بسته کرمانشاه برای همسایه‌های شرقی

دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خواستار خواهرخواندگی کرمانشاه با یکی از استان‌های همتراز هندوستان شد. کیوان کاشفی در دیدار تجار و فعالان اقتصادی کرمانشاه با سفرا و نمایندگان اقتصادی کشورهای هند، افغانستان و پاکستان، به رشد اقتصادی سریع هندوستان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این کشور اکنون قطب اقتصادی آسیا و جزو ۲۰ قدرت اقتصادی دنیا است. وی از رقم پایین مبادلات تجاری بین ایران و هند یاد کرد و افزود: این رقم اکنون ۵/ ۲ تا ۳ میلیارد دلار است که با این حجم برای اقتصاد دو کشور رقم پایینی است. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است: مبادلات تجاری ایران و هند طی دو تا سه سال آینده می‌تواند دو برابر شود. کاشفی تحریم‌ها را از عواملی دانست که باعث کندی رشد مبادلات تجاری دو کشور شده و تاکید کرد: دو کشور باید برای افزایش مبادلات در پسابرجام برنامه داشته باشند.

وی به مبادلات تجاری هند و کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: کرمانشاه از سال‌های دور واردکننده برنج از هند و صادرکننده نخود به این کشور بوده است، اما در سال‌های اخیر تنزل مبادلات دو کشور را داشته‌ایم که امیدواریم بعد از این سفر میزان مبادلات دو طرف بیشتر شود. رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خواستار خواهرخواندگی کرمانشاه با یکی از استان‌های هند شد و تصریح کرد: تقاضای دیگر ما اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بین دو کشور است. کاشفی در ادامه به مبادلات تجاری ایران و افغانستان هم اشاره کرد و افزود: افغانستان از مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی ما است و از قدیم نیز علایق و ریشه فرهنگی مشترکی با هم داشتیم. به گفته این مسوول، تنها در ۸ ماه امسال و فقط از کرمانشاه حدود ۱۰ میلیون دلار کالا شامل محصولات بهداشتی، کاشی و سرامیک، پروفیل و نخود به افغانستان صادر شده است. وی با بیان اینکه کرمانشاه و افغانستان در سه حوزه می‌توانند مناسبات خود را گسترش دهند، خاطرنشان کرد: این حوزه‌ها شامل خدمات فنی و مهندسی و کارهای ساختمانی، کشاورزی و همچنین همکاری دانشگاهی و آموزشی است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از آمادگی استان برای گسترش مراودات با افغانستان در این بخش‌ها یاد کرد و ادامه داد: میزبان تجار افغانستان نیز هستیم تا از نزدیک با توانمندی‌های کرمانشاه آشنا شوند. کاشفی سپس به مراودات با پاکستان هم اشاره و تصریح کرد: منافع مشترک زیادی با پاکستان داریم و ارتباطات ما دیرینه است. وی با بیان اینکه به‌دلیل مسائل امنیتی ارتباطات اقتصادی دو کشور از رونق کافی برخوردار نیست، تاکید کرد: سطح مبادلات تجاری دو کشور به زحمت به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد که این رقم قابل قبول نیست. عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در مقطعی که رایزن بازرگانی ایران در پاکستان کرمانشاهی بود، مراودات خوبی بین دو کشور و حتی بین پاکستان و کرمانشاه داشتیم و هیات‌هایی هم از پاکستان به کرمانشاه سفر کردند. وی اظهار امیدواری کرد: دوباره مراودات دو کشور به سطح سابق بازگردد و اظهار کرد: تمایل داریم در نمایشگاهی که قرار است در پاکستان برگزار شود، حاضر شویم.

کاشفی در پایان افزود: اگرچه سه کشور هند، پاکستان و افغانستان همسایه شرقی ایران هستند و کرمانشاه در غرب کشور قرار دارد، اما همیشه ارتباطات تجاری خوبی داشته‌ایم و به دنبال تقویت آن نیز هستیم. سفیر هندوستان در ایران نیز گفت: مراودات ایران و هند باید به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسد. رئیس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت کرمانشاه هم سه کشور هند، پاکستان و افغانستان را از اهداف صادراتی ایران دانست. نعمت‌الله حقیقی گفت: سهم کرمانشاه در این روابط تجاری کم بوده است اما امیدوارم با نشست‌های اخیر و معرفی توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، سطح روابط اقتصادی و اجتماعی طرف‌ها ارتقا یابد. به گفته حقیقی، هند، پاکستان و افغانستان هدف صادرات محصولات کشاورزی و به‌ویژه گیاهان دارویی کرمانشاه هستند و سابقه این صادرات بیش از ۱۰۰ است. دعوت از سرمایه‌گذاران هند، پاکستان و افغانستان برای حضور و سرمایه‌گذاری در کرمانشاه، همکاری مشترک در زمینه استفاده از سنگ‌آهن افغانستان، صادرات برنج با کیفیت و قیمت مناسب به کرمانشاه، مشکل نبودن حساب ال‌سی برای تاجران کرمانشاهی، کندی صدور ویزای پاکستان برای تاجران و اعلام آمادگی برای مبادلات علمی، آی تی، تجهیزات پزشکی و دارو از موضوعاتی بود که فعالان بخش خصوصی کرمانشاه در این نشست مطرح کردند و خواستار رسیدگی به آن شدند.

سوراب کومار در نشست با فعالان اقتصادی کرمانشاه که در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کرمانشاه برگزار شد، میزان مبادلات کنونی ایران و هند را حدود ۵/ ۲ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با احتساب مبادلات تجاری «هیدروکربن‌ها»، این عدد به ۹ میلیارد دلار می‌رسد. وی ادامه داد: این در حالی است که میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های گذشته ۱۵ میلیارد دلار بود که به ۱۳ میلیارد دلار و سپس به ۹ میلیارد دلار کنونی تقلیل یافت. سفیر هندوستان در ایران با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران به هند، خاطرنشان کرد: در این سفر هدف‌گذاری شد که مبادلات تجاری دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسد که ما نیز از این رقم استقبال می‌کنیم. کومار معتقد است: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های کاشی و سرامیک، خدمات مهندسی، پتروشیمی، قطعات خودرو، نساجی و IT مبادلات خود را افزایش دهند و رقم مبادلات تجاری را ارتقا دهند. سفیر هندوستان همچنین از قراردادهای در حال اقدام بین ایران و هند در حوزه نفت و گاز هم یاد کرد و افزود: ارزش یکی از این قراردادها سه تا چهار میلیارد دلار است و اگر ایران به ما اجازه همکاری بیشتری بدهد، استقبال می‌کنیم.

سفیر هندوستان در ایران، همچنین از در حال اجرا بودن چند قرارداد سرمایه‌گذاری نیز بین ایران و هند خبر داد. کومار سپس از «چابهار» به‌عنوان یک مزیت ایران برای افزایش مبادلات بین کشورهای ایران، هند، افغانستان و پاکستان یاد کرد و ادامه داد: صحبت‌هایی هم در زمینه قرارداد برای گسترش میدان گازی چابهار بین ایران و هند وجود دارد.سفیر هندوستان در ایران این کشور را صاحب یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در دنیا دانست و اظهار کرد: طی چند سال اخیر توانستیم ۷ درصد در رنکینگ اقتصادی جهان پیشرفت کنیم. کومار از زمینه‌هایی که ایران می‌تواند در هند سرمایه‌گذاری کند هم یاد کرد و افزود: قرار است در هند تمام روستاها دیجیتالی شوند و ما از مهندسان ایرانی دعوت می‌کنیم در این طرح‌ها شرکت و سرمایه‌گذاری کنند. وی افزود: فقط پیشنهادها را ارائه می‌کنیم و در نهایت این بازرگانان هستند که مراودات را عملی می‌کنند. سفیر هندوستان در ایران در پاسخ به پرسش یکی از تجار درباره شایعه‌هایی مبنی بر سمی و غیرارگانیک بودن برنج هندی اظهار کرد: چای و برنج هندی از مهم‌ترین محصولاتی هستند که می‌تواند از هند به ایران صادر شود. کومار از حضور دو روزه خود در نمایشگاه و همایش توانمندی‌های تولیدی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمانشاه نیز یاد کرد و افزود: در این دو روز از توانمندی‌های کرمانشاه آگاه شدیم و امیدواریم این سفر کاتالیزوری برای افزایش سرعت سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در کرمانشاه باشد. وی با بیان اینکه اکنون از مطرح‌ترین شرکت‌های هندی در یکی از طرح‌های مهم کرمانشاه سرمایه‌گذاری کرده، اظهار کرد: از پیشنهاد خواهرخواندگی یکی از استان‌های هند با کرمانشاه استقبال می‌کنیم.