مزیت اروند برای تجارت

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: معاون گمرک ایران گفت: گمرک در گیت‌هایی که سازمان منطقه آزاد اروند در نظر دارد مستقر می‌شود و در این منطقه انجام وظیفه خواهد کرد.فرود عسگری اظهار کرد: برای استقرار گمرک در ورودی شهرهای آبادان و خرمشهر مسائلی مطرح است که سازمان منطقه آزاد اروند در این زمینه اقداماتی انجام داده است و گمرک کشور نیز برای استقرار در ورودی این منطقه وارد عمل می‌شود. وی افزود: ۱۰۰ میلیون دلار برای عرضه به اصناف و واحدهای صنعتی حاضر در منطقه آزاد اروند درنظر گرفته شده و با سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این زمینه توافق‌‌هایی صورت گرفته است. عسگری تصریح کرد: برای بهبودبخشی به اقدامات گمرک توافق‌هایی با سازمان منطقه آزاد اروند داشتیم که به جمع‌بندی خوبی رسیدیم و به‌زودی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.

بندر چوئبده نیازمند زیرساخت مناسب

وی در ادامه تصریح کرد: به‌منظور تجاری‌شدن بندر چوئبده به امکاناتی نیاز داریم زیرا زیرساخت‌های آن آماده نیست که پس از مذاکره با گمرک استان توافق‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. عسگری اعلام کرد: بندر اروندکنار گمرک خوبی ندارد و فاقد امکانات مناسب است و در کانکسی فرسوده مستقر است؛ اگر مسوولان داخلی شهرستان می‌توانند تا آماده شدن زیرساخت‌های این گمرک، ساختمانی در اختیار ما قرار بدهند، در غیر این صورت باید صبر کرد تا ساختمان این بندر احداث شود.

خوزستان قلب تپنده توسعه اقتصادی

استاندار خوزستان نیز گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در خوزستان، این استان قلب تپنده توسعه اقتصادی کشور است.غلامرضا شریعتی افزود: شاید هیچ منطقه‌ای در دنیا نباشد که همچون خوزستان با تمام کوچکی‌اش دارای تمام ظرفیت‌ها همچون نفت، گاز، پتروشیمی، زمین‌های حاصلخیز کشاورزی، آب‌های شیرین، آب‌های آزاد و بنادر به‌طور یکجا باشد. وی افزود: اگر از تمام این ظرفیت‌ها استفاده شود، کل کشور را می‌توان ساماندهی کرد، اما به‌دلیل استفاده نکردن از این فرصت‌ها، بخشی‌نگری صورت گرفته و منابع آن خرد شده است. استاندار خوزستان گفت: به‌دلیل همین بخشی‌نگری، مشکلات بر اساس فرصت‌ها اصلاح نمی‌شوند و توزیع اعتبارات نیز به درستی انجام نمی‌شود. شریعتی افزود: باید در جاهایی که سرمایه‌گذاری باعث افزایش ثروت می‌شود، بیشتر سرمایه‌گذاری شود زیرا به ما کمک می‌کند تا در تولید پیشگام شویم.

فرصتی برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز با اشاره به فرصت‌ها و زمینه‌های توسعه این منطقه گفت: منطقه آزاد اروند فرصت و زمینه‌ای برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی در جنوب غرب کشور و اتصال کریدور شرق به غرب است. اسماعیل زمانی اظهار کرد: قرار گرفتن در استراتژیک‌ترین منطقه خاورمیانه و قرار گرفتن در بزرگ‌ترین حوزه انرژی جهان به شعاع ٣٠٠ کیلومتر از مزایای منحصربه‌فرد منطقه آزاد اروند است.وی افزود: منطقه آزاد بودن یک موقعیت جغرافیایی و مزیت است و عاملی برای قدرتمندسازی نظام ساختاری اقتصاد کشور محسوب می‌شود. زمانی ادامه داد: فعالیت‌ها در یک منطقه آزاد شرایط را برای تولید و اشتغال و رشد اقتصادی فراهم می‌کند.وی افزود: شمال خلیج‌فارس در مالکیت ایران است و بخش اندکی از آن در مالکیت عراق و کویت قرار دارد و متاسفانه ما در اثر مشکلات مربوط به جنگ و مسائل بین‌المللی که پیش آمده بود، نتوانستیم از این موقعیت بهره‌برداری مطلوب داشته باشیم.وی اظهار کرد: در کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس که این مزیت ذاتی را نداشتند در غیاب ما این مزیت را از شمال به جنوب خلیج‌فارس منتقل کردند و بنادر استراتژیک، بنادر آزاد و موقعیت‌های ویژه توسعه تجارت و ترانزیت بین‌المللی در آن بخش ایجاد کردند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در سال‌های اخیر با استقرار دولت جدید عراق و با توجه به شرایط به‌وجود آمده در حوزه خاورمیانه و ناامن شدن کشورهای منطقه، ایران به جزیره ثبات و امن منطقه خاورمیانه تبدیل شد اما این فرصت به وجود آمده، فرصتی گذرا است و باید از مزیت اصلی در بخش شمال‌غرب خلیج‌فارس یعنی منطقه آزاد اروند در جهت توسعه اقتصادی کشور و حتی کشورهای همجوار که با ما دارای مشترکات مذهبی و فرهنگی هستند، استفاده کنیم. زمانی افزود: خط کریدور شرق به غرب آسیا که از چین و ژاپن شروع می‌شود برای رسیدن به غرب دو راه برای عبور دارد؛ نخست کانال سوئز است که در اوایل قرن بیستم ایجاد شده و دیگری راه بین‌المللی ناشی از توسعه فراوان تجارت بین‌المللی است که باید شکل بگیرد و آن کانال سوئز خشک است که ارتباط شرق به غرب آسیا را از طریق ریل، جاده و ارتباط بنادر از طریق خشکی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بنادر بین‌المللی از شرق آسیا آغاز و تا غرب حوزه مدیترانه ادامه دارد، اظهار کرد: در استراتژیک‌ترین موقعیت این کریدور قرار گرفته‌ایم، منطقه آزاد اروند بنا بر همان مزیت ذاتی قرار داشتن در شمال‌غرب خلیج‌فارس، محل تلاقی کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال آسیا است، بنادر ما با راه‌های ارتباطی تجاری امکان اتصال به بنادر حوزه مدیترانه و از طریق جاده و ریل امکان اتصال به حوزه شمالی یعنی قفقاز و دریای سیاه را دارند.وی تصریح کرد: در شرایط بین‌المللی خاص و ویژه کنونی ایران و به‌خصوص در منطقه جنوب‌غرب ایران، منطقه آزاد اروند قرار دارد که به‌عنوان یک فرصت غیر قابل گذشت باید به آن توجه و پرداخته شود، هیچ نظام و دولتی نمی‌تواند چنین مزیت‌ها و فرصت‌هایی را به‌منظور توسعه اقتصادی کشور نادیده بگیرد.