خوزستان آماده جذب سرمایه‌گذار خارجی

دنیای اقتصاد - اهواز- محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: با ظرفیت و موقعیتی که این استان دارد آماده جذب سرمایه‌گذاران خارجی در تمام زمینه‌ها هستیم. غلامرضا شریعتی افزود: این طرح شروع جدیدی برای همکاری بیشتر میان ایران و آلمان برای اقدامات گسترده‌تر و سرمایه‌گذاری ‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف به‌ویژه انرژی‌های نو است. استاندار خوزستان اظهار امیدواری کرد: در نقاط مختلف استان و در زمینه‌‌های مختلف نیز سرمایه‌‌گذاری انجام شود و به‌طور حتم مسوولان استان و منطقه برای تسهیل این موارد آمادگی کامل دارند تا زمینه تولید و اشتغال بیشتر فراهم شود. شریعتی با اظهار خرسندی از آغاز عملیات اجرایی فاز نخست بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور در منطقه آزاد اروند افزود: امیدواریم فاز دوم بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور هرچه سریع‌تر انجام شود و این نیروگاه که هم بادی و هم خورشیدی است، به‌عنوان الگویی برای دیگر مناطق کشور باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به معافیت‌های گمرکی و مالیاتی در منطقه آزاد اروند گفت: از لازمه‌های جذب سرمایه‌گذاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری برای صادرات و تضمین بازگشت سرمایه و سود آن، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی در منطقه است. شریعتی اظهار کرد: منطقه آزاد اروند از لحاظ سوق‌الجیشی و همجواری با کشورهای کویت و عراق، شرایط خوبی را از لحاظ محیطی برای جذب سرمایه‌گذار دارد.وی افزود: امکانات و تمهیداتی که از جانب مدیریت منطقه آزاد اروند برای جذب سرمایه‌گذار فراهم شده است، موجب تسهیل کار سرمایه‌گذاران و رغبت بیشتر سرمایه‌گذاری خواهد شد.استاندار خوزستان با اشاره به دیگر گروه‌های سرمایه‌گذار در منطقه آزاد اروند گفت: آلمان تنها کشوری نیست که خوزستان و به‌ویژه منطقه آزاد اروند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است، بلکه لهستان، هلند، عراق و چین نیز از دیگر سرمایه‌گذارانی هستند که یا کار تولیدی خود را در منطقه شروع کرده‌اند یا در حال مذاکره با مسوولان در زمینه سرمایه‌گذاری هستند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز از وارد کردن آخرین تکنولوژی تولید انرژی پاک با راه‌اندازی بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور در خرمشهر خبر داد.

اسماعیل زمانی اظهار کرد: این یک طرح فناورانه است که شرکت آلمانی آن را طراحی و در آن سرمایه‌گذاری کرده و آن را اجرا خواهد کرد. وی افزود: این تجهیزات طبق آخرین تکنولوژی است و قرار است ۱۴ برج بادی با توان تولید ۴/ ۳ مگاوات نصب شوند و این در حالی است که بزرگ‌ترین ژنراتور توان تولید ۵/ ۱ مگاوات برق را دارد.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه سازمان منطقه آزاد تنها زمین را برای احداث این نیروگاه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده است، گفت: منطقه آزاد زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار را در اختیار سرمایه‌گذار قرار داد و سرمایه‌گذار تمام مراحل کار را انجام می‌دهد و مجوزها نیز از سوی شرکت برق منطقه‌ای خریداری می‌شود.وی در ادامه تاکید کرد: تمام سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در منطقه آزاد می‌توانند با مالکیت سرمایه خود را وارد مدار کار کنند.

زمانی با بیان اینکه با راه‌اندازی این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور در منطقه آزاد اروند احداث خواهد شد، افزود: این نیروگاه آخرین تکنولوژی را وارد کشور می‌کند و برق غیر فسیلی و انرژی پاک به‌منظور حفاظت از محیط زیست وارد شبکه خواهد شد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان از تصمیم برای صادرات بخشی از انرژی برق تولیدی به عراق خبر داد و گفت: بخشی از برق تولید شده از سوی این نیروگاه وارد شبکه می‌شود و بخشی نیز از خط انتقالی موجود به عراق صادر خواهد شد. مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان نیز گفت: نیروگاه بادی خرمشهر بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور با ظرفیت ۱۰۸ مگاوات در کشور است و این طرح بزرگ‌ترین ظرفیت تولید در ایران محسوب می‌شود. محمود دشت‌بزرگ اظهار کرد: امیدواریم با راه‌اندازی این نیروگاه فاز جدیدی از تولیدات برق به وسیله نیروهای تجدیدپذیر صورت بگیرد و شاهد توسعه این نیروگاه‌ها در استان خوزستان باشیم. وی افزود: از تمام علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران در این زمینه دعوت می‌شود تا با بررسی‌های لازم سرمایه‌گذاری خود را در خوزستان انجام دهند و دولت قطعا حمایت خود را از آنان انجام خواهد داد. دشت‌بزرگ تصریح کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که در بخش خورشیدی استان خوزستان می‌تواند ۱۰۰ هزار مگاوات نیروگاه داشته باشد که این با همت وزارت نیرو و شرایطی که دولت برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد تحقق می‌یابد. در این مراسم پروفسور فرانک ریس بک، سرمایه‌گذار این طرح نیز گفت: مطالعات بادسنجی و شناسایی موقعیت جغرافیایی این منطقه از سال ۲۰۰۸ شروع شده و دو سال است که مقدمات طرح نیروگاه آغاز و مجوزهای پایانی آن اخذ شده است. وی درباره هزینه‌های این طرح در منطقه اظهار کرد: بیش از ۸۰ میلیون یورو پیش‌بینی شرکت ما برای راه‌اندازی این نیروگاه عظیم بوده است.