کرمانشاه فعال‌ترین کانون کارآفرینی کشور

دنیای اقتصاد-کرمانشاه-الهام اکبری: به‌ دلیل‌ نقش‌ و جایگاه‌ ویژه‌ کارآفرینان‌ در روند توسعه‌ و رشد اقتصادی‌، بسیاری‌ از دولت‌ها در کشورهای‌ توسعه‌ یافته‌ و درحال‌ توسعه‌ تلاش‌ می‌‌کنند با حداکثر امکانات‌ و بهره‌‌برداری‌ از دستاوردهای‌ تحقیقاتی‌، تعداد بیشتری‌ از افراد جامعه‌ را که‌ دارای‌ ویژگی‌های‌ کارآفرینی‌ هستند به‌ آموزش‌ در جهت‌ کارآفرینی‌ و فعالیت‌های‌ کارآفرینانه‌ تشویق‌ و هدایت‌ کنند. کارآفرینان‌ با تشخیص‌ فرصت‌ها و موقعیت‌ها موتورمحرکه توسعه و رشد اقتصادی به‌شمار می‌روند و در حقیقت اشتغال‌زایی‌ یکی‌ از دستاوردهای‌ مهم‌ کارآفرینی‌ است. در واقع می‌توان گفت؛ حل معضلات پیچیده اجتماعی از عهده دولت‌ها به تنهایی خارج است و حضور گسترده همه نیروهای فعال جامعه را می‌طلبد. در کشور ما به کارآفرینی آن طور که باید توجه نشده است. این موضوع به‌ویژه در شهر کرمانشاه نمود بیشتری دارد. بسیاری از کارآفرینان در کرمانشاه بدون هیچ‌گونه حمایتی و به تنهایی مشغول فعالیت هستند و با گذشت زمان دچار سرخوردگی می‌شوند.

سجاد سنجابی، رئیس کانون کارآفرینان کرمانشاه درباره فعالیت‌های این کانون می‌گوید: در کرمانشاه حدود ۴ سال است که کانون کارآفرینی شکل گرفته و اکنون فعال‌ترین کانون کشور، کانون کرمانشاه است. کمیسیون بانوان و کشاورزی کرمانشاه در کشور و در وزارتخانه جزو فعال‌ترین کمیسیون‌ها هستند. وی اظهار می‌کند: فعالیت‌های کانون در شهر کرمانشاه جا نیفتاده است. سنجابی با گلایه از روند معرفی کارآفرینان می‌افزاید: در استان نه تنها کارآفرینان بلکه مسوولان نیز با کانون همکاری ندارند. اگر همکاری وجود داشت، در کرمانشاه یک کارآفرین بیکار وجود نداشت. همچنین ناهماهنگی‌ها در این حوزه باعث شده آمار دقیقی از کارآفرینان در استان وجود نداشته باشد. حتی بسیاری از کارآفرینان به ما مراجعه نمی‌کنند. سنجابی با بیان اینکه کانون کارآفرینان کرمانشاه به‌دلیل فعالیت‌های گسترده خود در کشور به رسمیت شناخته شده، می‌گوید: این درحالی است که این کانون در کرمانشاه و به‌ویژه بین مسوولان مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس کانون کارآفرینان کرمانشاه ادامه می‌دهد: حدود ۱۱۲ نفر عضو کانون هستند که ۹۰ نفر آنان جزو کارآفرینان برترند. کانون کارآفرینی متشکل از ۶ نفر دولتی و ۶ نفر بخش خصوصی است. در بخش دولتی استاندار، رئیس آن و رئیس اداره کار نیز دبیر کانون است. از ۶ نفر بخش خصوصی یک نفر به‌عنوان رئیس کانون کارآفرینان است. این کانون دارای ۱۵ کمیسیون است.

سنجابی با بیان اینکه آمار دقیقی از کارآفرینان کرمانشاه وجود ندارد، می‌افزاید: کارآفرینان کرمانشاه چون به دنبال عضویت در کانون نیستند، به‌عنوان کارآفرین برتر معرفی نمی‌شوند.

رئیس کانون کارآفرینان کرمانشاه می‌گوید: شناسایی و تشویق افراد کارآفرین از اهداف کانون است. تعیین وضعیت بیکاران و کارآفرینان استان نیز از نظر تخصص و درجه دانش‌آموختگی از اهداف دیگر کانون است. سنجابی ادامه می‌دهد: در مواردی اسامی کارآفرینان از سوی برخی نهادها ارائه می‌شود که خیلی صحت ندارد. به‌عنوان مثال یک کشاورز تحت‌عنوان کارآفرین یک میلیارد تومان از بانک وام گرفته ولی حتی یک نفر را هم بیمه نکرده است. برنامه کانون این است که می‌خواهد با چنین رویه‌هایی مقابله و از انحراف تسهیلات جلوگیری کند. رئیس کانون کارآفرینان کرمانشاه می‌گوید: تلاش بر این است که کارآفرینان کرمانشاه گرد هم بیایند تا مشکلاتی که امروز گریبانگیر استان است تا حدودی رفع شود. سنجابی اظهار می‌کند: رسانه‌ها نیز باید به کمک ما بیایند تا کارآفرینان واقعی را معرفی کنیم. از رسانه‌های استان درخواست حمایت داریم تا این کانون را به خوبی به جامعه معرفی کنند زیرا یکی از اولویت‌های ما شناسایی کارآفرینان استان و ایجاد ارتباط ارگانیک میان آنها است.

وی می‌گوید: در صورت رونق فعالیت‌های کانون کارآفرینی، اقتصاد استان پویاتر می‌شود. این مقام مسوول با بیان اینکه پیگیر مسائل و مشکلات کارآفرینان هستیم، می‌افزاید: به دنبال این هستیم که طرح‌های کارآفرینان به بار بنشیند و پس از شناسایی آنان و ثبت نام در کانون مشکلاتشان را رفع کنیم.