پول دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.

به گفته او تولید به منابع نیاز دارد و منابع نیز باید از طریق بانک‌ها تامین شود. اگر بانک‌ها به صورت انقباضی عمل کنند، صنعت متحمل زیان شده و به شدت تضعیف و دچار مشکل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید ماشین‌آلات کشاورزی دهقان ورز نیز اظهار کرد: صنعت استان البرز بیمار است و برای این بیمار باید فکر اساسی شود.

وی گفت: از مسوولان انتظار نداریم که معجزه کنند؛ اما بگویند صنعتگران در این شرایط که در بخش واردات و صادرات مشکل دارند، چه کنند و چگونه کارگران را اداره کنند.