دنیای‌اقتصاد- اصفهان- فرزانه احمدی: رییس انجمن آهن و فولاد ایران گفت: حمایت از ایجاد مرکز تحقیقات فولاد در اصفهان آینده روشنی را برای عرصه فولاد کشور به دنبال دارد. عباس نجفی‌زاده در دومین جلسه کمیته ایجاد مرکز تحقیقات فولاد اتاق بازرگانی با پیشنهاد نام مرکز پژوهش، فناوری و راهبردی فولاد ایران برای مرکز یاد شده، گفت: این مرکز می‌تواند ضعف‌های فولادسازی کشور را برطرف کند. وی افزود: صرفه جویی در مصرف انرژی، تولید فولادهای جدید، اصلاح مدیریت میانه، آموزش بخش بازاریابی و افزایش بهره‌وری در واحدهای فولادسازی از اقداماتی است که توسط مرکز تحقیقات فولاد مورد توجه قرار می‌گیرد.

نجفی‌زاده با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات فولاد می‌تواند حلقه واسط بین مراکز آموزشی و پژوهشی و واحدهای فولادسازی باشد، تشریح کرد: این مرکز صنعت کشور را به صورت زنجیروار به هم متصل می‌کند. وی ایجاد مرکز تحقیقات فولاد در پاکستان با همکاری ترکیه را نشان از وجود رقابت بین واحدهای تولیدی فولاد در منطقه برشمرد و تاکید کرد: این مرکز باید به صورت یک تشکل غیر دولتی، مستقل اداره شود، مطالعات تحقیقاتی آن به صورت علمی انجام گیرد و فعالیت آن با تعیین موضوعات و اهداف مشخص دنبال شود. رییس انجمن آهن و فولاد ایران با اعلام اینکه در ساخت واحدهای تولیدی فولاد نیازهای آینده در نظر گرفته نشده است، گفت: اگر به همین منوال حرکت کنیم در سال‌های آینده با مشکل تامین فولاد روبه‌رو می‌شویم.

وی سنتی بودن شیوه تولید فولاد در کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بسیاری از سیستم‌های تولید فولاد در کشور قدیمی است و این واحدها بر اساس تکنولوژی روز جهان شکل نگرفته است.

وی ایجاد مرکز تحقیقات فولاد با تعریف مشخص را عامل به روز شدن واحدهای تولید فولاد در کشور دانست و گفت: تولید فولاد با کمیت و کیفیت بیشتر باعث وارد شدن صنعت در فضای جدید می‌شود زیرا تعداد و تنوع صنایع پایین دستی فولاد بسیار زیاد است.

رییس کمیته ایجاد مرکز تحقیقات فولاد اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: برای گسترش و توسعه فولاد کشور نیازمند یک مرکز تحقیقات با هدف بررسی راهکارهای توسعه تولید کمی وکیفی هستیم زیرا در افق برنامه‌ریزی ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور باید به ۵۵ میلیون تن برسد.

سیروس موتمن مصرف کنونی فولاد درکشور را ۲۰ میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: برای خرید این فولاد باید ۱۴ میلیارد دلار هزینه کنیم در حالی که ۵/۱۲ میلیون تن در سال تولید می‌شود و اشتغال پایداری در کشور نیز ایجاد کرده است.

وی ذوب‌آهن اصفهان را پایه‌گذار توسعه صنعتی کشور دانست و گفت: احداث ذوب آهن باعث به‌وجود آمدن واحدهای صنعتی در بخش بالادستی و پایین دستی شد و از خام فروشی سنگ‌آهن نیز جلوگیری کرد.

وی تحلیل وضعیت موجود خط تولید فولادسازان کشور را یکی از پروژه‌های قابل انجام در این مرکز برشمرد و گفت: این مرکز می‌تواند نسبت به اصلاح روش‌های تولید فولاد در واحدهای فولادسازی اقدام کند.