بحران آب در هرمزگان جدی است

دنیای‌اقتصاد- بندرعباس- کاظم محمدیان: در حالی‌که بحران آب در استان هرمزگان به یک مساله جدی تبدیل شده است و باید به دنبال راهکارهای مقابله با این بحران بود، کاهش بارندگی در استان نیز، داستان تلخی است که ۱۴ سال از آن می‌گذرد و هم‌اکنون به بحرانی‌ترین دوران خود رسیده است؛ به طوری که «هرمزگان» را به کانون خشکسالی در کشور تبدیل کرده است. به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب استان، مهندس حسین خادمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در نشستی به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب ، با اعلام این مطلب رشد روزافزون جمعیت در شهرهای استان و محدودیت منابع آبیِ ناشی از خشکسالی‌های اخیر را از مهم‌ترین عواملی اعلام کرد که مشکل تامین آب در استان را دوچندان کرده است.

خادمی، اوج بحران خشکسالی در استان را بین دهه ۸۰ تا ۹۰ عنوان کرد و گفت: این استان با ۶۰ درصد کاهش، در ردیف کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.

به گفته وی، در سال‌جاری دشواری‌های تامین آب در استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است که اگر شرایط جوی تغییر نکند و میزان مصرف متعادل نشود، مشکلات دو چندانی را پیش رو خواهیم داشت.

وی اظهار امیدواری کرد با اقدامات در دست اجرا و همکاری شهروندان، تابستان امسال را با کمترین خسارت پشت سر بگذاریم.

سرانه مصرف ۷۰ درصد بالاتر از متوسط کشوری

وی در ادامه صرفه‌جویی در مصرف آب را به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی دانست که در افکار عمومی و رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در راستای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی داشته است. خادمی گفت: اگر چه پس از هدفمندسازی یارانه‌ها میزان مصرف آب در استان ۱۴ درصد و سرانه مصرف از ۲۸۰ لیتر در روز برای هر نفر در سال ۸۹ به ۲۶۶ لیتر در روز برای هر نفر در سال ۹۰ کاهش یافته است، اما همچنان سرانه مصرف آب در استان ۷۰ درصد بالاتر از متوسط الگوی کشوری است.

این مقام مسوول با بیان اینکه گرمای هوا و اقلیم حاکم بر شهرهای استان یکی از دلایل مصرف بالای آب است، گفت: متاسفانه ۳۰ درصد از آب مصرفی شهروندان مربوط به مصارف غیرضروری آنان است که با توجه به نقش مهم شهروندان برای نهادینه شدن فرهنگ صرفه‌جویی، نیازمند کارهای فرهنگی - آموزشی بیشتری برای ارتقای آگاهی افکار عمومی هستیم. مهندس خادمی در ادامه با اشاره به کاهش کلی مصرف در شهرهای استان طی اجرای قانون هدفمندی افزود: در حال حاضر بیشترین کاهش میزان مصرف آب با ۲۶ درصد کاهش مربوط به شهر میناب بوده و کمترین کاهش مصرف نیز با یک درصد در شهرهای بندرعباس و جاسک است.

افزایش سالانه ۷ درصد به تعداد مشترکان آب رییس هیات‌مدیره آبفای هرمزگان با اشاره به رشد ۷ درصدی (سالانه) تعداد مشترکان آب در استان، این افزایش رشد را رشد قابل‌توجه دانست و گفت: در این رابطه ضروری است ظرفیت‌های جدیدی به موازات این افزایش تعریف شود.

خادمی اضافه کرد: ۷۵ درصد از مشترکان آب استان، مصرفی بین صفر تا ۲۲ مترمکعب در ماه، ۲۳ درصد آنان با مصرفی بین ۲۲ تا ۲۴ مترمکعب و ۲ درصد نیز مصرفی بالاتر از ۴۴ مترمکعب دارند که به عنوان مشترکان پرمصرف تلقی می‌شوند.