هزینه ۳۰۰میلیارد تومانی در آبفای اروند‏

وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای با آبفای کشور در خصوص بهبود وضعیت شبکه توزیع آب منطقه آزاد اروند و مناطق همجوار خبر داد و اظهار کرد: بخش عظیمی از شبکه توزیع آب منطقه فرسوده و عاملی در نشت آب است به طوری که آب دوبرابر نیاز در شبکه تزریق می‌شود اما باز کمبود آب وجود دارد که برای رفع این مشکل تفاهم‌نامه‌ای برای بازسازی شبکه آب منطقه منعقد شده است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از امضای تفاهم‌نامه برای احداث آب شیرین کن در مناطق همجوار منطقه آزاد اروند به‌عنوان دیگر توافق با آبفای کشور یاد کرد و گفت: توافق‌نامه‌ای با آبفای کشور برای راه‌اندازی آب شیرین کن در چوئبده، اروند کنار و غرب کارون منعقد شد.  وی در ادامه به دیگر طرح‌های عمرانی در حال اجرا با همکاری منطقه آزاد اروند هم اشاره و اظهار کرد: بخش قابل توجهی از طرح‌های اجرایی در منطقه یا با اعتبارات منطقه آزاد اروند یا با رایزنی‌ها و تعامل منطقه آزاد اروند با مسوولان کشور در منطقه در حال اجراست.  

ایجاد آزادراه ترانزیتی به عراق

زمانی از ایجاد آزادراه ماهشهر به شلمچه خبر داد و اظهار کرد: آزادراه ماهشهر به شلمچه آغاز شده که این آزادراه درصورت کسب موافقت عراق از طریق بصره به عراق می‌رود تا به آزادراه مرکزی این کشور متصل شود که در این صورت مسیر ترانزیتی ایجاد خواهد شد که به کلان‌شهر شدن منطقه آزاد اروند کمک خواهد کرد. وی اتصال راه‌آهن خرمشهر به بندر امام خمینی(ره) که در مرحله تجهیز است ادامه ساحل‌سازی اروند صغیر در مینوشهر را به عنوان دیگر طرح‌های عمرانی در منطقه آزاد اروند برشمرد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین از احداث سه پل در خرمشهر و پل‌هایی در آبادان برای اتصال دو سوی رودخانه بهمنشیر به عنوان نمونه طرح‌های عمرانی در حوزه دریا خبر داد.  وی از تهیه طرح راهبردی با کمک مشاوران بین‌المللی و ایجاد شهر هوشمند الپاتان نیز خبر داد و گفت: اکنون برای بر زمین نماندن کارها طبق طرح توجیهی اقدام می‌شود اما تهیه طرح راهبردی منطقه آزاد اروند برای تبدیل شدن این منطقه به کلان‌شهر از طریق فراخوان بین‌المللی انجام می‌شود و برای ایجاد شهر هوشمند الپاتان نیز سرمایه‌گذارانی اعلام آمادگی کرده‌اند.  

زمانی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته سهم اعتبارات عمرانی از بودجه منطقه آزاد اروند ۷۵درصد بوده است به مقایسه این آمار با آمار کشوری پرداخت و گفت: در کشور ۹۰ درصد اعتبارات به اعتبارات جاری اختصاص می‌یابد و این در حالی است که در منطقه آزاد اروند در سال گذشته ۷۵ درصد اعتبارات عمرانی و ۲۵ درصد جاری بوده است.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان منطقه آزاد اروند در سال جاری به سمت سرمایه‌گذاری است، از افزوده شدن اعتبارات بخش عمرانی نیز خبر داد.

زمانی در این باره توضیح داد: رویکرد سازمان منطقه آزاد اروند در سال جاری بیشتر بر بحث سرمایه‌گذاری و اشتغال با هدف افزایش میزان صادرات است با این حال این به معنای توجه کمتر به بخش عمرانی نیست و اعتبارات همچون گذشته و شاید بیشتر نیز به بخش عمران اختصاص داده می‌شود. وی محل تامین اعتبارات سرمایه‌گذاری را اعتبارات بانکی اعلام کرد و گفت: طبق تصمیم‌های گرفته شده و با توجه به اهمیت بحث عمران و ایجاد زیرساخت‌ها، همچنین لزوم بازگشت سرمایه و سودآوری سرمایه‌گذاری در منطقه، اعتبارات اختصاص داده شده از محل اعتبارات بانکی با سود کم خواهد بود و اعتبارات سازمان منطقه آزاد صرف امور عمرانی می‌شود. معاون فنی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند نیز گفت: انتظار می‌رود در دستگاه‌های خدمات رسان همچون شهرداری‌ها شاهد کاهش هزینه‌های جاری باشیم.

موعود شمخانی اظهار کرد: برای افزایش هزینه‌های عمرانی باید هزینه‌های جاری تا حد امکان کاهش یابد و این انتظار وجود دارد اداره‌های خدماتی همچون شهرداری‌ها در کاهش هزینه‌های جاری تا حد امکان تلاش کنند تا بتوان با همکاری، ظرف پنج سال مشکلات کلان‌شهری را رفع کرد. وی از رشد قارچی جمعیت در محل‌های بدون زیرساخت به عنوان مشکلات پیش روی عملیات عمرانی در منطقه آزاد اروند یاد کرد و گفت: برخی مناطق وجود دارند که رشد جمعیت در آنها قارچی است بدون اینکه زیرساخت‌های اسکان در این مناطق فراهم شود و ساماندهی این مناطق از جمله مشکلات موجود است. شمخانی انجام عملیات عمرانی در مناطق مسکونی را عاملی در ایجاد رضایت‌مندی در مردم دانست و از شوراها به‌عنوان نمایندگان مردم خواست تا در این باره کمک‌رسان دستگاه‌های مجری باشند. وی گفت: نقش شوراها در آرام کردن و توجیه کردن مردم می‌تواند بسیار موثر باشد و این انتظار وجود دارد تا با همکاری هم هزینه‌ها صرف احداث زیرساخت‌های مورد نیاز شود. معاون فنی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند به معرفی محورهای برنامه‌ریزی در اجرایی شدن طرح‌های عمرانی پرداخت و اظهار کرد: در آبادان تاکید بر معابر و آب و فاضلاب است. در خرمشهر بر احداث پل ها، معابر و آب و فاضلاب تاکید می‌شود و در مینوشهر فعالیت در حوزه ساحل‌سازی و معابر و آب و فاضلاب اولویت برنامه‌ها را تشکیل می‌دهند.