نارسایی اصلی اشتغال در خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نبود صنایع پایین‌دستی مرتبط با صنایع بزرگ در خوزستان به‌عنوان مهم‌ترین نارسایی برای ایجاد زمینه‌های اشتغال بیشتر در این استان نام برد.

علی ربیعی گفت: زیرساخت‌های استان به نسبت سایر استان‌ها مناسب‌تر است و صنایع بزرگی به‌ویژه در زمینه انرژی که روز به روز هم در حال گسترش است در این استان وجود دارد اما متاسفانه زنجیره شغلی رو به پایین این صنایع در استان شکل نمی‌گیرد و این یکی از نارسایی‌های ما است. به گفته وی با فعال‌سازی زنجیره صنایع پایین‌دستی صنایع بزرگ در خوزستان به‌طور مثال دیگر نیازی به واردات قطعات مورد نیاز صنایع به این استان نخواهد بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسائل اجتماعی و برنامه آینده اشتغال در خوزستان از موارد قابل طرح در این کمیسیون برای تبادل نظر در مورد آنها بود، افزود: بر این اساس تصمیم گرفته شد تا دو مرکز مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر در سازمان بهزیستی خوزستان و ۶ مرکز اورژانس اجتماعی نیز در شهرهای فاقد اورژانس اجتماعی در استان خوزستان فعال شوند. ربیعی با اشاره به اینکه برنامه توسعه اجتماعی استان با تاکید شهر آبادان مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: موضوع تنظیم نظام‌نامه مسوولیت اجتماعی شرکت‌های فعال در مناطق با هدف بهره‌مندی بهتر و بیشتر از آنها به‌عنوان یک اولویت باید تعریف، تنظیم و به شرکت‌ها ارائه شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ظرفیت‌سازی بیشتر در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و رفاهی برای مردم اظهار امیدواری کرد تا در موضوع مشارکت و وظیفه اجتماعی موسسات و شرکت‌های فعال در منطقه بتوانیم به یک قاعده هدف‌گذاری شده و معین برسیم تا از این طریق نیز در کنار منابع منطقه آزاد بتوانیم به توسعه اجتماعی شهر و استان در کنار بحث اشتغال در منطقه برسیم که برای آن نیز طرح‌هایی تعریف شده و برخی‌ها نیز در حال اجرا است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون از محل صندوق‌های بازنشستگی در مسجد سلیمان یک طرح بسیار بزرگ با سرمایه‌گذاری ۱۴هزار میلیارد ریالی را داریم ضمن آنکه پیگیر اجرای طرح‌های برق در استان نیز هستیم، شروع به‌کار فاز ۲ پالایشگاه آبادان با پیش‌بینی حدود ۶ هزار شغل می‌تواند به‌منظور رفع بیکاری جمع زیادی از مردم موثر باشد.

ربیعی به اجرای دو طرح فولاد با ظرفیت چهار میلیون تن و اشتغال‌‌زایی چهار هزار نفر و فعالیت ۱۶ مینی‌پالایشگاه با ظرفیت ایجاد اشتغال هر کدام به‌طور مجزا برای ۱۰۰ نفر به عنوان دیگر زمینه‌های توسعه اشتغال در خوزستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه مشاغل غیرمستقیم با توجه به ظرفیت‌های مناسب مورد غفلت قرار گرفته‌اند و باید از سوی مسوولان بررسی شوند، ضمن آنکه موضوع گسترش فعالیت شرکت کشتی‌سازی اروندان را نیز مد نظر داریم که پیش‌بینی می‌شود با فعال شدن فاز دوم آن تعداد قابل‌توجهی شغل را در آنجا داشته باشیم.

وی در ادامه از کالاهای ملوانی به‌عنوان دیگر مباحث قابل پیگیری در آبادان نام برد و اظهار کرد: قصد داریم ضمن بررسی موانع احتمالی به‌منظور رفع آنها نیز برنامه‌ریزی و اقدام کنیم، عده‌ای از مردم در این بخش فعالند، از این رو ضروری است تا ضمن بررسی مسائل مربوطه برای رفع موانع حقوقی و قانونی آنها و ساماندهی بیشتر آن در این زمینه نیز بکوشیم.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دولت دستور داده تا موضوع کولبرها و کالای ملوانی بررسی‌ تا برای آن قاعده‌ای تنظیم شود که فعالان این بخش بتوانند در چارچوب‌های قانونی و به‌طور ضابطه‌مند با آسودگی خاطر بیشتر به فعالیت خود بپردازند. ربیعی یادآور شد: اکنون در شلمچه نیز ۱۵۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند که گسترش فعالیت‌ها در این بخش از دیگر برنامه‌ریزی‌ها است که اقدامات مطالعاتی آن آغاز شده است.

ربیعی در ادامه افزود: اکنون موضوع گردشگری در آبادان بیشتر جنبه مسافرگردی دارد که باید به گردشگری تبدیل شود تا موجب افزایش ثروت و درآمدزایی بیشتر برای مردم منطقه شود، در اینجا در بخش‌های حمل‌ونقل اعم از دریایی، جاده‌ای و ریلی ظرفیت کار بیشتر وجود دارد ضمن آنکه در بخش خدمات مولد به‌ویژه صنعت بسته‌بندی نیز ظرفیت خالی وجود دارد که همه این موارد در سند توسعه شهری آبادان گنجانده شده است. وی اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد نسبت تحصیل و اشتغال در میان نیروهای بومی کم است و این یکی از مهم‌ترین مسائل قابل توجه است که برای آن مقرر شد تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری و کمک منطقه آزاد اروند، وزارت نفت، سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزش‌های مهارتی به نیروهای آبادان و خرمشهر اقدام کنند تا ضمن اینکه صاحب مهارت می‌شوند زمینه به‌کارگیری آنها در طرح‌های مختلف نیز مهیا شود.