محرومیت‌زدایی از حواشی پایتخت

دنیای‌اقتصاد- شهرری - روح‌الله حسین‌زاده: فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران از آغاز طرح محرومیت‌زدایی در این استان خبر داد و گفت: با اشاره به نام‌گذاری امسال از طرف رهبر معظم انقلاب به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، نیروی مقاومت بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح محرومیت‌زدایی در تهران را شروع کردند و به این منظور قرارگاه محرومیت‌زدایی ایجاد شد. سردار علی نصیری افزود: قرارگاه محرومیت‌زدایی استان تهران با هماهنگی استانداری و فرمانداری‌های شهرستان‌های این استان فعالیت خود را در سه دهستان با ضریب محرومیت ۶، در اختر آباد ملارد، فیروزکوه و پیشوا با هدف رفع محرومیت، ایجاد زیرساخت مناسب و اشتغال‌زایی آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه بسیج نقاط آسیب دیده استان را احصا کرده و وارد عمل شده است، اظهار کرد: منطقه سیمون اسلامشهر یکی از این مناطق بود که بسیج به آن وارد شده و در حال ساخت واحدهای مسکونی روستای شهید جعفری است. وی با بیان اینکه بسیج در مدت کوتاهی توانسته ۴۹ باب خانه در این روستا احداث کند، افزود: ۳۰ باب از خانه‌های این روستا ۶۰ درصد پیشرفت و ۱۹ باب خانه ۴۰ درصد پیشرفت دارند و طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید در ۹ دی تمام واحدهای مسکونی به اهالی تحویل داده شود. نصیری به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی گروه‌های جهادی بسیج در خارج از استان تهران اشاره و اظهار کرد: امسال ۱۰۸ طرح محرومیت‌زدایی، ۳۰۵ مرمت منازل در خارج از استان و ۱۸۰ مدرسه در داخل استان از سوی گروه‌های جهادی بهسازی شده‌اند و ۴۲۰۰ سبد کالا از سوی بسیجیان به محرومان استان داده شده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بسیج به‌منظور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی ۹۵۰۰ نفر را آموزش داده و ۱۵۰ میلیارد ریال به این حوزه اعتبار تزریق کرده است و توانسته ۲۵۰۰ نفر را به‌صورت مستقیم وارد چرخه کار و ۱۰۸ کارگاه را از حالت رکود خارج کند. نصیری به راه‌اندازی کلینیک صنعت در شهرک‌های صنعتی اشاره و اظهار کرد: بسیج در راستای سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید «دانشگاه و صنعت با هم پیوند بخورند» دو سال است که وارد این عرصه شده است و توانسته با ایجاد دفاتر و استفاده از نخبگان به صاحبان صنایع در جهت چگونگی تبدیل کارهای صنعتی به سود و ارائه راهکارهای عملی و علمی در قالب مشاوره و هدایت کمک کند. وی به موفقیت‌های اقتصادی و بهره‌وری طرح «همگام با کشاورز» در شهرستان پیشوا اشاره کرد و افزود: طرح همگام با کشاورز با استفاده از کارشناسان کشاورزی به‌صورت پایلوت در پایگاه‌های بسیج پیشوا اجرا شده است و هدف از آن تغییر الگوی کشت و آموزش کشاورزان به صورت مجازی است.

نصیری افزود: افزایش ۵/ ۳ تنی برداشت گندم در هر هکتار، افزایش برداشت ذرت و علوفه تا ۴۰تن در هر هکتار و افزایش ۹۰ تنی در برداشت محصولات صیفی و گلخانه‌ای در هر هکتار از نتایج اجرای این طرح بوده است. وی در ادامه به اجرای برنامه‌های بومی و محلی در مناطق آسیب‌پذیر شهری از لحاظ اجتماعی اشاره کرد و گفت: بسیج این مناطق را در شهرستان‌های مختلف شناسایی و آسیب‌های هر کدام را همچون اعتیاد و فقر بررسی کرده است. فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران همچنین در این نشست به‌ویژه برنامه‌های هفته بسیج اشاره کرد و گفت: ۳۲۰ برنامه فرهنگی با محوریت انقلابی‌گری، ظلم‌ستیزی و بازگشت به آرمان‌های امام خمینی(ره) در هفته بسیج در تهران اجرا می‌شود. به گفته سردار نصیری، مشارکت در برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی، خطبه‌خوانی حضرت زینب(س)، تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره)، حضور نخبگان در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای تبیین گفتمان انقلابی گری برای نسل جوان، برگزاری جشنواره‌های علمی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از برنامه‌های فرهنگی در این هفته است.

وی برگزاری نمایشگاه قطب‌های صنایع تبدیلی و اقتصاد مقاومتی با حضور کارآفرینان و برترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی هر شهر برای مشاوره جوانان، برگزاری یادواره‌های شهدا، برنامه آبروی محله و غبارروبی و عطر افشانی گلزار شهدا و تجمع پر شور و سازمان یافته بسیجیان در میعادگاه نماز جمعه در قالب «اجتماع عظیم مدافعان حرم» را از دیگر برنامه‌های هفته بسیج اعلام کرد. نصیری به برگزاری نمایشگاه و همایش مبارزه با اشرافی گری و فساد در هفته بسیج اشاره کرد و افزود: این همایش با موضوع مطالبه‌گری و برخورد با متخلفان اقتصادی از سوی مردم برگزار می‌شود. نصیری خاطرنشان کرد: بسیج با ایجاد مشاوره به وسیله کارشناسان و فعالیت‌های فرهنگی متناسب در این محلات همچون برگزاری تورهای راهیان نور و یادواره‌های شهدا در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی در این محلات برآمده است.