خوزستان کانون توسعه کشور

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: خوزستان برای همه دولت‌ها و ملت ایران از جهات مختلف مهم است و از نظر سابقه تاریخی نیز افتخاری برای کشور محسوب می‌شود؛ مردم خوزستان در دوران مختلف به کشور خدمت کرده‌اند و رشادت‌های مثال‌زدنی را در آن دوران رقم زدند.

اسحاق جهانگیری در شورای اداری استان، با اشاره به اینکه خوزستان کانون اصلی توسعه ایران در زمینه‌هایی همچون کشاورزی، آب، پتروشیمی، نفت و بنادر است، افزود: خوزستان کارکردی ملی دارد به همین دلیل باید به مسائل آن در سطح ملی توجه شود و به مشکلات آن نیز در همین سطح رسیدگی شود. وی اظهار کرد: همه فرصت‌های توسعه یکجا در این استان وجود دارد و مهم این است که به‌عنوان مدیران استانی و ملی این توسعه را مدیریت کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به پدیده ریزگردها در استان گفت: باید هرچه همت داریم به‌کار بگیریم تا مشکلات مردم صبور این استان حل شود. وی افزود: مجموعه تصمیماتی که گرفته شده از نظر ما قابل پذیرش نیست که منشأ داخلی این ریزگردها همچنان بدون مقابله باقی بماند.وی ادامه داد: در مصوبه اخیر هیات دولت ۹۵هزار میلیارد ریال برای آب و فاضلاب و ۱۵۰۰میلیارد تومان برای برق به خوزستان اختصاص داده شده است و برای آبرسانی به روستاها در بند پنج وزارت نیرو مکلف شده تا از ردیف مربوطه ۱۵۰ میلیارد تومان به خوزستان اختصاص دهد.جهانگیری توضیح داد: احیای کارون یکی از برنامه‌های مهم در برنامه توسعه ششم است و برای همین کارخانه‌ها نباید فاضلاب خود را به این رودخانه بریزند و فاضلاب شهری هم باید سازماندهی شوند.

نهال کاری در کانون‌های ریز گرد

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: سال گذشته با همه محدودیت‌ها ۳۰ میلیارد تومان به اضطرار برای طرح نهال‌کاری در خوزستان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت. به این منظور تاکنون بیش از ۵/ ۱ میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام شده و آب را تا روزهای آینده به کانال کوت امیر می‌رسانیم.وی افزود: برای موضوع ریزگردها دو گروه مطالعاتی شامل یک گروه بیولوژیک برای بحث کشت و یک گروه مطالعاتی برای بحث آبرسانی در نظر گرفته شده است. همچنین بنا است که یک سهمیه آب برای محیط زیست تخصیص پیدا کند؛ زیرا در گذشته آب‌هایی که تخصیص داده می‌شد تنها برای شرب، کشاورزی و صنعت بود. وی اظهار کرد: در فاز دوم حدودا ۴۴ کیلومتر طراحی شده که عمده ۴۲ هزار هکتار نقاط بحرانی ریزگردها را پوشش می‌دهد و امیدواریم آبی که از طریق کانال‌ها انتقال داده می‌شود پشتیبان اراضی و بیابان‌های استان باشد.وی افزود: در آبرسانی به اراضی بحرانی، فاز اول را تا قبل از پایان فروردین آبرسانی می‌کنیم اما برای فاز دوم مقداری با تاخیر مواجه هستیم.وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با تخصیص پساب فاضلاب شرق اهواز امیدواریم بتوانیم کمربند سبز اهواز را به شکلی ایجاد کنیم که علاوه‌بر ریزگردها بتواند در هوای گرم تابستان هوای اهواز را مطبوع کند و این فرصتی است که در چارچوب طرح‌ها قرار دارد.

توجه بیشتر دولت به خوزستان

استاندار خوزستان نیز گفت: از آنجا که توسعه کشور وابسته به توسعه استان خوزستان است لازم است دولت تدبیر و امید اقدامات موثرتری برای بهره‌وری از ظرفیت‌های این استان انجام دهد.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: خوزستان با ظرفیت‌های بسیار همچون مرزهای آبی، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، سد و نیروگاه‌های بزرگ، فرودگاه‌ها، همجواری با بازارهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس، کشاورزی و نفتی نیازمند اقدامات برای بهره‌وری از ظرفیت‌ها است. استاندار ادامه داد: مصوبه‌ای شامل پنج بند اساسی برای زیرساخت‌های اصلی خوزستان با اهتمام هیات دولت در اولین جلسه سال جاری تصویب شده که از دولت تقاضا داریم برای عملیاتی کردن آن به ما کمک کند تا آن را با سرعت تمام در خوزستان اجرایی کنیم. وی گفت: تصویب حق‌آبه تالاب‌ها به‌عنوان اولویت اصلی، تکمیل بیمارستان سوانح سوختگی و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، توسعه منطقه آزاد اروند به ۲ شهرستان آبادان و خرمشهر، آبرسانی طرح غدیر که به غرب و شرق اهواز، خرمشهر و آبادان رسیده، مصوبه فاضلاب، ثابت نگه داشتن رشد درآمدهای مالیاتی، تبدیل ۲ درصد درآمدهای نفتی به سه‌درصد، احیای کارون را می‌توان از توجهات دولت و مجلس به خوزستان نام برد. وی اظهار کرد: مصوبه ایجاد توازن منطقه‌ای در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز یکی دیگر از طرح‌های دولت برای استان است. استاندار خوزستان با اشاره به آلودگی‌های زیست‌محیطی در خوزستان تصریح کرد: این آلودگی‌ها ناشی از دستکاری در طبیعت و اقلیم خوزستان است. در هیچ استانی طبیعت به اندازه خوزستان دستکاری نشده است.

صادرات 5/ 6 میلیارد دلاری غیرنفتی

در ادامه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان از ۵/ ۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی این استان در سال گذشته خبر داد.امید حاجتی افزود: آخرین مصوبه هیات دولت برای استان، پنج موضوع آب، برق، فاضلاب، گردوغبار و همچنین طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی را شامل می‌شود.وی اظهار کرد: در استان علاوه‌بر اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی ملی که انجام شده (در چارچوب برش‌های استانی) یک برنامه اقدام و عمل به‌منظور قانون بودجه سال ۹۵ تدوین شده است.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: اولویت‌های اعلامی از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر اساس ظرفیت‌های قانون بودجه سال ۹۵ با هفت بند شامل ۷۱ طرح بازسازی و نوسازی، ۶۴ طرح تکمیلی و ۵۹ طرح جدید بوده است.

حاجتی اظهار کرد: شناسایی و ساماندهی واحدهای نیمه فعال و راکد (۱۰۰ درصد پیشرفت)، پرورش ماهی در قفس (۵۰ درصد پیشرفت)، خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل شهری (۵۷ درصد پیشرفت)، بهره‌برداری از سواحل جنوبی کشور، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری‌های نوین از عملکردهای استان خوزستان به‌منظور ستاد ملی اقتصاد مقاومتی است. وی اظهار کرد: طرح‌های استانی برنامه میان‌مدت اقدام و عمل اقتصادی مقاومتی استان خوزستان ۱۱۱ مورد بودند که به ۳۱ دستگاه اجرایی مربوط می‌شود. با ۴۱ درصد پیشرفت این طرح‌ها را در سال اول محقق کردیم. حاجتی در ارتباط با مشکلات فراروی اجرای برنامه اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی استان‌ها گفت: نامشخص بودن طرح‌های ملی که صرفا کارکرد ملی دارند، عدم ارتباط وزارتخانه‌ها با دستگاه‌های اجرایی استان (عدم معرفی رابط وزارتخانه‌ای به دستگاه‌های اجرایی استان، عدم تعیین برش‌های استانی از طریق وزارتخانه و عدم تعیین سهم استان از منابع فاینانس) از این چالش‌ها هستند.